اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس چند لیست دارند؟ / روزنامه شرق: حماس در طوفان الاقصی ترویج خشونت کرد!

اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس چند لیست دارند؟ / روزنامه شرق: حماس در طوفان الاقصی ترویج خشونت کرد!
شناسه خبـر : ۱۲۲۲۶۵ سه شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۳

جبهه اصلاحات اختیار بستن لیست مجلس در انتخابات را به حزب کارگزاران سازندگی واگذار کرده است.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز سه شنبه ۲۳ آبان ماه در حالی چاپ و منتشر شد که واکنش‌ها به اعلام ورشکستگی شبکه فارسی زبان من و تو، مهاجرت معکوس درد درمان ناپذیر تل‌آویو، بیکارهای مشغول و شغل‌های بی‌کارگر در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

آرام آرام تنور انتخابات گرم شده و رفته رفته شاهد افزایش تحرکات جناح‌های سیاسی هستیم. باتوجه به اینکه در مرحله تایید صلاحیت‌ها قرار داریم و هر روز اظهارات مختلفی از جناح‌ها و شخصیت‌ها به گوش می‌رسد ولی هنوز مشخص نیست که اردوگاه‌های سیاسی در این زمینه چه آرایشی به‌خود خواهند گرفت و با چه تاکتیکی به این رویداد پرماجرا قدم خواهند گذاشت.

روزنامه آرمان امروز درباره ترکیب و آرایش سیاسی اصلاح‌طلبان در انتخابات نوشته است:

در انتخابات مجلس چهارم باتوجه به اینکه ردصلاحیت‌ها خیلی شدت پیدا کرده بود باز هم دیدیم که مشارکت حداکثری رخ داد ولی در مجلس هفتم موضوع برعکس شد و شورای نگهبان تعداد کاندیداهای زیادی را تایید صلاحیت کرد ولی میزان مشارکت کاهش چشمگیری داشت. البته نمی‌توانیم بگوییم که نوع نگاه شورای نگهبان به نامزدهای انتخاباتی هیچ تاثیری در مشارکت ندارد. در این مورد به‌نظرم باید به جای نظارت استصوابی شورای نگهبان بین شرکت کنندگان و آنهایی که اجازه حضور نخواهند داشت «تفکیک» قائل شوند زیرا ردصلاحیتی که توسط شورای نگهبان انجام می‌شود میزان مشارکت را بالا و پایین نمی‌برد و تنها به «نشاط» و «فضای اجتماعی» جامعه آسیب می‌زند. به‌نظر بحث اعتماد عمومی و نشاط جامعه حتی از بحث مشارکت هم مهمتر است.

روزنامه اعتماد نیز در یادداشتی به تشویق حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات پرداخته و می‌نویسد:

حتی اگر احتمال پیروزی در برابر انحصارطلبان نزدیک صفر باشد باید برای پیروزی یا لااقل جلوگیری از شکست جنگید. تقدیم دودستی مملکت همان کاری است که شاه سلطان حسین صفوی۳۰۰سال پیش در برابر محمود افغان کرد و در طول سه قرن گذشته لعنت را برای خود خرید. اگر نخبگان بپذیرند که نباید به راحتی مسابقه را واگذار کنند برای متقاعد کردن شهروندان نیز تلاش خواهند کرد. آن تلاش حتی اگر به شکست بینجامد، شکستی همراه با افتخار خواهد بود.

شنیده‌ها حکایت از آن دارد که جبهه اصلاحات اختیار بستن لیست مجلس در انتخابات را به حزب کارگزاران سازندگی واگذار کرده و تا این لحظه اصلاح‌طلبان بیش از سه لیست با اسامی متفاوت برای شرکت در انتخابات حااضر کرده‌اند! این حجم از آمادگی به طور حتمی با ادعای عدم مشارکت فاصله زیادی دارد.

حماس اهل خشونت است!

پس از ناکامی دو روز اخیر صهیونیست‌ها برای تکمیل محاصره شهر غزه و تحت فشار قرار گرفتن ارتش تروریستی اسراییل در محور میانی و شمالی غزه، اسراییلی‌ها از شب گذشته تلاش کردند تا با اجرای یک عملیات ایذایی و فریب، محورهای جدیدی را در جنوب نوار غزه(در شمال شهرک خان یونس و همچنین موازی با نوار مرزی رفح) باز کنند تا از این طریق، با تقسیم توان مقاومت فلسطین در محور شمالی، میانی و حالا جنوبی غزه، ضمن کاهش فشار وارده از سوی مقاومت فلسطین در محورهای شمالی و میانی غزه، امکان تثبیت مجدد مواضع و تکمیل محاصره غزه و در نهایت ورود به غزه را برای خود فراهم کنند.

جنگ در غزه همچنان سوژه اول روزنامه‌های مختلف است و رسانه‌های اصلاح‌طلب از زاویه قابل تاملی به آن می‌نگرند! روزنامه هم‌میهن درباره روابط ایران با رژیم صهیونیستی نوشته است:

ایران و اسرائیل دارای دو تفکر متفاوت اسلام و یهود صهیونیستی هستند اما واقعیت این است که بحث اشغال سرزمین مطرح است و ایران معتقد است تمام سرزمین فلسطین متعلق به فلسطینی‌هاست و اسرائیل با زور این سرزمین را تصاحب کرده، خشونت به خرج داده‌اند و اجازه بازگشت فلسطینی‌های آواره را به سرزمین خود نمی‌دهند. لذا از بین رفتن این حاکمیت از سوی تهران مطرح شده است به این معنا که ایران به موجودیتی که اشغال سرزمین صورت داده است، رسمیت نمی‌دهد. ایران در همین راستا موضوع رفراندوم و مسیر دموکراتیک را مطرح می‌کند تا ساکنان سرزمین فلسطین و تمامی آوارگان حکومت این منطقه را تعیین کنند. اگر بگوییم اختلاف ایران و اسرائیل ایدئولوژیک است یعنی ما دعوای اسلام و یهود داریم، نه، ایران با دین یهود اختلافی ندارد بلکه مشکل در تفکر صهیونیستی است. این تبلیغات اسرائیل است که ایران نابودی ما را می‌خواهد و با همین تبلیغات نیز اقدامات خود علیه جمهوری اسلامی ایران و برای مثال فناوری هسته‌ای را توجیه می‌کند.

روزنامه شرق در سرمقاله خود حماس را گروهی خشونت‌طلب خوانده و می‌نویسد:

اگرچه مفاد و مضامین حقوق بین‌الملل مبانی لازم برای قضاوت حقوقی درباره بحران غزه را به دست می‌دهد اما شاید قضاوت اخلاقی در مورد هر دو طرف این بحران اهمیت بیشتری داشته باشد. به لحاظ اخلاقی، هر خشونتی مگر آنجا که در جهت تحقق یک آرمان عدالت‌خواهانه باشد، مردود است. اما «مبارزه حق‌طلبانه» نیز اگر توأم با رعایت قوانین جنگ و اصول اخلاقی نباشد، غیرقانونی و غیراخلاقی است. عدم رعایت قانون و اخلاق در مبارزه علیه اشغال می‌تواند مردم را در جهت افراطی‌گری و بی‌میلی به مصالحه سوق داده و حاصلی جز چرخه باطل خشونت نداشته باشد!

منبع خبر:مشرق

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir