انجام سالانه بیش از ۴۰ فصل مرمت بناهای تاریخی در لرستان

انجام سالانه بیش از ۴۰ فصل مرمت بناهای تاریخی در لرستان
شناسه خبـر : ۱۲۱۲۵۹ چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۳:۴۰

خرم‌آباد - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان از انجام سالانه بیش از ۴۰ فصل مرمت به‌صورت دوره‌ای بر روی بناهای تاریخی این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار موج خبر، عطا حسن‌پور روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با رسانه‌ها، اظهار داشت: به‌منظور حفاظت از میراث تاریخی فرهنگی لرستان سالانه بیش از ۴۰ فصل مرمت به‌صورت دوره‌ای بر روی بناهای تاریخی استان صورت می‌گیرد.

وی اظهار کرد: در استان لرستان تا کنون بیش از ۱۵۰ خانه تاریخی به ثبت ملی رسیده و تعداد زیادی نیز در حال بررسی و شناسایی و تهیه پرونده برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور هستند که حفاظت از این آثار در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با بیان اینکه اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال برای مرمت این خانه‌ها در یک‌ساله اخیر هزینه شده است، بیان کرد: بیشترین خانه‌های تاریخی ثبت ملی شده استان در شهرستان‌های خرم‌آباد و بروجرد هستند که پس از ثبت ملی، سالانه اعتباراتی برای حفاظت آن‌ها اختصاص می‌یابد.

حسن‌پور به واگذاری برخی از این خانه‌های تاریخی به سرمایه‌گذاران بخشی خصوصی از طریق صندوق حفظ و احیا اشاره کرد و افزود: در حال حاضر خانه‌های تاریخی «حمام گپ» خرم‌آباد و «مصری» بروجرد به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شده و با کاربری رستوران سنتی فعالیت می‌کنند.

وی گفت: خانه‌های «کشفی» خرم‌آباد و «مغیث‌الاسلام» بروجرد نیز در حال مرمت و تجهیز توسط بخش خصوصی هستند و به‌زودی با کاربری جدید افتتاح خواهند شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با اشاره به شرایط حمایتی برای نگهداری و مرمت خانه‌های تاریخی، اضافه کرد: جدیدترین بسته حمایتی و تشویقی وزارت میراث‌فرهنگی مربوط به تسهیلات مقاوم‌سازی و مرمت بناهای تاریخی در محدوده بافت‌های تاریخی در قالب تسهیلات ودیعه مسکن است که مبلغ آن برای استان‌ها به‌تناسب مکان تقاضا از شهر تا روستا بیش از ۲۰۰ تا ۲۸۰ میلیون تومان است.

حسن‌پور با بیان اینکه خانه‌های تاریخی باتوجه‌به ماهیت تاریخی بودن و گذشت زمان، عوامل طبیعی و دخالت‌های انسانی، دچار فرسودگی در مصالح می‌شوند، اظهار کرد: رفع این مهم نیازمند مرمت و نگهداری مداوم و همچنین اعتبارات مناسب و مستمر است که در این زمینه نیز بسته‌های حمایتی تعریف شده است.

وی اضافه کرد: استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذار بخش خصوصی در احیای بناهای تاریخی یکی از بسته‌های حمایتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است که هم بنای تاریخی حفاظت و نگهداری می‌شود و هم کاربری جدید بنا رونق اقتصادی و اشتغال را به دنبال خواهد داشت.

منبع خبر:مهر

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir