خشک شدن رودخانه «کشکان» به دلیل کشت برنج/باغات انجیر در معرض خشکی

خشک شدن رودخانه «کشکان» به دلیل کشت برنج/باغات انجیر در معرض خشکی
شناسه خبـر : ۱۲۰۸۰۶ جمعه ۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰

پلدختر- امام جمعه پلدختر با اشاره به خشک شدن رودخانه «کشکان» به دلیل کشت محصولات آبدوست در بالا دست، گفت: باغات انجیر این شهرستان در معرض خشکی قرار دارند.

به گزارش خبرنگار موج خبر، حجت الاسلام سید محسن موسوی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه پلدختر، اظهار داشت: عامل کمبود آب در رودخانه «کشکان» کشت محصولات آبدوست در بالا دست است و جز این چیز دیگر در ایجاد این تنش آبی دخالتی ندارد.

وی افزود: شمال کشور قطب برنج ایران است و این امر به خاطر غرقابی بودن منطقه است که کمبود آب ندارد و بنا نیست در نقطه نقطه کشور به کشت برنج پرداخته شود.

امام جمعه پلدختر، گفت: رودخانه «کشکان» کفاف کشت محصولات آبدوست به ویژه برنج را نمی‌دهد و باغات انجیر پلدختر در اثر این مسئله در معرض خشکی قرار می‌گیرند.

حجت الاسلام موسوی، افزود: رودخانه «کشکان» سال گذشته دیرتر از امسال به سمت خشکی و کم آبی رفت اما امسال این کمبود آب زودتر اتفاق افتاده است.

وی گفت: انتظار می‌رود مدیریت ارشد استان در زمینه تنش آبی به ویژه رودخانه «کشکان» اقدام عاجل و دستور لازم را صادر کند.

امام جمعه پلدختر به آتش سوزی مزارع در پلدختر اشاره کرد و افزود: آتش سوزی باقی مانده زارع و محصولات کشاورزی کار غیر علمی و مضر برای اراضی و محیط زیست است که متأسفانه در فصل برداشت محصول به آن اقدام می‌شود.

حجت الاسلام موسوی، افزود: آتش سوزی مزارع به واسطه آسیب به محیط زیست و جانوران و حشراتی که در خاک وجود دارند، فعلی حرام و اقدامی ناصواب است.

وی افزود: خاک مرغوب اراضی کشاورزی با آتش سوزی غنای خود را از دست می‌دهد و تمام املاح و مواد آلی آن از بین می‌رود و بازسازی آن زمان بر است.

امام جمعه پلدختر، گفت: از طرفی دود ناشی از این آتش سوزی هر روز در فضا پخش و موجب آلودگی منازل شهروندان می‌شود که این کار شستشوی بیشتر و مصرف بی رویه آب را به دنبال دارد.

منبع خبر:مهر

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir