عشایر تقویم کوچ را مدیریت کنند/ تولید ۲۵ درصد پروتئین توسط عشایر

عشایر تقویم کوچ را مدیریت کنند/ تولید ۲۵ درصد پروتئین توسط عشایر
شناسه خبـر : ۱۱۹۶۵۵ پنجشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰

مدیرکل امور عشایر لرستان گفت: عشایر تقویم کوچ و مدیریت کوچ را رعایت کنند، در مناطق قشلاقی بارندگی‌های خوبی اتفاق افتاده و شرایط مطلوب است.

هوشنگ نورمحمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار موج خبر در پل‌دختر، اظهار کرد: عشایر تقویم کوچ و مدیریت کوچ را رعایت کنند، زیرا در مناطق قشلاقی بارندگی‌های خوبی اتفاق افتاده و شرایط مطلوب است.

وی از عشایر خواست از کوچ به صورت پیاده خودداری کنند و از ایل راه‌های عشایری استفاده و از خسارت به مزارع، زمین‌های زراعی و باغات روستاییان جلوگیری کنند و دام‌های خود را از طریق ایل راه‌ها عبور دهند و از ورود به شهر خودداری کنند.

مدیرکل امور عشایر لرستان گفت: ۱۱ هزار و ۲۰۰ خانوار عشایر با یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام مناطق قشلاقی شمال استان‌های ایلام و خوزستان و جنوب شهرستان پل‌دختر به مناطق ییلاقی لرستان خرم آباد، بروجرد، الیگودرز، سلسله، دلفان، دورود و ازنا کوچ می‌کنند. 

وی افزود: ۳۰۰ خانوار عشایری ایل ترکاشوند که در چل جایدر، زعفران و روستای مورانی پل‌دختر هستند به سمت همدان کوچ می‌کنند.

نورمحمدی یادآور شد: برای جلوگیری از کوچ زودهنگام عشایر این اداره کل با ۱۱ دستگاه کامیون تانکردار ۱۲ هزار لیتری کار آبرسانی را روزانه برای عشایر انجام می‌دهد و آرد خانه‌پزی و علوفه دامی را تامین و هم‌چنین دام‌های آنان را علیه بیماری مهم تب برفکی به صورت رایگان واکسینه می‌کند.

وی افزود: عشایر هنگام کوچ باید پروانه چرای دام، کارت تردد کوچ و دفترچه عشایری همراه داشته باشند.

مدیرکل امورعشایر لرستان گفت: دستگاه‌های استان مانند نیروی انتظامی، پلیس راه، ناحیه بسیج عشایری، جمعیت هلال احمر، اداره کل منابع طبیعی و سازمان دامپزشکی در بازده زمانی کوچ، به قشر مولد عشایر که ۲۵ درصد پروتئین استان را تامین می‌کنند خدمات رسانی داشته باشند.

پایان پیام/

منبع خبر:فارس

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir