محل توسعه استارتاپ‌ها در دل صنعت است / فناوری باید بر اساس نیاز صنعت ایجاد شود

محل توسعه استارتاپ‌ها در دل صنعت است / فناوری باید بر اساس نیاز صنعت ایجاد شود
شناسه خبـر : ۱۱۹۶۵۲ پنجشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۲:۴۰

مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت گفت: فناوری باید براساس نیاز صنعت ایجاد شود، اما در حال حاضر این روند در استارتاپ‌ها برعکس شده و فناوری‌هایی تولید می‌کنند که صنعت متقاضی آن‌ها نیست و درنتیجه محکوم به شکست هستند.

به گزارش خبرنگار استان‌ها موج خبر، صبح امروز (چهارشنبه ۳ اسفند) مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت و رئیس و معاونین سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در جلسه‌ای که با حضور واحد‌های فناور و دانش بنیان در محل پارک علم و فناوری استان لرستان برگزار شد.

در این دیدار امیرحسین اسدی، مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه دانشگاه و صنعت بدون اتصال به یکدیگر به هیچ جایی نمی‌رسند، گفت: محل توسعه استارتاپ‌ها در دل صنعت است و پس از طی مراحل اولیه باید سریعا وارد شهرک صنعتی شوند، اما در حال حاضر این روند برعکس شده است.

وی درخصوص راه اندازی پردیس‌های صنعتی تحت عنوان مراکز نوآوری صنعت محور، افزود: راه اندازی این مراکز در اکثر استان‌های کشور آغاز شده که امیدواریم در لرستان نیز روند ایجاد آن در صنایع فعال و بزرگ استان زیرنظر پارک علم و فناوری انجام شود.

اسدی با اشاره به مشکلات فناوران در حوزه بازار، اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از فناوران براساس نیاز جامعه تولید نمی‌کنند و این امر موجب شکست آن‌ها شده است.

مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: فناوری باید براساس نیاز صنعت ایجاد شود، اما در حال حاضر این روند در استارتاپ‌ها برعکس شده و فناوری‌هایی تولید می‌کنند که صنعت متقاضی آن‌ها نیست و درنتیجه محکوم به شکست هستند.

وی با اشاره به لزوم اتصال و ارتباط هر چه بیشتر صنعت و دانشگاه، بیان کرد: دانشگاه وظیفه‌ای جز تربیت دانشجو برای حوزه صنعت ندارد و برای تحقق این امر می‌توان از برگزاری تور‌های صنعتی برای دانشجویان و استارتاپ ها، ایجاد دفاتر برای صنایع برتر استان در پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه ها، اجازه تدریس به صنعتگران پیشکسوت استان برای دانشجویان، برگزاری صبحانه کاری با حضور صنایع برتر، مسئولان استانی و استارتاپ‌ها بهره برد.

اسدی تصریح کرد: وزارت صمت و به تبع شرکت شهرک‌ها وظیفه دارند به استارتاپ‌ها کمک و از آن‌ها حمایت کنند و در این راستا رویکرد جدید این وزارت، تبادل فناوری دانش بنیان با دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری است و ادارات صنعت، معدن و تجارت استان‌ها براساس این شاخصه‌ها ارزیابی خواهند شد.

در ادامه فرهاد نامداری، رئیس پارک علم و فناوری لرستان با اشاره به عقب ماندگی تاریخی استان خصوصا در حوزه صنعت، گفت: مشکلات استان‌های محروم از جمله لرستان، بسیار متفاوت از مشکلات استان‌های توسعه یافته است و برخی از قوانینی که به نفع فناوران تبیین شده است در استان اجرایی نمی‌شود.

وی افزود: نیاز است با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت مشکلات صنایع استان احصا شود و در این خصوص پارک آمادگی دارد ۵۰ درصد هزینه رفع نیاز‌های فناورانه صنایع استان توسط شرکت‌های فناور و دانش بنیان مستقر در پارک را تقبل کند.

نامداری گفت: آمادگی داریم با همکاری صنعت، معدن و تجارت لرستان پردیس‌های فناوری مشترک را در استان احداث کنیم.

بهمن جعفری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان بر ضرورت همکاری با پارک علم و فناوری در دایر کردن دفاتر صنایع بزرگ استان در پارک و دانشگاه و برگزاری تور‌های صنعتی و جلسات هفتگی با صنعتگران و استارتاپ‌ها تاکید کرد و گفت: سازمان صمت استان در قالب ستاد تسهیل پیگیر حل مشکل مالیاتی واحد‌های صنعتی که آرندی آن‌ها در پارک مستقر است خواهد شد.

در ادامه این جلسه تعدادی از واحد‌های فناور و دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری لرستان به بیان مشکلات و دغدغه‌های خود پرداختند و از عدم تعامل موثر دستگاه‌های اجرایی استان با فناوران گلایه کردند.

در پایان این بازدید، امیرحسین اسدی و هیات همراه از واحد‌های فناور و دانش بنیان مستقر در پارک استان بازدید و از نزدیک در جریان محصولات و مشکلات این واحد‌ها خصوصا مشکلات واحد‌های حوزه IT با توجه به مشکلات پیش آمده قرار گرفتند و جهت رفع آن‌ها قول پیگیری و مساعدت دادند.

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir