وقتی اعلامیه‌های فوتی ابزاری برای خلاقیت می‌شوند/ طراح لرستانی: دید بصری شهرها زیبا نیست

وقتی اعلامیه‌های فوتی ابزاری برای خلاقیت می‌شوند/ طراح لرستانی: دید بصری شهرها زیبا نیست
شناسه خبـر : ۱۱۷۰۵۰ چهارشنبه ۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۴

مهدی سرلک الیگودرز طراح الیگودرزی است که با خلاقیت سعی کرده فضای مدارس را برای دانش آموزان جذاب‌تر کند، او می‌گوید: من با نقاشی دیواری پیام‌ها را بهتر به جامعه هدف و مخاطبان منتقل می‌کنم، زیرا دید بصری علاوه بر اینکه دلنشین‌تر و ماندگارتر است کلیشه‌ای هم نیست.

موج خبر لرستان - ، طراحی و نقاشی دیوار یکی از ابزار جالب و جذاب برای انتقال پیام و فرهنگ سازی در حوزه‌های مختلف است، از طرفی به محیط زیبایی و جلوه خاصی می‌بخشد، مهدی سرلک یکی از هنرمندانی است که با خلاقیت سعی کرده فضای مدارس را برای دانش آموزان جذاب‌تر کند.

او که کارشناس مدیریت تبلیغات تجاری است و در یک شرکت سدسازی مشغول فعالیت است، می‌گوید: از زمانی که خودم را شناخته‌ام با قلم و طراحی سر و کار داشته‌ام.

این طراحی که در همه کارهایش خلاقیت را مدنظر قرار داده، می‌گوید: من برای دل خودم نقاشی دیواری را انجام می‌دهم و دید بازاری به این کار ندارم، به همین دلیل است که تا کاری به دلم ننشیند، سراغش نمی‌روم.

سرلک با همین خلاقیتی که اشاره کردیم نقشه دنیا را در اتاق فرزندانشان به گونه‌ای طراحی کرده که در نوع خود جالب توجه است، با او گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

 

با وجود مشغله در شرکت سدسازی، چطور طراحی را هم انجام می‌دهید؟

من از وقتی که خودم را شناختم یعنی همان کودکی با طراحی و نقاشی آشنا بودم، بدون اینکه استادی داشته باشم کار را ادامه دادم، اما حدود ۸ سال است که نقاشی دیواری را در مدارس الیگودرز به طور جدی دنبال می‌کنم.

سبک کار من در نقاشی دیواری متفاوت است، به طوری که این سبک مورد استقبال دانش‌آموزان، معلمان و اولیا هم قرار گرفته است.

ببینید کار نقاشی دیواری در مدارس قبلا شعاری بود، اما من این نظریه را مطرح کردم که پیام را با طراحی و نقاشی منعکس کنم، زیرا دید بصری هم دلنشین‌تر و هم ماندگارتر است از طرفی کلیشه‌ای نیست.

در واقع بر اساس سن کودک و دانش آموز تصاویر را طراحی می‌کردم که مورد استقبال قرار گرفت.

مصداقی یک مورد را برای مخاطبان توضیح می‌دهید؟

بله، من دوست دارم آینده را برای دانش آموزان به تصویر بکشم، بنابراین پیشنهاد دادم که در مقطع متوسطه دوم رشته‌های تحصیلی را آب و رنگ و در قاب تصویر تعریف و معرفی کنم، مثلا رشته پزشکی ، مهندسی و رشته‌های دیگر را، با این کار‌ رشته‌های تحصیلی برای دانش آموزان قابل درک تر است از طرفی حس و حال خوبی به دیگران هم دست می‌دهد.

 

با توجه به طراحی منحصربه فرد اتاق فرزندانتان، خلاقیت چقدر در طراحی موثر است؟

قبلا فضای اتاق دو فرزندم که پسر هم هستند را کودکانه طراحی کردم، اما با بزرگ شدن فرزندان دوست داشتم حال و هوای جدیدی ایجاد کنم.

با توجه به علاقه پسرم به برنامه‌های مستند به ویژه جغرافیا طرح را پیاده کردم تا هم جلوه‌‌ای به اتاق بدهم هم اینکه جنبه آموزشی داشته باشد.

ببینید، ما همواره دنیا را برای بچه‌ها به شکل‌های مختلفی از جمله فیلم، کتاب و اخبار تعریف می‌کنیم اما لمس کردن هم شکل و دریچه دیگری از تعریف دنیا است، من عوارض طبیعی را از جمله کوه و دریا در کشورهای مختلف پیاده کردم، در واقع این شیوه تجربه دیگری برای شناخت بهتر محیط اطراف است.

نقاشی دیواری در آموزش و فرهنگ سازی تاثیرگذار است؟

قطعا، چون هم بحث زیبایی است و یک دیوار بی روح را زنده می‌کند هم در قالب طراحی و تصویر پیام بهتر و ساده‌تر منتقل می‌شود.

 

تفاوت طراحی شما با طراحی‌های دیگر چیست؟

بخش زیادی از طراحی‌های من به علاقه برمی‌گردد بنابراین وقت می‌گذارم تا گفتارم را با طراحی نشان دهم.

اینطور نیست که فرچه رنگ را بگیرم و رنگ کاری کنم و دستمزد را دریافت کنم، در واقع من دید بازاری به طراحی ندارم.

طراحی و نقاشی دیواری فضای شهرمان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

واقعیت است که من تاکنون چیزی ندیدم حتی یه عنوان یک شهروند، توجه چندانی از سوی متولیان در خصوص طراحی شهری وجود ندارد.

در حالی که مردم با اشتیاق از نقاشی‌های دیواری من استقبال می‌کردند، این یعنی مردم جویای جذابیت هستند.

اولین نقاشیتان را به یاد دارید؟

بله، اتفاقا گفتنش خالی از لطف نیست، زیرا همین کار من را به وادی نقاشی دیواری کشاند، کنار خانه‌ ما دیواری بود که محل نصب اعلامیه و انواع شماره‌ها بود، گاهی هم اشعار نامناسب روی آن نوشته می‌شد، تصمیم گرفتم دیوار را نقاشی کنم تا از این حال و هوا خارج شود، اما گفتم بهتر است طرح سنتی را هم اجرا کنم که اتفاقا نتیجه داد و مورد استقبال قرار گرفت، جالب این بود که بعد از آن هیچ اعلامیه‌ای نصب نشد و این نشان داد که مردم خواستار زیبایی هستند.

 

با توجه به فعالیت شما در دو حوزه نقاشی روی تابلو و دیوار، تفاوت عمده کارها در چیست؟

 یک تفاوت که به نوع متریال مربوط می‌شود، نکته دیگر ابعاد و اندازه فضایی است که روی آن نقاشی انجام می‌شود.

اما تفاوت‌های دیگری هم وجود دارد در تابلو نقاشی فقط و فقط خودت هستی، اما در نقاشی دیواری حضور دیگران را شاهد هستی که تمرکزت را به هم می‌ریزد.

خاطره خوبی که از نقاشی دیواری در ذهنتان باقی مانده را برای مخاطبان تعریف می‌کنید؟

سال ۱۳۹۶ فراخوانی دیدم که در تهران روز اول ماه محرم یک مسابقه نقاشی دیواری با موضوع عاشورا برگزار می‌شود، قبلا یک طرحی با این موضوع نقاشی کرده بودم همه چیز فراهم بود اما مشکلی داشتم و آن اینکه در فرصت کمی که برای شرکت در فراخوان اعلام آمادگی کنم دستم خالی بود و تنها هزینه بلیط رفت و برگشت به تهران را داشتم.

دو دل بودم برای رفتن، به شوخی به خانواده‌ام گفتم یک جایزه‌ای گیر کرده؛ می‌روم که بگیرم. 

به جشنواره رفتم همه شرکت کننده‌ها از بهترین‌ها بودند و اکثراً سواد آموخته هنر و استادکار، من هم مشغول کار شدم، اما راستش را بخواهید کمی استرس داشتم که میان این همه کار خوب کار من چه نتیجه‌ای خواهد داشت.

کار را به نحو احسنت انجام دادم، بعد از اتمام کار همه شرکت کنندگان عزیز و اساتید محترم کار من را به عنوان اثر برتر معرفی کردند و موفق شدم جایزه اول را از آن خود کنم.

 این خیلی خاطره شیرینی بود که به یاد صاحب اثر سالار شهیدان، حضرت امام حسین (ع) کشیدم ، بنام «مرغ باغ ملکوت»، دو اثر دیگر هم با موضوع تاسوعا و عاشورا بنام "اشک آب" و "لحظه آخر" را هم داشتم.

انتهای پیام/

منبع خبر:فارس

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir