۵۰ میلیون هکتار از مراتع فقیر است

۵۰ میلیون هکتار از مراتع فقیر است
شناسه خبـر : ۱۱۶۷۹۸ سه شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۱

معاون سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه ۵۰ میلیون هکتار از مراتع کشور از نوع مراتع فقیر است، از اجرای طرح‌های مرتع‌داری در سطح ۴۰ میلیون هکتار از مراتع خبر داد.

به گزارش خبرنگار موج خبر، حسن وحید امروز سه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به موضوع خشکسالی اظهار داشت: تقریباً بیش از ۳۰ درصد از وابستگی علوفه دامداران عشایری و روستایی به بحث مراتع وابسته است و در این چند سال با خشکسالی و تخریب مراتع، تأمین علوفه کاهش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه این امر موجب مشکل در تأمین علوفه در کشور شد و نتوانستیم علوفه را تأمین کنیم افزود: در این راستا باید تأمین علوفه صورت گیرد و دستگاه متولی نیز سازمان عشایری و معاونت امور دام است.

معاون سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بیان داشت: ناچار هستیم که به سمت احیای مراتع برویم، بر اساس دستور العمل وزیر جهاد کشاورزی، طرح احیا مراتع و تأمین علوفه در قالب طرح‌های مرتع داری در سطح ۵۰ میلیون هکتار تهیه شده، این طرح به وزارتخانه ارسال شده و اگر این طرح تأمین اعتبار شود، می‌توانیم بگوییم در یک برنامه زمان بندی شده، نابسامانی مراتع به خصوص مراتع فقیر را رفع کنیم.

وحید در ادامه با اشاره به اینکه از ۸۴ میلیون هکتار مراتع کشور، حدود ۵۰ میلیون هکتار از نوع مراتع فقیر هستند بیان کرد: در این راستا باید قرق مراتع، بهره برداری، مدیریت چرا، مدیریت کوچ، احیا مراتع، اجرای طرح‌های حفاظت آب و خاک و… باید مورد توجه جدی برای احیای مراتع و جنگل‌ها قرار گیرند.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های مرتع داری در سطح بیش از ۴۰ میلیون هکتار گفت: حدود ۲۰ میلیون هکتار از این میزان اهاله مدیریت شده است.

معاون سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با تاکید بر فرهنگسازی در بین بهره برداران برای احیای مراتع بیان داشت: بهره بردار باید مدیریت کوچ، ساماندهی چرا، رعایت قرق و… را انجام دهد.

وحید در ادامه سخنان خود با اشاره به موضوع جلوگیری از ورود دام غیر مجاز به مراتع گفت: در این راستا ما به دنبال این هستیم که این حوزه ساماندهی شود.

وی گفت: حریق در سطح جنگل‌ها امسال کاهش پیدا کرده است، اما مهم‌ترین بحث در این زمینه همکاری مردم برای خاموش کردن حریق در جنگل‌ها و مراتع است، یکی از دلایل کاهش اتش سوزی‌ها در جنگل‌ها طی امسال نیز همین همکاری مردم در این رابطه بوده است.

منبع خبر:مهر

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir