عدم تحقق حقابه‌های زیست‌محیطی لرستان و مرگ ماهیان رودخانه‌ها

عدم تحقق حقابه‌های زیست‌محیطی لرستان و مرگ ماهیان رودخانه‌ها
شناسه خبـر : ۱۱۶۵۲۷ چهارشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست لرستان گفت: عدم تحقق حقابه‌های زیست محیطی موجب از بین رفتن ماهیان زیادی در رودخانه‌های استان طی سال‌های گذشته و سال‌جاری شده است.

به گزارش خبرنگار موج خبر، علی سالاروند امروز چهارشنبه در نشست مجازی آشنایی با چالش‌های محیط زیست با محوریت بر سیل ناگهانی رخداد، اثرات و مدیریت گفت: پدیده گرد و غبار، آلودگی کلان شهرها، آلودگی منابع آب، فرونشست زمین و… از جمله بحران‌هایی هستند که عموماً در سال‌های اخیر با آن‌ها روبرو هستیم و این موضوعات نیاز به توجه ویژه، برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح دارند.

وی با اشاره به پدیده «مانسون» در کشور در روزهای گذشته گفت: در پدیده «مانسون» حجم زیادی از بارش‌ها در یک مدت زمانی کوتاه باعث ایجاد سیلاب‌های مخرب می‌شود این در حالی است که غالباً ظرفیت زیرساخت‌های موجود آمادگی پذیرش این حجم از بارش‌ها را ندارند و به همین دلیل تخریب‌های بسیار گسترده‌ای را در سیلاب‌های اخیر شاهد بودیم.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست لرستان با اشاره به سو مدیریت گذشته در حکمرانی آب گفت: برخی از شهرها در بستر رودخانه بنا شده‌اند که در جریان سیلاب‌های اخیر با تهدید جدی مواجه شده‌اند.

سالاروند به ضررهای و زیان اقتصاد مزارع پرورش ماهی به علت عدم جانمایی اصولی و درست در سیلاب‌های اخیر اشاره کرد و خواستار توجه جدی به جانمایی اصولی بنگاه‌های اقتصادی برای پیشگیری از پیامدهای منفی در بلایای طبیعی شد.

وی افزود: باید تدابیر درست و اصولی در مواجه با سیلاب اندیشیده شود و بهترین راه حل را انجام طرح‌های آبخیزداری، حفظ پوشش گیاه‌ای و جنگلی و جلوگیری از پاکتراشی جنگل‌ها و ممانعت از تغییر کاربری مراتع و جنگل‌ها برشمرد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست لرستان اظهار داشت: عدم تحقق حقابه های زیست محیطی موجب از بین رفتن ماهیان زیادی در رودخانه‌های استان طی سال‌های گذشته و سال جاری شده است و خواستار توجه جدی به اجرای قانون توزیع عادلانه آب به عنوان یک قانون جامع در این زمینه شد.

منبع خبر:مهر

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir