آغاز آزادسازی تمامی حریم و بستر رودخانه‌های "سلسله"/ حکم تخریب ۸ سد ماهی غیرمجاز منطقه "کهمان" تخریب صادر شد + تصاویر

آغاز آزادسازی تمامی حریم و بستر رودخانه‌های "سلسله"/ حکم تخریب ۸ سد ماهی غیرمجاز منطقه "کهمان" تخریب صادر شد + تصاویر
شناسه خبـر : ۱۱۶۱۰۴ چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲

۹۰ هکتار از اراضی تصرف شده منابع ملی و حرائم راه و بستر رودخانه‌ها و چشمه‌های در شهرستان سلسله در راستای حفظ حقوق عامه آزادسازی می شود.

به گزارش موج خبر از سلسله، آب‌وهوای معتدل لرستان این استان را به سرزمینی زیبا تبدیل کرده و شهرستان سلسله یکی از شهرستان‌های بسیار زیبای این استان است که بهشت لرستان نام گرفته است. 

شهرستان سلسله به واسطه مناطق بی‌نظیر گردشگری از طرف سازمان میراث فرهنگی منطقه نمونه گردشگری شناخته‌شده است. 

در شهرستان سلسله 5 رودخانه دائمی کهمان، کاکارضا، کشکان، زز و هنام و رودخانه‌های فصلی خرگوشناب، سرخانجو، تیمور سوری و پرسک به طول 476 کیلومتر و 614 دهنه چشمه با دبی 100 میلیون متر معکب آب در سال و یک حلقه قنات وجود دارد. 

این شهرستان دارای مناطق گردشگری بسیاری است که همواره موردتوجه عده زیادی از گردشگران ایران بوده و همین ظرفیت بکر سبب شده تا متأسفانه برخی از سودجویان اقدام به تصرف حریم و بستر رودخانه های آن کنند و با حصارکشی و قطع درختان بلوط و غرس نهال های گردو در مناطق طبیعی بکر و زیبای طبیعی آن و ایجاد ساخت و سازهای غیرمجاز، اغلب مناطق گردشگری آن را به تصرف خود درآورند و جایی برای تفریح و تفرج گردشگران بخصوص در منطقه نمونه گردشگری کهمان باقی نگذارند. 

طی چند سال اخیر دستگاه قضا در راستای حفاظت و حراست از منابع آبی و احیای حقوق عامه اقدامات قاطعانه مناسبی در این شهرستان صورت داده و طی چندین مرحله با همکاری نیروی انتظامی و ادارات مرتبط، نسبت به آزادسازی حرائم و بستر رودخانه و چشمه‌های تصرف شده و قلع و قمع ساخت و سازهای غیرمجاز اقدام کرده است. 

50 هکتار از حریم و بستر رودخانه‌های سلسله آزاد می‌شود

ذبیح جودکی رئیس منابع آب سلسله در این باره اظهار داشت: 102 مورد تصرف به میزان 50 هکتار از حریم و بستر رودخانه های این شهرستان شناسایی شده که در حال گذراندن مراحل قضایی جهت اجرای حکم هستند. 

جودکی افزود: تاکنون 13 هکتار از اراضی، حریم و بستر رودخانه‌ها در مناطق هنام، سراب زز، سراب گلم کاو و میان ولان و 5 هکتار از حریم و بستر رودخانه کهمان در شهرستان آزادسازی شده است و سایر پرونده های تصرف نیز در حال طی کردن مراحل صدور رای برای اجرای حکم هستند که در صورت صدور، امسال اجرایی می شوند. 

وی گفت: در چندروز گذشته سراب امیر و یکی از سایت‌های پرورش ماهی این منطقه آزادسازی شد. 

رئیس منابع آب سلسله عنوان کرد: از همه کسانی که اقدام به تصرف حریم و بستر رودخانه  و چشمه‌ها کرده اند دعوت می‌شود بدون تنش و در راستای رعایت حقوق بیت المال اقدام به آزادسازی تصرفات مربرطه نمایند. 

یونس آزادپور دادستان عمومی و انقلاب سلسله نیز در گفت و گو با تسنیم، با اشاره به دستور مستقیم دادستان کشور، اظهار داشت: تا کنون 17 هکتار از حریم 6 رود خانه و سراب شهرستان سلسله آزاد سازی شده است. 

وی افزود: این آزادسازی ها در دو مرحله و به طول 17 هکتار از حریم سراب‌ها و رودخانه‌های کهمان، هنام، زز، کاکارضا، چناره و پاپی این شهرستان صورت گرفته است. 

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سلسله با اعلام اینکه هشدار‌های لازم به متصرفان حریم رودخانه‌ها و سراب‌های این شهرستان داده شده است افزود: در آخرین مرحله و به زودی آزادسازی 90 هکتار از حریم دو رودخانه کاکارضا و کهمان و بخشی از چشمه برقی در حوزه های ادارات آب، جهاد کشاورزی راه، منابع طبیعی، میراث فرهنگی و راهداری آغاز خواهد شد. 

هشت سد ماهی غیرمجاز در منطقه کهمان تخریب می‌شود

وی با اشاره به وجود 8 سد ماهی غیرمجاز در منطقه کهمان، تصریح کرد: این سد ماهی ها در حریم و بستر رودخانه کهمان به صورت غیرقانونی احداث شده‌اند و دادستان کل کشور دستور به تخریب و قلع و قمع کلیه آنها داده‌اند. 

آزادپور با بیان اینکه تمامی حرائم چشمه ها و رودخانه ها در شهرستان سلسله آزاد شده، عنوان کرد: فقط چشمه برقی و یک فاز از کهمان و بخشی از رودخانه کاکارضا باقی مانده است. 

وی گفت: در منطقه کهمان 51 هکتار آب و حدود 100 هکتار منابع طبیعی داریم و راه هم از سراب عمارت تا پل خرکن ادامه دارد که باید با قلع درختان جوان آزادسازی کامل شود.

انتهای پیام/641/ی

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir