موردی از بیماری تب کریمه کنگو در لرستان گزارش نشده است

موردی از بیماری تب کریمه کنگو در لرستان گزارش نشده است
شناسه خبـر : ۱۱۴۴۹۳ دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰

خرم‌آباد - مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: تاکنون هیچ موردی از بیماری مشترک بین دام و انسان از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در استان گزارش نشده است.

"مصطفی زبردست" روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بیماری ویروسی است که در فصول گرم بهار و تابستان به دلیل ازدیاد جمعیت کنه ها شیوع پیدا می کند.

وی اظهار داشت: در بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ، دام ها هیچگونه علایم بالینی ندارند و دام سالم و مبتلا به لحاظ ملاحظات بالینی تفاوتی ندارند و در مواردی یک درجه افزایش دما در بین دام های مبتلا مشاهده می شود.

وی با بیان اینکه این بیماری در بین تمام حیوانات خونگرم قابل انتقال است و حتی دربین گونه پرندگان در شترمرغ نیز قابل سرایت است ادامه داد: نشخوارکنندگان اهلی با توجه به ارتباطات با جامعه روستایی و عشایر مهمترین انتقال دهنده این بیماران به افراد در معرض ابتلا هستند.

زبردست عنوان کرد: دامداران، چوبداران، قصابان و سلاخان در معرض و کارکنان دامپزشکی  و کادر درمان در ارتباط با بیماران تب کریمه کنگو در معرض ابتلا به این بیماری هستند که علایم این بیماری در بین انسان ها تب، درد مفاصل، خونریزی زیرپوستی و خونریزی عمومی است.

وی با بیان اینکه در مواردی حدود یک تا ۴۰ درصد افراد مبتلا به تب کریمه کنگو به دلیل ابتلا به این بیماری فوت می شوند ادامه داد: عمده ترین راه پیشگیری از ابتلا پرهیز از مصرف گوشت تازه خریداری شده است و در این راستا گوشت تازه باید به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در دمای یخچال نگهداری شود تا اسید لاکتیک تولید شده در گوشت عوامل بیماری زا را از بین ببرد و کیفیت گوشت را بیشتر کند.

زبردست با بیان اینکه کشتار دام در حاشیه شهر در جهت انتقال بیماری های مشترک دام وانسان بسیار خطرناک هستند افزود: یکی از کانون های انتقال بیماری های مشترک دام و انسان مکان های کشتارهای غیرمجاز در حاشیه شهرها است که امسال ۳۵ پرونده قضایی در این راستا در استان تشکیل شده است و با هماهنگی دستگاه قضایی به شدت با این افراد برخورد خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: در جهت پیشگیری از شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در استان مکان انتقال و محل نگهداری دام ها در اولویت سمپاشی قرار گرفه است و عملیات سمپاشی کانون ها در سطح تمام شهرستان های استان در حال انجام است و تاکید می شود از هرگونه کشتار دام خانگی در استان پرهیز شود.

منبع خبر:ایرنا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir