استونی سفیر روسیه را به دلیل اظهارات پوتین احضار کرد

استونی سفیر روسیه را به دلیل اظهارات پوتین احضار کرد
شناسه خبـر : ۱۱۴۴۱۶ شنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۱

تهران – ایرنا – استونی اظهارات ولادیمیر پوتین رئیس کرملین در مورد وابستگی تاریخی شهر ناروای استونی به روسیه را محکوم و سفیر مسکو را احضار کرد.

به گزارش موج خبر از تارنمای خبری راشاتودی، وزارت خارجه استونی پس از اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه درباره گذشته تاریخی شهر ناروا استونی، مسکو را به «سیاست رِوِنشیستی» (انتقام گرایی) متهم کرد. وزارت خارجه این کشور بالتیک، سفیر روسیه، ولادیمیر لیپائف، را به دلیل این موضوع احضار کرده است.

در بیانیه ای که روز جمعه از سوی وزارت خارجه استونی منتشر شد، آمده است: «راین تامسار، معاون وزیر که با سفیر روسیه دیدار کرد، از بیانیه پوتین، از جمله اظهارات وی در مورد شهر ناروا استونی ابراز تاسف کرد. آن هم در حالی که روسیه با عملیات نظامی در اوکراین، در تلاش برای نابودی این کشور است».

بنا به گزارش راشاتودی، خشم مقامات تالین پس از آن برانگیخته شد که رئیس جمهور روسیه در دیدار با کارآفرینان و مخترعان جوان در اوایل این هفته به تاریخ روسیه تحت فرماندهی حکمران قرن هجدهم آن، پیتر اول، که با نام پتر کبیر نیز شناخته می شود، رجوع کرد. اولین امپراتور روسیه، پتر اول، جنگی چند دهه ای علیه سوئد بر سر برخی از مناطق در بالتیک، از جمله جایی که شهر روسیه سن پترزبورگ در آن قرار دارد، به راه انداخت.

ناروا که در حال حاضر یکی از شهرهای استونی در مرز روسیه است، یکی از اهداف این جنگ بود. این شهر در قرن شانزدهم به عنوان یک بندر مهم تجاری روسیه در بالتیک به حساب می آمد تا اینکه توسط سوئدی ها تصرف شد و برای حدود یک قرن بخشی از پادشاهی سوئد شد. اما پتر اول توانست آن را پس بگیرد.

پوتین در مورد تلاش‌های جنگی امپراتور روسیه گفت که او «چیزی از سوئد تصاحب نکرده است» بلکه سرزمین‌های روسیه را پس گرفته است، و افزود که این امر به‌ویژه در مورد ناروا صدق می‌کند.

پس از تصرف ناروا توسط روس ها در سال ۱۷۰۴، این شهر تا سال ۱۹۱۷ بخشی از امپراتوری روسیه باقی ماند ولی در سال ۱۹۲۰ طبق معاهده ای بین استونی و دولت شوروی، رسماً بخشی از استونی شد. پس از آن خود استونی در سال ۱۹۴۰ بخشی از اتحاد جماهیر شوروی شد.

تاریخچه روابط شوروی و استونی همچنان منبع تنش بین تالین و مسکو است زیرا مقامات استونی به طور فزاینده ای تلاش می کنند عضویت سابق خود را در فدراسیون سابق، نه عضویت بلکه "اشغال از سوی شوروی" عنوان کنند.

عملیات نظامی روسیه در اوکراین روابط بین دو کشور را بیش از پیش تیره کرده است. روز جمعه، وزارت امور خارجه استونی اعلام کرد که «تهدیدهای «غیر ملیت‌سازی» و «غیر نظامی‌سازی» روسیه علیه سایر کشورها خطرناک و غیرمسئولانه است و مسکو را به «جاه‌طلبی‌های امپریالیستی» و «جعل تاریخ» متهم کرد.

طبق خبری که راشاتودی منتشر کرده، مسکو تاکنون به اظهارات تالین پاسخی نداده است.

منبع خبر:ایرنا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir