۳۵ درصد پوشش گیاهی مراتع بروجرد از بین رفته است

۳۵ درصد پوشش گیاهی مراتع بروجرد از بین رفته است
شناسه خبـر : ۱۱۳۷۷۵ شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۱

بروجرد - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد گفت: ۳۵ درصد پوشش گیاهی مراتع شهرستان بروجرد طی ۲ سال گذشته از بین رفته است.

به گزارش خبرنگار موج خبر امیر ثقلینی روز شنبه در جلسه ستاد اطفا حریق منابع طبیعی شهرستان بروجرد که در فرمانداری برگزار شد، افزود: یکی از دلایل از بین رفتن پوشش گیاهی مراتع، خشکسالی در سال‌های گذشته می باشد.

وی اظهار داشت: خشک شدن پوشش گیاهی در مراتع باعث افزایش حریق می شود، حدود ۱۰۰ هزار هکتار از منابع طبیعی شهرستان بروجرد مرتع است.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد گفت: در شهرستان بروجرد حریق در اراضی ملی، حریق در باغات و اراضی کشاورزی، حریق در مناطق حفاظت شده و تالاب بیشه دالان حریق در فضای سبز شهری و باغات اطراف شهر از جمله آتش سوزی ها می باشد.
ثقلینی افزود: اراضی ملی و پوشش گیاهی مراتع به دلیل چرای بی رویه دام های عشایر کوچ رو، برداشت از سفره های آب زیر زمینی، کاربریهای غیر مجاز، باعث تخریب می شود.
وی اظهار داشت: کانون های حریق در بخش اشترینان و بخش مرکزی و شیروان شناسایی شده است، که مهمترین عامل حریق در مراتع انسانی است، در آزاد راه بروجرد به خرم آباد راه دسترسی به مراتع منطقه مسدود شده و اگر حریق اتفاق بیفتد دسترسی مشکل است.
وی بیان کرد: دهیاران باید کمک کنند تا حریق های احتمالی رصد شود، چهار دیده بان برای اطلاع از حریق در مناطق شناسایی شده و کانون های حریق گمارده شده است، در روزهای تعطیل و آخر هفته که گردشگران به طبیعت اطراف شهر مراجعه می کنند احتمال حریق زیاد است که برای این منظور هماهنگی های لازم انجام شده است.

معاون اداره حفاظت محیط زیست بروجرد گفت: کانون بحران زا برای حریق در محیط زیست شهرستان منطقه شکار و ضید ممنوع تالاب بیشه دالان است.

مسعوده سعادت فر افزود: حق آبه تالاب بیشه دالان رعایت نمی شود، ۱۰۰ درصد ایجاد حریق در تالاب عمدی است و امکانات لازم برای حفاظت از جلوگیری از حریق در تالاب وجود ندارد.
وی اظهار داشت: اداره محیط زیست بروجرد برای نیاز اطفا حریق احتمالی در تالاب به کمک دستگاه‌های امدادی نیاز دارد.
رییس اداره جهاد کشاورزی بروجرد نیز در این جلسه گفت:  سوزاندن بقایای اراضی کشاورزی ممنوع است و کشاورزان با کلاس‌های آموزشی توجیحی شده اند، لذا کشاورزان آگاهی لازم را در این خصوص دارند.
جواد گودرزی افزود: حریق در اراضی کشاورزی عمدتا عمدی است، در برخی موارد نیز رها کردن بطری های شیشه ای در زمین های کشاورزی باعث حریق می شود، به علت اینکه مانند ذره بین عمل می کند و آتش سوزی ایجاد می کند.

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری بروجرد گفت: پیشگیری از حریق در مراتع آسان تر از اطفا حریق است، در روستاها پایگاههای منطقه ای آتش نشانی وجود ندارد.
محمدعلی گودرزی افزود: محدودیت قانونی برای ورود آتش نشانی شهرها به مناطق روستایی وجود دارد لذا نیاز است که پایگاه‌ها آتش نشانی روستایی احداث شود.
وی اظهار داشت: اقدامات اولیه برای جلوگیری از حریق مانند ایجاد آتش برها در مراتع ضروری است.
وی بیان کرد: از امکانات آتش نشانی پادگان های نیروهای مسلح مستقر در شهرستان بروجرد برای اطفا حریق احتمالی  استفاده خواهد شد.

منبع خبر:ایرنا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir