رایزن فرهنگی ایران: عراق بزرگترین کشور عربی حامی قدس است

رایزن فرهنگی ایران: عراق بزرگترین کشور عربی حامی قدس است
شناسه خبـر : ۱۱۳۱۸۴ جمعه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۴:۰۰

بغداد-ایرنا- غلامرضا اباذری رایزن فرهنگی ایران در بغداد، عراق را بزرگترین کشور عربی حامی قدس دانست و گفت، شعار ضد سازش با رژیم صهیونیستی اکنون به فرهنگ عمومی مردم عراق تبدیل شده است.

اباذری در گفت‌و گو با ایرنا تصریح کرد: با توجه به شناخت من از ملت عراق، گروه‌های مقاومت و جریان‌های سیاسی، حوزوی و نیز جریان صدر به رهبری سید مقتدا صدر، اسرائیل آرزوی عادی سازی روابط عراق با خود را به گور خواهد برد.

اباذری درباره اقدام اخیر جریان صدر در جرم انگاری سازش با رژیم صهیونیستی در پارلمان عراق افزود: به جرات می‌توان گفت اگر حتی یک نفر از جریان صدر زنده باشد، اجازه نخواهد داد روزی روند سازش در عراق پا بگیرد. اینها فرزندان شهید سید محمد صادق صدر هستند؛ همان انسان شجاعی که شعار «کلا کلا اسرائیل» او در زمان رژیم صدام حسین معروف شد و فیلم‌های این موضوع هست. صدری‌ها تربیت یافته همین مبنا هستند. درست است که آیت‌الله صدر شهید شده اما این شعار تبدیل به فرهنگ عراقی‌ها شده و این فرهنگ اکنون در حال تبدیل شدن به قانون است.

به باور اباذری «نکته مهم دیگر این است که خود مردم عراق زجر و رنج ناشی از اشغالگری را کشیده‌اند، سال‌ها آمریکایی‌ها این کشور را اشغال کردند و عراقی‌ها این حس همدردی عمیق در موضوع اشغالگری را بیش از هر ملت دیگری در قبال فلسطینیان دارند.»

بنری در یکی از خیابان های بغداد در حمایت از فلسطین و در آستانه روز جهانی قدس

رایزن فرهنگی ایران در بغداد درباره سابقه سفیر جدید آمریکا در عراق برای رواج عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در منطقه گفت: آمریکایی‌ها اگر صد سفیر طرفدار اسرائیل هم به عراق بفرستند باز هم به سد محکم مردم عراق خواهند خورد و نخواهند توانست روند سازش را در این کشور پیش ببرند. آنهایی که عراق و عراقی‌ها را می‌شناسند خوب می‌دانند که صدها اقدام مانند آمدن یک سفیر طرفدار صهیونیست‌ها (آلینا رومانوفسکی سفیر جدید آمریکا در بغداد) دوای درد سازشکاران نخواهد بود.

سد ضد سازش مراجع دینی عراق

وی به ظرفیت‌های بالای عراق اعم از حوزه علمیه و مراجع عظام نجف، جریان‌های مقاومت، مجموعه مقاومان جریان صدر در عراق اشاره و تصریح کرد: با وجود این همه عالم دینی، وجود مرجعیت بزرگی مثل مراجع نجف و شخص آیت‌الله سیستانی و جریان‌های ریشه‌دار فرهنگی ضد اشغالگری، هرگز اسرائیلی‌ها نخواهند توانست رویای عکس یادگاری گرفتن با عراقی‌ها و کشاندن این ملت به سازش را محقق کنند.

به گفته اباذری، دنیا و عراقی‌ها دیدند که پاپ رهبر مسیحیان کاتولیک جهان با آیت‌الله العظمی سیستانی دیدار کرد و آیت‌الله سیستانی موضوعی که در آن دیدار مطرح کردند مساله فلسطین و قدس بود. این نشان می‌دهد که عراق پای مساله فلسطین محکم ایستاده و با وجود این داشته‌ها، خواب اسرائیلی‌ها تعبیر نخواهد شد.

اباذری این تحلیل که روزی عراق نیز مانند برخی کشورها به ورطه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بیفتد را غیر واقعی می‌داند و می‌گوید: مردم عراق به آرمان‌های خود پشت نخواهند کرد، در مورد اتفاقات جهان اسلام بسیار حساس هستند و کوتاهی نمی‌کنند. شما شاهد بودید که مثلا در اتفاقی مثل سیل در ایران مردم عراق چه کمک‌هایی به همسایه خود کردند.

ابراز علاقه عراقی ها به فلسطین در خیابان فلسطین بغداد

رایزن فرهنگی ایران در عراق می‌گوید، وقتی موضوع تحریم‌های اقتصادی علیه ایران جدی شده بود خیلی از مردم عراق برای اعطای کمک نقدی، به رایزنی فرهنگی ایران آمدند. به آنها می‌گفتیم نیاز به پول نداریم اما همدلی و همراهی شما ارزشمند و ستودنی است.

اباذری حرکت عراق برای مباره با سازشکاری را «هوشمندانه» خواند و افزود: همه طیف‌های عراقی روی این موضوع حساس و باهوش هستند.

عراقی‌ها سرسخت‌ترین مردم در مبارزه با سازش

وی ادامه داد: عراق بزرگترین کشور عربی حامی قدس و مساله فلسطین است. عراقی‌ها محکم‌ترین و سرسخت‌ترین آدم‌ها در مبارزه با سازش هستند. شما خواهید دید که روز جهانی قدس در عراق با چه عظمت و شکوهی برگزار خواهد شد و این اتفاق هر سال مقتدرانه‌تر و پررنگ‌تر از سال‌های پیش در حال وقوع است. صدای همه طیف‌های مختلف عراقی از هر مذهب و جناح و حزبی «القدس هی المحور» (قدس محور) است.

ظرفیت بزرگ عراق در خط شکنی برای آزادی قدس

اباذری تصریح کرد: عراق ظرفیت خط شکنی برای آزادسازی قدس را دارد. این موضوع الهام گرفته از انقلاب امام حسین (ع) و واقعه کربلا است. در واقع آزادسازی قدس یک نوع فرهنگ حسینی است. اگر همه کشورهای عربی هم از آرمان قدس روی برگردانند عراق مقاوم، پای آرمان‌های فلسطین ایستاده است. عراقی‌ها به مراجع خود اهمیت بسیاری قائلند.

منبع خبر:ایرنا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir