کشت کلزا و زعفران جایگزین محصولات آبدوست در بروجرد شود

کشت کلزا و زعفران جایگزین محصولات آبدوست در بروجرد شود
شناسه خبـر : ۱۱۳۰۳۸ دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۴

بروجرد - رییس جهاد کشاورزی بروجرد گفت: با توجه به بحران آب و تداوم خشکسالی کشت‌های آبدوست در اراضی کشاورزی این شهرستان ممنوع و کشت کلزا و زعفران جایگزین شود.

" جواد گودرزی" روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار موج خبر افزود: سیاست جهاد کشاورزی در جایگزینی کشت های آبدوست به کشاورزان کمک می کند تا دچار مشکلات اقتصادی نشوند.

وی اظهار داشت: سال گذشته ۶۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی به کشت کلزا و ۲۵ هکتار به زعفران اختصاص داده شده بود که امسال با جایگزینی این کشت‌ها به جای محصولات آبدوست افزایش خواهد یافت.

گودرزی بیان کرد: از آن جا که ۳۵ درصد جمعیت شهرستان بروجرد روستایی هستند و به کار کشاورزی اشتغال دارند، کشت این محصولات در اشتغال و درآمد بیشتر آنها تاثیرگذار خواهد بود.

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد اضافه کرد: با برنامه ریزی برخی کشت ها را مانند سیب زمینی و چغندر که آبدوست هستند را از کشت بهاره به پاییزه تغییر داده شد و کشاورزان می توانند با کشت های گلخانه ای همچنین با اجرای آبیاری نوین می توانند به کشت های اقتصادی اقدام کنند.
وی ادامه داد: وظیفه جهاد کشاورزی تولید است و باید این مهم محقق شود ولی براساس مصوبات، امسال از کشت‌های آبدوست جلوگیری خواهد شد.

وی گفت: کاهش ۷۰ درصدی سطح آب های زیرزمینی خشکسالی را تداوم بخشیده است.

گودرزی با اشاره به ممنوعیت کشت‌های آبدوست در بروجرد اضافه کرد: ممنوعیت کشت های آبدوست از سال ۹۷ مصوب شده ولی متاسفانه کامل اجرایی نشده و کشاورزان باید به مشکلات و مضرات کشت محصولات آبدوست آگاه شوند، 

وی اضافه کرد: برای مبارزه به بحران بی آبی باید به صورت عملی وارد شد و امسال نیز ۱۰ حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان شناسایی و ۲۰۵ حلقه چاه صنعتی نیز فاقد پروانه بهره برداری در شهرستان شناسایی شده که اقدامات لازم برای پروانه دار کردن آنها انجام می‌شود.

منبع خبر:ایرنا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir