اشتغال و مسکن مطالبه جامعه معلولان

اشتغال و مسکن مطالبه جامعه معلولان
شناسه خبـر : ۱۱۲۸۵۱ سه شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۸

بروجرد - در انبوه مشکلاتی که جامعه معلولان با آن مواجه هستند اشتغال و مسکن اولویتی همیشگی دارد و همواره از سوی این قشر از جامعه مطالبه شده است.

به گزارش موج خبر، اشتغال و مسکن اولویتی برای تمام شهروندان است و با توجه به شرایط موجود و مشکلات اقتصادی دست یابی به همین کمترین‌ها برای خیلی از افراد جامعه سخت شده است، در برخی استان های کشور از جمله لرستان که بخش خصوصی چندان توانمندی وجود ندارد این محاسبه سخت تر و چالشی تر می شود و بیراه نیست که مردم این استان عمده انتظارشان از اشتغال متوجه دولت شده است.

شاید همین نکته سنجی و تسلط بر شرایط موجود است که اولین مقصد سفر پویش در "محضر ولی نعمتان" شهرستان بروجرد در نظر گرفته شد، در سفری که در ماه جاری رییس سازمان بهزیستی کشور به لرستان داشتند؛ برنامه ریزی سفربه گونه ای صورت گرفته بود که تمام مدت زمان این سفر در کنار جامعه هدف سپری شد و از این حیث سفری متفاوت با موارد مشابه بود و مسوولان شنونده بودند و جامعه معلولان از مشکلات خود که عمده ترین آنها اشتغال و مسکن بود سخن گفتند.

همزمان با سفر معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور به شهرستان بروجرد، اولین گام از پویش «در محضر ولی‌نعمتان» با هدف استفاده از ظرفیت گروه های مردمی و جهادی در خدمت‌رسانی به جامعه هدف سازمان بهزیستی در قالب نشست‌های صمیمانه و برگزاری مراسم افطاری به همت گروه جهادی و موکب جوانان بروجرد برگزار شد.

جامعه معلولان از مشکلات خود سخن گفتند مشکلاتی که به قول خود جامعه معلولان تا کنون بسیار گفته و نوشته شده و حال آنها هیچ تغییری نکرده است و اکنون دل به همت دولت سیزدهم بسته اند تا همانگونه که با صبوری پای حرف آنها نشسته است اندکی از انبوه مشکلات آنها را مرتفع کند.

اشتغال مهمترین مطالبه جامعه معلولان

رییس هیات مدیره جامعه معلولان بروجرد در گفت و گو با ایرنا گفت: حدود ۲ هزار نفر عضو این جامعه هستند که بیشترین معلولیت هم مربوط به جسمی حرکتی است، مهمترین خواست مشترک افراد دارای معلولیت اشتغال و مسکن است تا بتوانند زندگی خود را پیش ببرند و مقدار زیادی از وابستگی آنها به خانواده کاسته شود.

لیلا ساکی در خصوص مشکلات جامعه معلولان افزود: بنا بر ماده ۱۳ قانون جامع حمایت از معلولان، کارفرمایانی که در مراکز کسب و کار خود، افراد دارای معلولیت جویای کار را استخدام کنند از پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی در قبال افراد دارای معلولیت معاف است.

وی ادامه داد: همچنین افراد دارای معلولیتی که به صورت خوداشتغالی یا در کارگاه های اشتغال خانگی و یا از طریق مراکز پشتیبانی شغلی مشغول بکار هستند، از پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی و خویش فرمایی معاف می شوند، اما در مواردی مشاهده می شود که این قانون مورد تفسیر قرار می گیرد و انواع بند و تبصره ها به آن اضافه می شود درصورتی که هیچ گونه بند و تبصره ای در ماده فوق وجود ندارد و باید اجرا شود.

رییس هیات مدیره جامعه معلولان بروجرد گفت: یکی از مشکلات جامعه معلولان، عدم توانایی آنها در پرداخت آورده اولیه مسکن و پرداخت اقساط بانکی آن است که اگر مورد توجه قرار گیرد می تواند بخشی از مشکلات معلولان در این حوزه را مرتفع کند.

وی افزود: یکی از بزرگترین مشکلات مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی در خصوص دریافت وام اشتغال، نداشتن ضامن است که اگر راه حل های جایگزینی برای رفع این مشکل ارائه شود می توان به رفع مقداری از مشکلات جامعه معلولان در این حوزه امیدوار بود.

ساکی با اشاره به مشکلات جامعه معلولان در حوزه اشتغال اظهار داشت: حل این مشکلات همت سازمان بهزیستی و ورود آن در اجرای قانون سه درصد توسط دستگاه های دولتی و غیر دولتی را می طلبد.

وی بیان کرد: بعد از اشتغال، مهمترین مطالبه جامعه معلولان، مناسب سازی شهری و حمل و نقل است تا بتوانند بدون کمک دیگران از خانه بیرون بروند و کارهای شخصی خود را انجام دهند. 

وی اضافه کرد: نداشتن مسکن، پایین بودن مستمری معلولان باتوجه به بالا بودن نرخ تورم، بالا بودن قیمت وسایل کمک توانبخشی، نبود اماکن تفریحی متناسب با شرایط، بالا بودن هزینه های درمان و کمیاب بودن بعضی از داروها از جمله مهمترین مشکلات جامعه معلولان است که به نوعی همه درگیر این مشکلات هستند.

رییس هیات مدیره جامعه معلولان بروجرد یادآور شد: از جمله فعالیت این انجمن دفاع از حقوق معلولان، پیگیری مناسب سازی و مبلمان شهری، برگزاری و تشکیل کلاس های فرهنگی و هنری از جمله موسیقی و تئاتر است.

وی افزود: پیگیری و آگاه سازی جامعه هدف، تشکیل کلاس های مشاوره و ترغیب معلولان به ازدواج، اجرای برنامه توانمندسازی درسطح روستاها، برپایی جشنواره صنایع دستی و محصولات تولیدی معلولان از دیگر برنامه هایی است که توسط این انجمن پیگیری و دنبال می شود.

هفت هزار نفر تحت پوشش بهزیستی بروجرد هستند

بنابر گفته رییس بهزیستی بروجرد سال گذشته ۹۱  نفر برای دریافت تسهیلات خوداشتغالی به بانک معرفی شده اند تا با دریافت وام چهار درصد به توسعه کسب و ‌کار خود بپردازند که به هر فرد متقاضی تسهیلات خوداشتغالی به مبلغ ۵۰ میلیون تومان پرداخت می شود. 

کرم رضا پیردایه با اشاره به قانون سهم سه درصدی استخدام معلولان اظهار داشت: این قانون نیز در آزمون های استخدامی لحاظ می شود به این صورت که حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی دستگاه های دولتی و عمومی به افراد دارای معلولیت واجد شرایط اختصاص دارد.

وی اضافه کرد: بیش از هفت هزار نفر تحت پوشش حمایت های این نهاد قرار دارند که از این تعداد ۲ هزار و ۴۰۰ نفر ساکن مناطق روستایی هستند و بنابر برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه مورد حمایت هایی قرار دارند.

وی در خصوص برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه ادامه داد: منظور از این برنامه مجموعه اقداماتی است که برای بهبود وضعیت بهداشت، سلامت، تغذیه، دسترس‌پذیری، آموزش، فرهنگ سازی و حضور اجتماعی فعال افراد دارای معلولیت انجام می‌ شود.

وی افزود: از مجموع افراد تحت پوشش بهزیستی بروجرد ۳۴۰ خانواده بیش از ۲ عضو معلول دارند که تلاش می شود خدمات لازم مورد نیاز از قبیل کمک هزینه مسکن، معیشت، کمک هزینه های تحصیلی و پرداخت های وام های خوداشتغالی به آنها ارائه داده شود.

پیردایه یادآور شد:  افراد دارای معلولیت در بروجرد در بخش های جسمی، حرکتی، اعصاب و روان، شنوایی و بینایی پرونده دارند.

تلاش دولت برای بهتر شدن حال جامعه معلولان

رییس سازمان بهزیستی کشور در جریان سفر اخیر خود به شهرستان بروجرد گفت: بررسی اوضاع جامعه هدف بهزیستی در دولت بطور ویژه دیده شده است که بنا بر این بررسی مهمترین موضوع برای معلولان مسائل اقتصادی است، موضوعات فرهنگی نیز بسیار مهم است که باید یک پوست‌اندازی در سازمان بهزیستی اتفاق بیافتد و باید کاری کنیم که حال جامعه هدف بهزیستی خوب شود.

محمد علی قادری یادآور شد:  اولین قدم در جهت مردمی شدن سازمان بهزیستی، باز کردن درهای مراکز سازمان بهزیستی به روی نیروهای جهادی و مردمی است، مراکز خدمات مثبت زندگی باید کمک حال مددجویان بهزیستی باشند و نیازهای جامعه هدف باید توسط مراکز مثبت زندگی شناسایی شود.

وی ادامه داد:  ۲ هزار و ۵۰۰ مرکز مثبت زندگی در کشور وجود دارد که باید در ساختار آنان تجدیدنظر شود، متأسفانه قانون جامع معلولان خوب اجرا نمی‌شود و سازمان بهزیستی مصمم به اجرای قانون جامع است و باید بازنگری و سپس اجرایی شود و تا چند روز آینده از همکاری دستگاه‌های مختلف با سازمان بهزیستی گزارشی به ریاست جمهوری داده خواهد شد.

بنا بر گفته وی خلاقیت و پیگیری، خانواده بهزیستی را متحول می‌کند و با باز شدن درهای بهزیستی تحول ایجاد خواهد شد که سازمان بهزیستی باید با مردم باشد و این مسیر باعث خدمت‌رسانی بهتر می‌شود، مسوولان به‌جای پشت‌میزنشینی باید وارد دانشگاه‌ها و ادارات مختلف شوند و شبکه‌ای تشکیل تا دغدغه جامعه هدف بهزیستی رفع شود.

رییس سازمان بهزیستی کشور گفت:  براساس تجدیدنظر در آیین‌نامه‌های سازمان بهزیستی اقدامات خوبی برای در اختیار قرار دادن تجهیزات برای معلولان انجام شده، اتفاقات خوبی در بودجه بهزیستی افتاده است.

۱۶۰ هزار واحد مسکونی برای افراد تحت پوشش ساخته می شود

 رییس سازمان بهزیستی کشور، ضمن تاکید بر اینکه سازمان بهزیستی یک سازمان پیشرو است، گفت: درحالی که مسوولیت جدی در اساسنامه برای تامین مسکن مددجویان ندارد، اما تلاش کرده است با همکاری سایر دستگاه‌ها و از مبادی مختلف، سرپناهی را برای این عزیزان تامین کند، طی مدت حدود هشت سال گذشته تقریبا ۱۶۰هزار واحد مسکونی تحویل جامعه هدف شده است.

وی افزود: در دولت جدید با انعقاد قرادادی بین سازمان بهزیستی و وزارت راه و شهرسازی مقرر شد ۱۶۰ هزار واحد مسکونی دیگر نیز ساخته شودکه ۱۲۰هزار واحد آن شهری و ۴۰هزار واحد روستایی است و تاکنون حدود ۶۰هزار نفر از جامعه هدف ما در نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند. 

رییس سازمان بهزیستی کشور درخصوص اشتغال جامعه تحت پوشش این سازمان بیان کرد: با اهتمام نمایندگان مجلس شورای اسلامی جهش خوبی را از طریق تبصره ۱۶ و ۱۸ داشتیم که ۱۰هزار میلیارد تومان در اختیار سازمان بهزیستی قرار خواهد گرفت که این مبلغ جهت رونق صنایعی که متناسب با ماموریت سازمان بهزیستی است، به کارگیری خواهد شد. 

قادری گفت: تلاش می شود در سال جاری یکصد هزار شغل پایدار برای جامعه معلولان فراهم شود.

اشتغال یکی از مشکلات اساسی همه افراد است که این مشکل بخصوص در بین جامعه معلولان حادتر است و بسیاری از آنها با داشتن مدارک دانشگاهی که قطعا برای کسب آن رنج بسیاری را متحمل شده اند اما از فرصت کافی برای جذب کار برخوردار نیستند.

در ماده ۱۰ قانون حمایت از معلولان ایجاد صندوق فرصت‌های شغلی برای آنها آورده شده است و قانونگذار این موارد را مشخص کرده و برای هیات امنا، مووسس، مدیر عامل، اهداف و قطعنامه‌های صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی معلولان در این ماده قانونی به خوبی توصیف شده است.

مشکلات حوزه مسکن و معیشت در جامعه معلولان مشهودتر است و حداقل حقوق مستمری که به مددجویان پرداخت می‌شود نیز جوابگوی نیازها و احتیاج‌های آنها نیست که تمامی این موارد از دغدغه های مسوولان سازمان بهزیستی است و در برنامه ریزی های پیش روی این سازمان حمایتی در برش های زمانی مشخص شده بصورت برنامه محور توانمند سازی جامعه هدف محقق شود.

منبع خبر:ایرنا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir