وزیر نفت عراق و رییس اوپک خواهان ثبات در بازار نفت شدند

وزیر نفت عراق و رییس اوپک خواهان ثبات در بازار نفت شدند
شناسه خبـر : ۱۱۱۵۳۱ جمعه ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۵

بغداد– ایرنا– وزیر نفت عراق و رییس سازمان اوپک روز پنجشنبه درباره تحولات بازار طلای سیاه در سایه اوضاع جاری بین المللی بویژه جنگ بین روسیه و اوکراین و تبعات آن بر بازار نفت، رایزنی کردند و خواهان ثبات در بازار جهانی نفت شدند.

به گزارش موج خبر، وزارت نفت عراق با انتشار بیانیه ای افزود که «احسان عبدالجبار اسماعیل» وزیر نفت عراق و «محمد بارکیندو» دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در حاشیه گردهمایی بین المللی سالانه آینده انرژی تحت عنوان «CERAWeek۲۰۲۲» در «هیوستون» آمریکا، با هم دیدار کردند.

براساس این بیانیه، دو طرف درباره تحولات بازار جهانی نفت در سایه اوضاع جاری و جنگ بین روسیه و اوکراین و تبعات آن بر بازار نفت، بحث و بررسی کردند.

بیانیه افزوده است که دو طرف بر پایبندی «اوپک پلاس» در ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا و تلاش برای ثبات بازار نفت تاکید کردند.

یک روز پیش از این دیدار نیز، شرکت فروش نفت عراق (سومو) در بیانیه ای اعلام کرد که عراق معتقد است سطح صادرات نفتی به بازارهای جهانی متناسب با مصرف و تقاضای جهانی است و افزایش های برنامه ریزی شده اوپک پلاس برای حل کمبودهای احتمالی کفایت می کند.

عراق با میانگین صدور حدود سه میلیون بشکه در روز از جمله کشورهای مهم تولید کننده نفت در جهان است که به میزان بیش از ۹۵ درصد بودجه سالانه این کشور به درآمدهای نفتی متکی است.

شرکت سومو در بیانیه دیروز خود گفته است که عراق دارای ظرفیت تولیدی و صادراتی اضافی به میزان ۶ درصد است اما برای رسیدن به آن نیازمند سرمایه گذاری برای تامین نیاز بازار است.

از سوی دیگر، ویکتوریا نولاند معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا پنجشنبه شب در واکنش به تحریم نفت روسیه توسط ایالات متحده گفت: به دنبال کاهش بهره مندی ولادیمیر پوتین از نفت روسیه هستیم تا مجبور به توقف جنگ باشد.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا دو روز پیش اعلام کرد که کشورش واردات نفت، گاز و انرژی از روسیه را ممنوع می‌کنیم.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرده است که این مجلس لایحه ممنوعیت واردات نفت از روسیه را تصویب خواهد کرد.

روز پنجشنبه بهای نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه مه ۴.۹۶ درصد افزایش یافت و هر بشکه ۱۱۶ دلار و ۶۵ سنت معامله شد.

نفت وست تگزاس اینترمدیت نیز برای تحویل در ماه آوریل با ۴.۱۱ درصد افزایش، بشکه ای ۱۱۳ دلار و ۱۷ سنت معامله شد.

منبع خبر:ایرنا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir