اُمیکرون روی موج ششم

اُمیکرون روی موج ششم
شناسه خبـر : ۱۱۰۳۲۱ سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸

بروجرد - حال همه شبیه به هم شده، سرفه‌های پی در پی، صداهایی گرفته و صورت‌هایی که زیر چندین لایه ماسک پنهان شده است، در گوشه گوشه محوطه درمانگاه به گرمای کم رمق آفتاب پناه برده‌اند تا منشی نامشان را برای انجام تست تشخیص کرونا صدا بزند.

ساعت نزدیک به ظهر است و صف پراکنده بیماران برای انجام تست تشخیص کرونا، آنقدر به کندی پیش می رود که منشی به برخی می گوید امروز دیگر نوبت شما نمی رسد بروید و فردا صبح زود بیایید، مابقی که نامشان در لیست امروز منشی است زمان را زیر آفتاب نه چندان گرم محوطه درمانگاه انتظار می کشند و بی هیچ کلامی فقط با نگاهشان پیرامون را دنبال می کنند.

با فرارسیدن نوبت هر بیمار، منشی این سوال را از همه می پرسد : "چه تستی میخوهی انجام بدهی؟" و با شنیدن پاسخ  تست کرونا ادامه می دهد: می دانم، منظورم این است که ۲ تا تست داریم، یکی که سریع و یک ربع ساعت جوابش حاضر می شود اما درصد خطایش بالاست و دیگری تست دقیقتر که ۴۸ ساعته نتیجه آن مشخص می شود!

آنان که حوصله  حبس در خانه و دوری از محل کسب و کار را ندارند ترجیح می دهند که زودتر تکلیفشان را مشخص کنند و برای تست " سریع" داوطلب می شوند و البته برخی هم که شمارشان اندک است تست دقیقتر را برمی گزینند.

یکی از بیماران در پاسخ سوال منشی می گوید: اگر درصد خطا بالا است که هیچ فایده ای ندارد، فقط باعث می شود با آسودگی خاطر بیشتر بچرخیم و دیگران را هم مبتلا کنیم، سوالی که گویی منشی و یا پزشک عمومی درمانگاه مسوولیت، حوصله و زمانی برای پاسخ به آن دارند و البته بیمار هم انتظار شنیدن پاسخ ندارد و می رود گوشه ای از حیاط زیر آفتاب می نشیند تا صدایش بزنند.

بعد از فروکش نسبی کرونا و همزمان همراهی مردم در انجام واکسیناسیون، آسودگی خاطری حاصل شد که همه چیز به حالت قبل برگردد اما آبی خیال انگیز وضعیت کرونا هم پایدار نماند و به عالم رنگ به رنگ قرمز و زرد و نارنجی اش بازگشت.

در شرایطی که چه مسوول و چه غیر مسوول، بیم کرونا با سویه جدیدش را پیش بینی می کردند مهمانی و دورهمی های نفس گیر دوباره از سر گرفته شد و ماسک ها که از همان ابتدا هم اقلام خوشبختی نبودند و هر کس با چندین و چند دلیل و بهانه و رنگ و لعاب های علمی و فنی، سعی داشت آنرا به صورت نزند در شرایط آبی، اولین پروتکل هایی بودند که از سوی مردم نادیده گرفته شد.

مهمانی های غیر ضروری که صرفا بهانه های زودهنگامی برای دورهمی های معمول بود آغازی برای سرعت انتشار سویه جدیدی شد که خودش توان بالاتری در همه گیری و سرعت انتشار در مقایسه با سویه های پیشین، داشت.

هم اکنون بروجرد از نظر شیوع کرونا در وضعیت زرد قرار دارد و با وجود اینکه شمار افراد با علایم ابتلا زیاد شده اما عملا مراکز انجام نمونه گیری تست کرونا بسیار محدود است بطوریکه تنها یک درمانگاه مخصوص این کار است.

با مراجعه به بیمارستان یا مراکز بهداشتی هم نشانی مراکزی را برای تست می دهند که مربوط به موج های پیشین است و اکنون تست تشخیص کرونا انجام نمی دهند.

مرد میانسالی که مشکوک به کرونا است می گوید: خیلی جاها برای انجام تست کرونا سوال و هر نشانی دادند مراجعه کردم ولی انجام نمی دادند و بالاخره یکی از آدرس هایی که بعد از پرس و جوهای متعدد یافتم همین مرکز اما شلوغ است.

این شهروند ادامه می دهد: روز اول که توانستم اینجا را پیدا کنم ساعت حدود ۱۲ ظهر بود و گفتند دیگر دیر شده است و فردا باید مراجعه کنی، اکنون هم همچنان در صف انتظار نشسته ام.

مژگان نوابی مسوول کنترل بیماری های واگیر شبکه بهداشت و درمان بروجرد در این خصوص به ایرنا می گوید: هم اکنون در چند مرکز از شهرستان نسبت به انجام تست کرونا اقدام می شود که در یکی از آنها فقط از زنان باردار تست گرفته می شود.

وی افزود: در دوران مابین موج های کرونا که میزان شیوع پایین می آید مراکز انجام تست کرونا هم محدود می شود ولی باتوجه به شیوع مجدد سویه جدید، از امروز مراکز نمونه گیری برای تشخیص کرونا افزایش داده می شود.

اکنون شیوع کرونا بیشتر شده است، در مواردی تمام اعضای خانواده ها درگیر کرونا شده اند و با مثبت شدن تست یک عضو، مابقی لزومی به انجام تست نمی بینند، تصور اینکه اُمیکرون مرگبار نیست بیش از پیش به عادی انگاری شیوع مجدد کمک کرده است و افراد هر چند علایم و نشانه های معمول کرونا را دارند به امور روزمره خود در اجتماع می پردازند و می گویند مساله مهمی نیست سرما خوردگی است.

بانوی جوانی که تست کرونایش مثبت شده است می گوید: سایر اعضای خانواده بعد از من، تست کرونا دادند که جواب آنها یعنی همسر و فرزندم هم مثبت شد، فعلا همگی دارو گرفته ایم و در منزل هستیم.

این بانوی جوان می گوید: همه چیز از یک مهمانی تولد شروع شد که به فاصله کمتر از ۲ روز بعد از آن همه افرادیکه در آن مهمانی بودیم مبتلا شدیم، حتی کودکانی هم که در مهمانی بودند از جمله پسر ۱۲ ساله خودم درگیر شده است.

در شرایطی که بنا بر شواهد موجود کودکان هم در مقایسه با سویه های پیشین کرونا در موج ششم کرونا که به اُمیکرون شناخته می شود بیشتر در معرض ابتلا هستند خانواده ها نگرانی بیشتری دارند که چگونه در چنین شرایطی مدارس به فعالیت حضوری خود ادامه می دهند.

بنا بر گفته دکتر شهرام ممدوحی معاون شبکه بهداشت و درمان شهرستان بروجرد اُمیکرون نیز مانند سویه‌های قبلی کرونا خطرناک است و پنج برابر دلتا قدرت انتشار دارد در حالیکه در همین شرایط، متاسفانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حمل‌ و نقل و اماکن عمومی شهرستان کمرنگ شده است.

وی افزود: استخرها بازگشایی شده‌اند اما پروتکل‌ها در آن‌ها رعایت نمی‌شود و نظارت بر سفره‌خانه‌ها، رستوران‌ها و مدارس باید به‌صورت جدی صورت گیرد.

دکتر مهدی مهزیاری معاون نظام پزشکی بروجرد نیز در این خصوص می گوید: پیشروی اُمیکرون درحالی است که درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح قابل قبولی نیست و در عین حال بسیاری از مراکز تجمعی اعم از سالن‌های سینما، تئاتر، موسیقی، باشگاه‌های ورزشی، مراکز خرید و تالارهای پذیرایی گاه بدون در نظر گرفتن دستورالعمل های بهداشتی چون استفاده از ماسک ، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و کنترل کارت واکسن، به کار خود ادامه می‌دهند.

وی می افزاید: اکنون در ابتدای موج ششم کرونا، دیگر از ثبت استان‌های بدون فوتی خبری نیست و افزایش بارز موارد بستری هم در برخی استان‌های کشور گزارش شده است که می‌تواند منجر به افزایش بیماران بدحال بستری و در نتیجه روندی صعودی مرگ‌های کرونایی شود، ٱمیکرون بشدت مسری و  شروع علائم آن مشابه سرماخوردگی است به همین دلیل گاهی خفیف بودن علایم، سهل انگاری و ساده انگاری چه از جانب بیمار و چه از جانب خانواده ها سبب انتشار بیماری در سطح وسیع می شود.

در مجموع اینگونه به نظر می رسد کاهش رعایت شیوه نامه های بهداشتی با تصور اینکه سویه جدید کرونا چندان کشنده نیست و همانند یک سرماخوردگی معمولی طی می شود باعث افزایش تصاعدی مبتلایان شده است که همین نگاه، مدیریت سویه جدید کرونا موسوم به اُمیکرون را سخت تر می کند.

طبق آخرین نقشه رنگبندی کرونایی کشور به تاریخ دهم بهمن ماه در استان لرستان؛ خرم آباد و الیگودرز در وضعیت نارنجی، بروجرد، ازنا و دورود زرد و بقیه شهرستان ها در وضع آبی شیوع کرونا قرار دارند.

منبع خبر:ایرنا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir