خلاقیت در تولید محصولات بومی عامل مهمی جهت تقویت فرهنگ‌ است

خلاقیت در تولید محصولات بومی عامل مهمی جهت تقویت فرهنگ‌ است
شناسه خبـر : ۱۰۹۲۹۷ سه شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳

خرم‌آباد - مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای لرستان گفت: ابتکار، خلاقیت و نوآوری در تولید محصولات بومی از عوامل مهم برای تقویت فرهنگ‌ هر منطقه است.

میترا ابراهیمی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: محصولات فرهنگی دارای اصالت هستند که علاوه‌ بر جنبه زیبایی‌شناختی باید دارای پیام‌ و معناهای ارزشی و فرهنگی باشند بنابراین بکارگیری درست تصاویر و پیام‌های حاوی مولفه‌های فرهنگ ایرانی اسلامی در تولید این کالاها ضروری است.

وی افزود: سهم ایران در ارایه کالای فرهنگی در اقتصاد جهان چشمگیر نیست که با پرداختن به پژوهش، آموزش و تولید کالاهای فرهنگی، می توانیم اقتصاد فرهنگی را رونق ببخشیم.

وی گفت: باتوجه به اینکه اغلب کالاهای فرهنگی متناسب با فرهنگ بومی و محلی هر منطقه و بر حسب نیاز و شرایط خاص اقلیمی تولید می شود، نقش بسزایی در توسعه فرهنگی و اجتماعی آن دیار دارد و با رونق گرفتن بازار کسب و کارهای فرهنگی، اقتصاد نیز توسعه می یابد.

وی بیان کرد: طراحی محصولات فرهنگی و خلق ایده‌های نو برمبنای گنجینه ارزش‌های ایرانی اسلامی می‌تواند مورد استقبال مخاطبان قرار گیرد که در این راستا باید آموزش کالاهای سنتی را مدرن‌سازی کرد تا این محصولات به تولید انبوه برسند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای لرستان گفت: ابتکار، خلاقیت و نوآوری از مهم‌ترین عوامل فرهنگ‌سازی در جامعه است که باید در تولید کالاهای فرهنگی مد نظر قرار گیرد تا کالاهای تولیدی وارد چرخه رقابت بازار شوند که برای معرفی این کالاها ابتدا باید محصول را از طریق برگزاری جشنواره، پویش و کارزارهای رسانه ای به برند تبدیل سپس با راه اندازی کسب و کارهای خُرد فرهنگی، محصولات را از طریق بازارچه های فروش، عرضه کرد.

ابراهیمی بیان کرد: در این راستا برگزاری جشنواره ملی فیروزه به شناسایی محصولات و شبکه‌سازی تولید تا فروش، تجاری‌سازی کالاهای فرهنگی، بالا بردن قدرت رقابت در تولید کالاهای داخل، به دست آوردن سهم بالاتر در تجارت جهانی به واسطه عرضه کالاهای بومی کمک می کند و برگزاری آن گام بلندی در راستای ترویج فرهنگ استفاده از محصولات فرهنگی با توجه به ارزش‌های موجود در جامعه است.

وی افزود: اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای نمایشگاهی تحت عنوان فرصت‌های شغلی مهارت محور کم سرمایه بر، باهدف ترویج فرهنگ اشتغال‌زایی با سرمایه خرد، مهارت‌آموزی به‌عنوان ضرورت اشتغال پایدار، کار و کارآفرینی در جامعه برگزار کرد که از محتوای آن می توان جهت تولید کالاهای فرهنگی با سرمایه کم، استفاده نمود.

وی ادامه داد: این اداره کل در آموزش‌های خود می‌تواند بُعد فرهنگی کالاها را مدنظر قرار داده و آنها را بومی‌سازی کند و در حوزه طراحی بازی، اسباب‌بازی، عروسک و بازی‌های محلی آموزش‌های ویژه‌ای برگزار نماید.

ابراهیمی با بیان اینکه در این راستا جشنواره کالا و محصولات فرهنگی لرستان همزمان با هفتمین دوره جایزه ملی فیروزه برگزار می‌شود تصریح کرد: این جشنواره با موضوعات طراحی و بسته‌بندی کالاهای فرهنگی، اسباب‌بازی و عروسک، نوشت افزار و هدایای فرهنگی برگزار می‌شود که ثبت نام و مهلت تحویل آثار تا ۲۰ دی ماه جاری می‌باشد و نمایشگاه آن دهه اول بهمن برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: جشنواره کالا و محصولات فرهنگی با هدف ترویج و گفتمان سازی تولید و مصرف فرهنگی با نگاه ویژه به کالای تولیدی استان‌ها، شناسایی محصولات، شبکه‌سازی تولید تا فروش و تعریف تولیدات نو برگزار می شود.

منبع خبر:ایرنا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir