ساز ناکوک صنوف آلاینده روی اعصاب شهر دورود!

ساز ناکوک صنوف آلاینده روی اعصاب شهر دورود!
شناسه خبـر : ۱۰۶۴۶۷ یکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۳

دورود- انتقال صنوف آلاینده دورود به محدوده خارج از شهر همچنان در میان اما و اگرها باقی مانده و حالا مسئولان وعده ۱.۵ سال آینده را برای تکمیل شهرک صنوف آلاینده این شهر می‌دهند.

موج خبر : رشد قارچ گونه برخی صنوف در شهرها موجب بروز و افزایش معضلات نوین شهرنشینی اعم از آلودگی‌های هوا، صوتی، زیست محیطی و ترافیکی شده است.

مطالعات موجود حاکی از آن است که مشکلات پدید آمده از استقرار صنایع در محدوده شهرهای ایران بیشتر به واحدهای کوچک تولیدی و خدماتی مثل تعمیرگاه‌های خودرو، نجاری، آهنگری، آبکاری و … متعلق است.

ساز ناکوک صنوف آلاینده روی اعصاب شهر!

این فعالیت‌ها از یک سو در ایجاد اشتغال، تأمین کالا و خدمات مورد نیاز شهروندان و کمک به رشد و توسعه صنعت و اقتصاد کشور موثرند و از سوی دیگر در صورت عدم رعایت اصول مکان یابی و همچنین عدم به کارگیری روش‌های کنترل آلودگی و مزاحمت، استقرار آنها در بافت شهری مشکلات بی شماری را به همراه دارد که برای رفع و یا کاهش این مشکلات لازم است اقدامات و مطالعات خاصی انجام پذیرد.

وجود کارگاه‌ها و اصناف و مشاغل مزاحم شهری در شهر دورود از جمله معضلاتی است که باعث آلودگی صوتی و ایجاد مزاحمت برای شهروندان و بروز سد معبر در پیاده روها در شهر شده است.

این در حالیست که بر اساس طرح‌های بالادست و استانداردهای شورای عالی معماری و شهرسازی وجود این کارگاه‌ها در سطح شهر ممنوع است و دستگاه‌های مربوطه بر اساس تفویض اختیار قانونی اختیار برخورد و انتقال این صنوف به خارج از شهر را دارند.

در این زمینه همه مشاغل صنعتی که آلودگی‌های زیست محیطی، هوا و صوتی را به دنبال دارند یا حضورشان در شهر مشکلات و خسارات زیادی در پی دارد و نمی‌توانند از آلودگی‌های خود بکاهند، باید از شهر خارج شوند.

اما از طرف دیگر باید توجه داشت که انتقال این واحدها کاری بسیار دشوار و زمان بر بوده که نیازمند ایجاد مجتمع‌ها و شهرک‌هایی در مکان مناسب و با امکانات کافی است.

وعده احداث شهرک صنوف آلاینده دورود ظرف ۱.۵ سال آینده

حسین گودرزی نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با مهر با اشاره به بازدید از پروژه شهرک صنوف آلاینده دورود اظهار داشت: شهرک‌های صنوف جز بخش‌های زیربنایی و زیرساختی هر شهر محسوب می‌شوند.

وی عنوان کرد: در این راستا برخی صنوف آلاینده، دور از فضای شهر، در این شهرک استقرار پیدا می‌کنند.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این شهرک صنوف آلاینده در حال ساخت است افزود: قول داده شده که این شهرک صنوف آلاینده ظرف ۱.۵ سال آینده به بهره برداری برسد.

احداث زیرساخت‌ها در شهرک

مجید جمشیدی مدیرعامل شهرک صنوف آلاینده دورود نیز در این رابطه به مهر گفت: این شهرک در مساحت ۱۱ هکتار در حال ساخت است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون این شهرک صنوف آلاینده در حال احداث است گفت: زیرساخت این شهرک برای جدول گذاری آماده است.

مدیرعامل شهرک صنوف آلاینده دورود گفت: زمینه مساعد برای انتقال صنوف آلاینده و غیر آلاینده از جمله نمایشگاه‌های ماشین، مبلمان، مصالح فروشی ساختمان و آهن فروشان فراهم است.

خدانظر دریکوند فرمانده دورود نیز در این رابطه به مهر گفت: همه تلاش ما در مجموعه مدیریت شهرستان این بوده که زمینه را برای حضور سرمایه گذاران در شهرستان فراهم کنیم.

وی تاکید کرد: امیدواریم با همین روند، این شهرک صنوف آلاینده در بازه زمانی ۱.۵ سال آینده به بهره برداری برسد.

منبع خبر:مهر

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir