شهرستان سلسله رتبه نخست تولید کلزا را در لرستان دارد

شهرستان سلسله رتبه نخست تولید کلزا را در لرستان دارد
شناسه خبـر : ۱۰۶۳۷۲ چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴

خرم‌آباد - مدیر جهاد کشاورزی سلسله گفت: رتبه نخست تولید کلزا در لرستان مربوط به این شهرستان است و تابستان امسال نیز بیش از یکهزار و ۵۸ تن کلزا از مزارع سلسله برداشت شد.

مسعود غلامی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار موج خبر اظهار داشت: سطح زیر کشت کلزا در سلسله طی سال زراعی گذشته ( تا پایان تابستان ۱۴۰۰)  ۶۰۵ هکتار بود و امسال نیز تاکنون ۵۰۰ هکتار از مزارع شهرستان به کشت کلزا اختصاص یافته است و همچنان ادامه دارد.

وی افزود: با توجه به اهمیت دانه های روغنی، واردات بیش از ۹۰ درصد روغن مصرفی کشور و قرار گرفتن کشت کلزا در تناوب زراعی، از این دانه روغنی بعنوان محصول استراتژیک یاد می شود.

غلامی با اشاره به اقدامات مدیریت جهاد کشاورزی سلسله جهت افزایش سطح و تولید این محصول در شهرستان تصریح کرد: تامین نهاده های کشاورزی از قبیل بذر، کود و سموم شیمیایی، مشاوره چهره به چهره و ارائه نکات علمی به کشاورزان، تنظیم و کالیبراسیون دستگاه‌های کارنده، نظارت دقیق کارشناسان از کاشت تا برداشت و خرید تضمینی از مهمترین خدمات ارائه شده به کلزاکاران این منطقه بوده است.

وی در خصوص مشکلات پیش روی کلزاکاران شهرستان عنوان کرد: کمبود کمباین های برداشت و فرسوده بودن آنها، وجود محصولات رقیب آبدوست نظیر گشنیز، چغندرقند، سیب زمینی و برنج از اصلی ترین مشکلات موجود در این حوزه بشمار می رود.

غلامی مهمترین مزایای کشت کلزا را قرار گرفتن در تناوب محصولات گندم و جو، درآمد بالا و صرفه اقتصادی، وجود ادوات کاملا مکانیزه در تمامی مراحل، بهره وری بالا، کمک به صنعت روغن کشی و جلوگیری از عدم واردات عنوان کرد.

بیش از ۴۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی آبی و دیم در شهرستان سلسله وجود دارد.

منبع خبر:ایرنا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir