اختصاص پنج هزار هکتار از اراضی لرستان به کشت کلزا

اختصاص پنج هزار هکتار از اراضی لرستان به کشت کلزا
شناسه خبـر : ۱۰۶۲۵۹ یکشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۵

خرم‌آباد - رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: تعهد امسال استان برای کشت کلزا پنج هزار هکتار است که بذر، کود و نهاده های مورد نیاز برای کشت این محصول تامین شده است،

"اسفندیار حسنی مقدم" روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: یکی از مهمترین سیاست های وزارت جهاد کشاورزی کشت و توسعه دانه های روغنی از جمله کلزا است تا حرکت به سمت کاهش واردات روغن تسریع شود.

وی با بیان اینکه دانه کلزا بیش از ۴۰ درصد روغن دارد اظهار داشت: ۸۴ درصد روغن مصرفی کشور از خارج تامین می شود بنابراین از کشاورزان تقاضا داریم نسبت به کشت دانه روغنی کلزا اقدام کنند.

به گقته وی این محصول نسبت به سایر کشت های آبدوست از توجیه اقتصادی بالایی برخوردار است و همزمان موجب خوکفایی کشور در تولید روغن خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه کلزا نیاز آبی کمتری نسبت به محصولات آبدوست دارد ادامه داد: چنانچه کلزا در تناوب با کشت غلات و سایر محصولات قرار بگیرد باعث کاهش آفات، علف های هرز و بیماری می شود به نحوی که کشت گندم پس از کلزا ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش عملکرد دارد.

حسنی مقدم گفت: برای لرستان کشت پنج هزار هکتار کلزا است که بذر، کود و نهاده های مورد نیاز به اندازه کافی تامین شده است، کشاورزان برای دریافت آن به مراکز شهرستان ها مراجعه کنند و مدیران جهاد کشاورزی و مسوولان مراکز دهستان ها موظف هستند در اجرای تعهدات از تمام ظرفیت ها بهره بگیرند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان همچنین گفت: قابلیت کشت دانه روغنی کلزا در تمام مناطق آب و هوایی استان وجود دارد چراکه نزولات جوی، نیاز آبی این محصول را برطرف می‌کند.

امسال ۲ هزار و ۲۲۷ تن کلزا از سطح ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین کشاورزی لرستان برداشت و با قیمت تضمینی هرکیلوگرم ۱۵ هزار تومان از کشاورزان خریداری شد.

منبع خبر:ایرنا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir