آخرین خبرها از مطالعات استحکام بخشی قلعه «فلک الافلاک»

آخرین خبرها از مطالعات استحکام بخشی قلعه «فلک الافلاک»
شناسه خبـر : ۱۰۵۷۷ سه شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸

خرم‌آباد- مدیرکل میراث فرهنگی لرستان با بیان اینکه فاز پایانی مطالعات استحکام بخشی قلعه فلک الافلاک در حال انجام است گفت: طرح محتوایی موزه مفرغ و سکه در حال نهایی شدن است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید امین قاسمی امروز سه شنبه در نشست با مرتضی محمودوند نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس، اظهار داشت: فاز پایانی مطالعات استحکام بخشی قلعه فلک الافلاک در حال انجام است و با تأمین اعتبار لازم در آینده نزدیک بخش تکمیلی آن اجرا می‌شود.

وی گفت: عملیات مرمتی سربازخانه، بنای باشگاه افسران، ساخت بازارچه صنایع دستی و بناهای ضلع شمالی قلعه فلک الافلاک رو به پایان و در حال تکمیل است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان عنوان کرد: طرح محتوایی موزه مفرغ و سکه در محل باشگاه افسران در حال نهایی شدن است که انتظار می‌رود با پیگیری و جدیت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی شاهد پیشبرد اهداف مربوطه در این زمینه باشیم.

مرتضی محمودوند نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: آزاد سازی و ساماندهی حریم قلعه فلک الافلاک از مطالبات دیرینه و به حق مردم لرستان و خرم آباد است که مجمع نمایندگان استان به عنوان یکی از اولویت‌های کاری به دنبال آن هستند.

وی افزود: با عنایت به تاکید مقام معظم رهبری در این خصوص امیدواریم هر چه سریع‌تر شاهد ساماندهی و اجرای این پروژه مهم باشیم.

بنابراین گزارش، قلعه باستانی فلک‌الافلاک یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی ایران و جهان است، بنای عظیم آجری مربوط به دوره ساسانی که همچنان استوار بر روی تپه‌ای باستانی در مرکز شهر خرم‌آباد میزبان دوستداران میراث فرهنگی این مرزوبوم است.

زیبایی و معماری شگفت‌انگیز قلعه فلک الافلاک موجب شده که این قلعه تاریخی و باستانی لرستان از سوی بسیاری از کارشناسان به‌عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری دنیا لقب گیرد.

این قلعه به لحاظ موقعیت استراتژیک خود در قرن چهارم هجری قمری به‌عنوان مقر حکومت آل حسنویه و گنجور در زمان آل‌بویه درآمد و از قرن ششم هجری پس از ساخته‌شدن شهر جدید خرم‌آباد این قلعه نیز بنام خرم‌آباد معروف شد و احتمالاً نام فلک‌الافلاک در دوره قاجار به آن اطلاق شده است.

این بنای کم‌نظیر مربوط به دوره ساسانی است و به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع خبر:مهر

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir