آشفته بازار طلا و سنگینی مهریه بر دوش جامعه/ کنترل نشدن بازار طلا و سکه کانون خانواده را تهدید می کتد

آشفته بازار طلا و سنگینی  مهریه بر دوش جامعه/ کنترل نشدن بازار طلا و سکه  کانون خانواده را تهدید می کتد
شناسه خبـر : ۱۰۰۹۰ دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱

به گزارش خبرگزاری شبستان از خرم آباد، این روزها انتخاب همسر پولدار، مهریه سنگین، خرید جهاز سنگین و گرفتن مراسم ازدواج لاکچری از کلاس های رایج در بین نسل جوان شده است.   گذشته از نقش هر کدام از این آپشن های...

به گزارش خبرگزاری شبستان از خرم آباد، این روزها انتخاب همسر پولدار، مهریه سنگین، خرید جهاز سنگین و گرفتن مراسم ازدواج لاکچری از کلاس های رایج در بین نسل جوان شده است.

 

گذشته از نقش هر کدام از این آپشن های لاکچری در بالا رفتن سن ازدواج در جامعه، این روزها مهریه های سنگین به آسیبی فرا روی خانواده ها تبدیل شده و این روزها خانواده های زیادی را درگیر و راهی دادگاه های خانواده کرده است.

 

متاسفانه عمر برخی از ازدواج ها بسیار کوتاه است و به هزاران دلیل در همان چند سال اول برچیده می شود و در این بین مهریه که در کشور ما غالبا سکه انتخاب می شود، ابزاری برای آزار همسران شده است.

 

اما به نظر می رسد افزایش قیمت سکه و بی سامانی بازار طلا و سکه نقشی مهم در هیاهوی امروز دادگاه های خانواده دارد و  بر درخواست مهریه تاثیر گذار بوده است.

 

متاسفانه در این بین گاهی خانواده ها مزید بر علت شده و  نه تنها مانند سابق طلاق را لکه ننگ نمی دانند که روزها و ماه ها برای دریافت مهریه وقت می گذارند وتلاش می کنند با انتخاب بهترین وکلا تا ریال آخر مهریه را دریافت کنند.

 

در روزهایی که قیمت هر سکه بهار آزادی که ملاک اصلی مهریه در کشورمان است از 11 میلیون تومان گذشته است،دیگر از شعار«مهریه را کی داده و کی گرفته» شب خواستگاری خبری نیست و اتفاقا حقی بر گردن مرد است و باید تا ریال آخر پرداخت شود.

 

به نظر می رسد  آشفته بازارسکه و طلا  و قیمت روزانه سکه  این روزها چشم و گوش های بسیاری را باز کرده  وخود به عاملی برای تهدید کانون خانواده ها تبدیل شده است و نبود نظارت در این عرصه تبعات زیادی در جامعه به همراه دارد.

 

در این بین زندانیان بدهکار مهریه هم هستند که در این گرانی سرسام آور و افزایش روزانه قیمت طلا و سکه نمی دانند آخر و عاقبت آنان چه خواهد بود.

 

جوانان با آگاهی نسبت به مهریه و توافق های ضمن عقد، ازدواج کنند

 

وکیل دادگستری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، گفت: ازدواج یک قرارداد است و طرفین باید در زمان جاری شدن عقد چشم و گوششان باز باشد.

 

«مریم زمانی» خاطرنشان کرد: بدهکاری مهریه از آنجا ناشی می‌شود که در زمان جاری شدن عقد احساسی و چشمی تصمیم گیری شده است و احتمال شکست قرارداد ازدواج را نداده اند.

 

وی با انتقاد از کم توجهی والدین در هنگام ازدواج فرزندان نسبت به تعیین مهریه، گفت: چشم و هم چشمی والدین اینکه بسیاری از والدین هنگام ازدواج فرزندان می گویند مهریه را کی داده و کی گرفته خود عاملی بر این امر شده است.

 

زمانی خاطرنشان کرد: امروز میتوان گفت متاسفانه برخورد احساسی و غیر عقلی در زمان عقد نکاح در بین جوانان و خانواده ها رایج است و این خود عامل اصلی تعیین مهریه های سنگین است.

 

وی با تاکید بر ضرورت همراهی رسانه های برای آگاهی بخشی به مردم، گفت: برای صیانت از کانون خانواده نیاز به برنامه ریزی جدی در حوزه فرهنگی است.

 

این وکیل دادگستری با بیان اینکه متولیان جامعه هم باید تلاش کنند رویه قضایی را تغییر دهند؛ خاطرنشان کرد: این روزها کیان خانواده ها در معرض آسیب جدی قرار دارد.

 

زمانی خاطرنشان کرد: جوانان باید با آگاهی نسبت به اینکه طبق  قانون از زمان جاری شدن عقد نکاح مطالبه مهریه حق زوجه است و زوج باید به محض درخواست آن را پرداخت کند نسبت به امضای عقدنامه اقدام کنند.

 

فرهنگ سازی نسبت به ازدواج آسان جوانان ضروری است

 

کارشناس امور خانواده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، اظهار داشت: در شرع مقدس بنیاد خانواده جایگاه والایی دارد.

 

«شهاب امیری» با تاکید برضرورت ترویج سبک زندگی آسان در بین جوانان، افزود: نوع ازدواج امیرالمومنین(ع) و حضرت فاطمه(س) بهترین الگوی سبک زندگی دینی است که باید در جامعه ترویج و نهادینه شود.

 

 وی با اشاره به اینکه این روزها استنباط خانواده‌ها به ویژه دختر و پسر از مهریه بر پایه چشم وهمچشمی است، بیان کرد: این در حالی است که در آموزهای دینی و اسلامی، مهریه هدیهای از سوی مرد به زن است.

 

امیری با انتقاد از اصرار خانواده ها به تعیین مهریه سنگین، افزود: متاسفانه این روزها تعیین مهریه به ابزاری برای فخر فروشی ویا سودجویی برخی افراد تبدیل شده است.

 

 مهریه ضمانت اجرای مناسبی برای زندگی نیست

 

وی با اشاره به اینکه این روزها افراد بسیاری به دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه راهی زندان می شوند، خاطرنشان کرد: متاسفانه باید گفت این روزها برخی افراد ازدواج را معامله می دانند.

 

این کارشناس خانواده با تاکید برضرورت توجه خانواده ها و جوانان در هنگام تعیین مهریه، افزود: مهریه حقی برگردن مرد است و باید با آگاهی انتخاب شود.

 

امیری تاکید کرد: مهریه ضمانت اجرایی زندگی نیست و البته دربرخی مواقع باعث ایجاد دشمنی بین زوج‌های جوان نیز می‌شود.

 

تسهیل ازدواج ضرورتی مهم برای حمایت از خانواده هاست

 

در سایه تحریم های ظالمانه دشمنان، بیکاری جوانان و درآمد مشاغل موجود در جامعه از جمله درآمد پایین کارمندان، کارگران و فرهنگیان لازم است امر تسهیل ازدواج با همکاری نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از توصیه به قانون تبدیل شود.

 

بسیاری ازخانواده ها این روزها در سایه چشم و هم چشمی میزان مهریه را از سال تولد شمسی به میلادی و از سکه طلا به شمش طلا تغییر داده اند و در هیاهوی عشق و عاشقی جوانان هرگز شلوغی دادگاه خانواده دیده نمی شود و قرادادهای بسته می شود که گاهی در کوتاه ترین زمان به طلاق می انجامد.

 

 این روزها آمار طلاق موجود و شلوغی دادگاه های خانواده نشان می دهد، که مهریه ضمانت زندگی نیست و گاهی مهریه‌های سنگین باعث می‌شود که بنیان خانواده ویران شود.

 

امروز باید جامعه بپذیرد که مهریه حقی است که زوجه بابت گذراندن عمر خود در خانه همسر به دست می‌آورد و همسر از زمان جاری شدن عقد نکاح باید آمادگی پرداخت این تعهد مالی را داشته باشد، شاید با نگاه عاقلانه در  تعیین مهریه بتوان کانون در معرض آسیب خانواده را نجات داد.

 

آگاهی بخشی به خانواده ها و جوانان نسبت به اینکه مهریه حقی است بر گردن مرد و از زمان جاری شدن صیغه عقد باید توان پرداخت آن را داشته باشد راهکاری برای صیانت از کانون خانواد و تسهیل ازدواج جوانان است.

 

تسهیل ازدواج جوانان راهکاری برای صیانت از کانون خانواده است که باید با  همکاری نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از توصیه به قانون تبدیل شود.

 

پایان پیام/85
ضمیمه :

منبع خبر:شبستان

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir