کرونا پایانی بر آغاز زندگی مشترک

کرونا پایانی بر آغاز زندگی مشترک
شناسه خبـر : ۴۳۲۹۸ چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸

استان لرستان به ساز و دهلش برای مراسم ازدواج معروف است، هر وقت صدای سازی می‌آمد همه می‌دانستند جشن عروسی برپاست و شادی و هلهله برای عروس و داماد است و همین هم لبخند شادی بر لب همه می‌نشاند.

این روزها که کرونا میهمان مردم شده حتی نحوه ازدواج جوانان تغییر کرده است وقتی صدای ساز می‌آید آدم بیشتر دلهره می‌گیرد که باز عروسی و ممکن است جمعیت زیادی به کرونا مبتلا شوند.

برخی از جوانان رغبت چندانی برای برگزاری مراسم ازدواج خود ندارند اکنون که تمام تالارهای پذیرایی تعطیل است شیوه ازدواج هم تغییر کرده است برخی یا اصلا مراسم نمی‌گیرند و منتظر هستند که کرونا تمام شود و برخی دیگر مراسم را با چند نفر از بستگان برگزار می‌کنند، و خبر مرگ عروس یا داماد یا بازداشت پدر عروس و داماد هم بر طبل بی خیالی برخی برای برگزاری مراسم کوبیده است.

طبق آمارهای سازمان ثبت احوال سال ۹۸ در لرستان ۱۳ هزار و ۹۳۴ مورد ازدواج به ثبت رسیده است، سه ماهه اول سال ۹۹ تعداد چهار هزار و ۲۰۶ مورد ازدواج در این استان ثبت شده است اما در سه ماهه نخست پارسال ۴ هزار و ۶۰۴ مورد ازدواج ثبت شد.

طبق آمارها در ۳ ماهه سال گذشته در هر شبانه‌ روز ۵۰ ازدواج و امسال ۴۵ مورد ثبت شده که این آمارها نشان می‌دهد کرونا تاثیر منفی بر ازدواج جوانان لرستانی داشته است.

چند شب پیش صدای هلهله از خانه‌های اطراف می آمد و وقتی صدای بوق ماشین ها را هم شنیدم با خودم گفتم خدای من مگر می‌شود اکنون که اوج شیوع کرونا است عروس و دامادی تا این حد بدون توجه به آمارهای مرگ و میر کرونا مراسم ازدواج را برپا کنند؟ چگونه می‌شود در این شرایط به فکر پدر، مادر و یا پدربزرگ و مادربزرگ پیرشان نباشند.

اما صدای شادی و کل کشیدن زنان در این جشن تا پاسی از شب شنیده شد و گویا هیچ گوش شنوایی نداشتند که اکنون مرگ بیش از ۴۰۰ نفر در طول روز همه را مجبور به پرهیز از اجتماع و دورهمی ها کرده است.

داریوش شاهون وند دادستان عمومی و انقلاب مرکز لرستان می گوید: برگزاری هرگونه مراسم جشن و عروسی ممنوع است و برگزارکنندگان تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند، به همین منظور ضابطان عام و خاص مکلف هستند از برگزاری این گونه مراسم‌ پیشگیری کنند و به برگزارکنندگان تذکر دهند.

وی می گوید: چنانچه شخص یا اشخاصی از این امر سرپیچی کردند، به طور حتم در راستای توقیف وسیله نقلیه عروس و داماد و افراد همراه آنها اقدام خواهد شد چراکه این افراد، قابلیت تعقیب تحت عنوان تهدید علیه بهداشت عمومی دارند.

یکی از جوانان که حدود ۲ سال پس از عقد منتظر است که مراسم ازدواج را برگزار کند می گوید: قبل از کرونا می خواستیم مراسم عروسی مان را برگزار کنیم اما به دلیل فوت یکی از اقوام نزدیک به وقت دیگری موکول شد تا اینکه کرونا میهمان ناخوانده جهان شد و همه ما را درگیر کرد.

فرید ادامه می دهد: از وقتی هم که کرونا شایع شده است پدر و مادرم اجازه مراسم گرفتن را نمی دهند چون هم برای خودشان که سن بالای ۶۰ سال دارند خطرناک است هم برای افرادی که می خواهیم در مراسم دعوت کنیم و این موضوع حتی مورد اعتراض من و همسرم شده است که تا چه زمانی نباید زیر یک سقف برویم.

وی می گوید: اکنون همسرم با همه مشقتی که بود جهیزیه اش را تامین کرده است و من هم با وام ازدواج و پس اندازی که داشتم رهنی برای خانه تهیه کرده ام اما متاسفانه بخاطر کرونا تاکنون نتوانسته ایم زندگی مشترک را آغاز کنیم.

اما در این میان عماد که هیچ ترسی از  کرونا ندارد، با دعوت ۵۰۰ نفر از اقوام، بستگان و دوستان در یکی از روستاهای اطراف خرم آباد جشن عروسی را برگزار می کند و شب همه افراد دعوت شده در چند خانه از اقوام و همسایگان دور هم جمع می شوند.

می گوید چون خانه های روستا بزرگ است، مردم می توانند با فاصله از هم بنشیند و حتی از دوستان و بستگانم که به مراسمم نیامدند گلایه دارم، مگر من چند بار می توانم عروسی بگیرم که آنها نیامده اند.

به گفته ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هر یک فرد آلوده به کرونا می‌تواند ۴۰۶ نفر را در یک ماه آلوده کند و شرکت در عروسی و عزا عامل افزایش ابتلا محسوب می‌شود.

در حالی که ۸۰ درصد مبتلایان به کرونا ناقلان خاموش هستند و به راحتی می‌توانند بیماری مرگبار را به دیگران منتقل کنند شاید خود بی علامت باشند و بهبود پیدا کنند، اما افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه ای، کودکان و سالمندان در معرض خطر هستند و شرکت در مراسم عروسی برای آن‌ها مانند استقبال از مرگ براثر کرونا است البته ناگفته نماند که افراد سالم هم در امان نیستند و به گفته سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۲.۶ درصد از فوتی‌های کرونایی هیچ بیماری زمینه‌ای نداشتند.

سیدموسی خادمی استاندار لرستان نیز می گوید: با توجه به وضعیت فوق العاده حاد ناشی از شیوع ویروس کرونا در استان، تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌ها به حد بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است و از این ایام می‌توان به عنوان بدترین روزهای مقابله با کرونا یاد کرد.

وی معتقد است اکنون تعداد مبتلایان به کرونا و فوتی های ناشی از آن افزایش یافته است و اگر پروتکل های بهداشتی از سوی مردم رعایت نشود به سمت بحران پیش خواهیم رفت، انتظار داریم مردم همراهی و همدلی بیشتری از خود نشان دهند و کمک حال نیروهای خسته بهداشت و کادر درمان باشند چرا که متاسفانه آمار مرگ و میر روزانه ناشی از کرونا در هفته اخیر بیش از سه تا چهار برابر هفته‌های قبل، افزایش یافته است.

خادمی از مردم خواسته است بدون ضرورت از خانه خارج نشوند و از شرکت در مراسم ختم و عروسی خودداری کنند، انتظار می رود که این روزهای سخت با رعایت پروتکل های بهداشتی به حفظ جان همنوعان خود کمک کنند.

بخاطر شرایط حادشیوع کرونا در لرستان، طرح تشدید برخورد با متخلفان و برگزارکنندگان مراسم عروسی در استان اجرا می شود به گونه ای که حشمت بهمنی فرماندار دلفان نیز می گوید: نوازندگان و برگزار کنندگان به دلیل حضور در مراسم عروسی و رعایت نکردن مصوبات ستاد مقابله با ویروس کرونا با همکاری نیروی انتظامی شهرستان بازداشت شدند.

وی ادامه می دهد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و ممنوعیت برگزاری مراسم، این خواننده با وجود تذکر از قبل با هماهنگی دادستانی و قرار قانونی به بازداشتگاه معرفی شد و به همین منظور محدودیت های کرونایی درخصوص برگزاری مراسم عزاداری و عروسی در این شهرستان تشدید شده است چراکه معتقدیم پروتکل های بهداشتی بایستی به درستی اجرا شود و در خصوص سلامتی مردم با هیچکس تعارف و دلسوزی بی‌مورد نداریم.

همچنین امین احمدپور رئیس اداره ورزش و جوانان سلسله می گوید: چنانچه زوجین این شهرستان برخلاف مصوبه‌ ستاد مدیریت کرونا مبنی بر ممنوعیت برگزاری مراسم عروسی اقدام کنند از دریافت تسهیلات ازدواج محروم می‌شوند و با توجه به تدوین شیوه نامه جدید ممانعت از برگزاری مراسم عمومی و تقسیم وظایف هریک از دستگاه های عضو ستاد مدیریت کرونا، وظیفه اداره ورزش و جوانان جلوگیری از برگزاری مراسم عروسی است. 

وی تصریح می کند: برگزاری مراسم عروسی نقش مهمی در شیوع ویروس کرونا دارد بنابراین مقرر شده است زوجین برگزار کننده مجالس عمومی در این شهرستان از دریافت تسهیلات ازدواج محروم شوند، مردم باید به این باور برسند که ویروس کرونا در حال حاضر تهدید کننده سلامت آنها است و از حضور در تجمعات و مجالس عمومی اجتناب کنند.

این روزها که شاهد جولان کرونا در کشور هستیم و متاسفانه مردم طعم مرگ را با این میهمان ناخوانده چشیده اند، روزانه بیش از ۴۰۰ نفر جان خود را از دست می دهند و ۱۲ تا ۱۳ هزار نفر به کرونا مبتلا می شوند پس نباید با عروسی و یا مراسم عزاداری این داغ ها را بیشتر کرد.

چرا باید با جان خودمان تعارف داشته باشیم اینکه نمی شود عروسی پسرخاله نرفت، اینکه عمه از دست ما ناراحت می شود اگر در مراسم عقد دخترش شرکت نکنیم و عمو یا دایی بخاطر مراسم عروسی فرزندشان از ما دلخور می شوند، باید همه اینها را کنار بگذاریم، جانمان را کف دست نگذاریم و بدون تعارف در مراسم عروسی عزیزان شرکت نکنیم.

چرا با دست خودمان مرگ را به همدیگر تعارف می کنیم، تعارف را کنار بگذاریم و با شرکت نکردن در مراسم عروسی و عزاداری ها زندگی به دور از کرونا آن هم با رعایت پروتکل های بهداشتی را ادامه دهیم، هرچند پایان زندگی مرگ است اما ما نباید مرگ را زودتر به همدیگر هدیه کنیم.

از ابتدای شیوع کرونا تا ۲۴ آبان ابتلای قطعی ۵۰ هزار و ۴۷۱ شهروند لرستانی به ویروس کرونا تایید شده است که از این تعداد ۹۹۶ نفر جان باخته اند.

استان لرستان هم اکنون در وضعیت فوق قرمز شیوع کرونا است و غیر از شهر چگنی که وضعیت زرد دارد مابقی شهرهای آن در حالت فوق حاد یا بحرانی است.

مهناز بیرانوند/ایرنا

 

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir