رئیس‌جمهور منتخب را بیشتر بشناسید

تهران- ایرنا- «مسعود پزشکیان» که با رای اکثریت آرا در دومین مرحله چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، رئیس‌جمهور منتخب مردم شد، پیش از این نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی بود.

به گزارش ایرنا، «مسعود پزشکیان» که به عنوان پزشک و سیاستمدار ایرانی شناخته می‌شود در تاریخ هفتم مهرماه سال ۱۳۳۳ در مهاباد چشم به جهان گشود. او از دوره هشتم وارد نهاد قانون‌گذاری شد و در انتخابات ۱۱ اسفند دوباره توانست اعتماد مردم تبریز را کسب کند و برای چهارمین دوره بر کرسی نمایندگی مجلس تکیه زد. او در دوره دهم مجلس شورای اسلامی، نایب رئیس مجلس نیز بود.



منتخب مردم در انتخابات چهاردهم در دوره جوانی و پس از گرفتن مدرک دیپلم برای انجام خدمت سربازی، به شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان رفت و در همان دوران سربازی به حرفه پزشکی علاقه پیدا کرد و تصمیم گرفت پس از پایان دوران سربازی دومین دیپلم خود را در رشته طبیعی یا همان علوم تجربی دریافت کند، سپس در سال ۱۳۵۵ در دانشگاه علوم پزشکی تبریز پذیرفته شد و در رشته پزشکی به ادامه تحصیل پرداخت.

پزشکیان درباره تحصیل خود در رشته پزشکیمی گوید: من در سال ۱۳۵۵ در رشته پزشکی از دانشگاه تبریز پذیرفته شدم و بار ها تاکید کرده‌ام، از هیچ سهمیه و یا رانتی برای ادامه تحصیل در هیچ مقطعی استفاده نکرده‌ام.

رئیس جمهور منتخب دوره پزشکی عمومی خود را در سال ۱۳۶۴ با موفقیت به پایان رساند و پس از آن به عنوان مربی فیزیولوژی در دانشکده پزشکی مشغول به فعالیت و تدریس شد، سپس در سال ۱۳۶۹ مدرک تخصص خود را در رشته جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز دریافت کرد. پزشکیان در سال ۱۳۷۲ فوق تخصص جراحی قلب را از دانشگاه علوم پزشکی ایران اخذ و بلافاصله بعد از آن در بیمارستان قلب شهید مدنی تبریز پذیرفته و مشغول به فعالیت شد.

در کارنامه او سابقه ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز دیده می‌شود؛ پزشکیان در دولت دوم اصلاحات سکانداری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را هم برعهده گرفت.
 

وی پیش از این دو بار برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری در دوره‌های یازدهم (سال ۱۳۹۲) و سیزدهم (سال ۱۴۰۰) نام نویسی کرده بود که در سال ۱۳۹۲ پیش از اعلام اسامی افراد احراز صلاحیت شده، به نفع آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی انصراف داد و در سال ۱۴۰۰ نیز از سوی شورای نگهبان احراز صلاحیت نشد. رئیس جمهور منتخب برای سومین بار در ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ ردای نامزدی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را برتن کرد و در نهایت در تاریخ ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ نام او از سوی وزارت کشور به عنوان یکی از ۶ نامزد احراز صلاحیت شده توسط شورای نگهبان برای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اعلام شد.

پزشکیان در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با شعار «برای ایران» وارد عرصه رقابت شد و تلاش برای تحقق «عدالت» و «وحدت و انسجام» در جامعه و اجرای احکام «برنامه هفتم توسعه» را مهمترین برنامه‌های خود اعلام کرده بود.

وی همچنین در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری وعده داده بود: در صورتی پیروزی در انتخابات کمیته کمند(کمیته مردمی نظارت بر دولت) تشکیل می‌دهد و این به عنوان، پل ارتباطی بین مردم و دولت و حاکمیت خواهد بود.

منتخب مردم در انتخابات چهاردهم گفته بود: قول می‌دهم اگر با رای مردم به قدرت رسیدیم، هر چند ماه یکبار پاسخگوی نمایندگان مردم در صنوف مختلف باشم.

 

در مرحله اول چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری -روز جمعه هشتم تیر ماه- مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف، و مسعود پزشکیان با یکدیگر به رقابت پرداختند، اما با توجه به اینکه هیچ یک از آنها نتوانستند اکثریت مطلق آرا را کسب کنند، انتخابات با حضور مسعود پزشکیان و سعید جلیلی که بیشترین آرا را کسب کرده بودند به دور دوم راه رفت. سرانجام در انتخاباتی که روز گذشته برگزار شد، پزشکیان با ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رای به عنوان نهمین رئیس جمهور اسلامی ایران انتخاب شد.

منبع خبر:ایرنا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir