ایران رتبه ۲ رشد تولید و هفتمین تولیدکننده بزرگ نفت دنیا شد

ایران رتبه ۲ رشد تولید و هفتمین تولیدکننده بزرگ نفت دنیا شد
شناسه خبـر : ۱۴۵۰۷۴ جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۳

بر اساس آمارهای منتشرشده از سوی یک موسسه بین‌المللی، ایران با ثبت رشد ۱۹ درصدی تولید نفت و میعانات در سال گذشته، دومین کشور جهان از این نظر بوده است.

به گزارش موج خبر، آمار منتشرشده در گزارش مرور آماری انرژی جهان که از سوی موسسه انگلیسی IE منتشر شده نشان می‌دهد ایران رتبه دو جهان در افزایش میزان تولید نفت خود در سال گذشته را کسب کرده است.

تولید نفت خام و میعانات ایران در سال 2023 با رشد 19 درصدی نسبت سال قبل از آن مواجه شده و به 3 میلیون و 940 هزار بشکه در روز رسیده است. ایران در سال پیش از آن 3 میلیون و 331 هزار بشکه در روز نفت تولید کرده بود.

رشد 19 درصدی تولید نفت خام و میعانات ایران در سال 2023 که با وجود تداوم تحریم های غیرقانونی آمریکا به دست آمده است بیش از 13 برابر متوسط رشد تولید نفت دنیا در این سال بوده است. کل تولید نفت خام و میعانات دنیا در سال 2023 با رشد 1.4 نسبت به سال قبل از آن به 82 میلیون و 636 هزار بشکه در روز رسیده است.

بر این اساس، ایران رکورددار رشد تولید نفت در میان تولیدکنندگان بزرگ نفت طی سال میلادی گذشته بوده است. در واقع بیشتر تولیدکنندگان نفت در این سال نه تنها رشد تولید نداشته‌اند بلکه با کاهش تولید مواجه شده‌اند. برای مثال تولید نفت خام و میعانات عربستان در سال 2023 کاهش 8.6 درصدی پیدا کرده است. تولید نفت عراق در این سال 3.9 درصد، کویت 4.3 درصد، عمان 1.5 درصد، امارات 3.4 درصد، الجزایر 3.4 درصد، و روسیه 1.1 درصد کاهش داشته است.

از جمله کشورهای مهمی که افزایش تولید داشته اند نیز می توان به کانادا با رشد 1.4 درصد، آمریکا با رشد 8.5 درصد، آرژانتین با رشد 13.8 درصد و چین با رشد 2.1 درصد اشاره کرد.

کشور گویان در سال 2023 رشد 40.8 درصدی در تولید نفت خود داشته و در رتبه نخست جهان از این نظر قرار گرفته هرچند تولید نفت این کشور فقط 391 هزار بشکه در روز بوده است.

ایران هفتمین تولیدکننده بزرگ نفت دنیا

بر اساس این گزارش ایران هفتمین تولیدکننده بزرگ نفت خام و میعانات دنیا طی سال میلادی گذشته بوده و 4.8 درصد از کل نفت خام و میعانات تولیدی دنیا مربوط به ایران بوده است. آمریکا با سهم 15.6 درصدی بزرگترین تولیدکننده در دنیا بوده و روسیه با 12.8 درصد، عربستان با 11.6 درصد، کانادا با 6 درصد،عراق با 5.2 درصد، و چین با 5.1 درصد به ترتیب در رتبه های دوم تا ششم و قبل از ایران قرار گرفته اند.

انتهای پیام/

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir