ظرفیت تبادل برق از جزیره قشم به بندرعباس به دوبرابر رسید

ظرفیت تبادل برق از جزیره قشم به بندرعباس به دوبرابر رسید
شناسه خبـر : ۱۴۵۰۵۹ پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۳

مدیرعامل شرکت توانیر گفت: با بهره‌مندی از دانش و توان مهندسان ایرانی ظرفیت این خط انتقال به دو برابر افزایش یافته است به طوری که می‌توان بیش از ۶۰۰ مگاوات برق را از جزیره به سرزمین اصلی منتقل کرد.

به گزارش گروه اقتصادی موج خبر، مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر در آیین افتتاح 42 طرح‌ و پروژه‌ صنعت آب و برق چهار استان کشور گفت:  طرح عبور مدار هادی از بندرعباس به جزیره قشم از جمله طرح‌های افتتاحی است. پیش از این در 35 سال گذشته، کشور ژاپن در این منطقه خط انتقالی را ایجاد کرده بود که پس از گذشت بیش از 3 دهه، مستهلک شد و با تمام شدن عمر مفید این خط امکان بهره‌مندی از ظرفیت آن وجود نداشت.

وی با بیان اینکه فعالیت احداث خطوط انتقال در دنیا جزو مشاغل سخت محسوب می‌شود، تصریح کرد: بر این اساس با این عنوان یک روز جهانی در دنیا به ثبت رسیده است.

مدیرعامل شرکت توانیر در ادامه اضافه کرد: به منظور تحقق این مهم تلاش شد تا این فناوری از کشورهای مختلف به ایران منتقل شود، اما این امر بی‌نتیجه ماند و خوشبختانه به دنبال تلاش‌های صورت گرفته در صنعت برق و حمایت آقای محرابیان وزیر نیرو این مهم توسط یک شرکت دانش بنیان ایرانی به سرانجام رسید.

رجبی مشهدی در این باره توضیح داد: فاصله معمول دو دکل معمولاً 300 متر است و در بیشترین حالت در ایران این فاصله به 900 متر نیز رسیده است اما برای اجرای این پروژه فاصله دکل به 1600 متر رسید و دلیل آن این بود که در دریا امکان نصب یک کل وجود داشت چراکه نصب بیشتر دکل، حمل و نقل دریایی را مختل می‌کرد.

وی با منحصر به فرد دانستن اجرای این پروژه افزود: با بهره‌مندی از دانش و توان مهندسان ایرانی ظرفیت این خط انتقال به دو برابر افزایش یافته است به طوری که می‌توان بیش از 600 مگاوات برق را از جزیره به سرزمین اصلی منتقل کرد.

مدیرعامل شرکت توانیر خطرنشان کرد: نیروگاه‌های مستقر می‌توانند برق تولیدی خود را در شرایط مورد نیاز به شبکه برق سراسری متصل کنند.

انتهای پیام/

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir