نوای "مور و چمری" مردم کوهدشت در سوگ امام راحل (ره) + فیلم

نوای "مور و چمری" مردم کوهدشت در سوگ امام راحل (ره) + فیلم
شناسه خبـر : ۱۴۳۷۸۸ سه شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۹

سوگواره استانی مور و چمری در کوهدشت همزمان با سی و پنجمین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) برگزار شد.

به گزارش خبرگزازی تسنیم از کوهدشت، همزمان با سی و پنجمین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی(ره)، قیام 15خرداد و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت، سوگواره استانی مور و چمری با حضور جمعی از مورخوانان استان لرستان و با استقبال علاقه‌مندان به حضرت امام خمینی(ره) و رئیس جمهور شهید فقید در شهرستان کوهدشت برگزار شد.

در این آیین فرهنگی سنتی، مورخوانان و هنرمندان در رثای حضرت امام(ره ) و رئیس جمهور شهید و یاران شهیدشان  قطعاتی را اجرا کردند.

«مور» نوعی از موسیقی است که نهایت غم و اندوه را در آن می‌توان یافت و غمی بیش از آن را نمی‌توان متصور شد، این گنجینه‌ها قرن‌ها طول کشیده تا شکل امروزی را به خود گرفته است.

«مور» از آوازهای کهن ریشه دار زاگرس نشینان است که خاستگاه آن را بایستی اطراف رود سیمره دانست، درون مایه «مور» کاملاً حزین و اندوهناک است، سوزناکی آن هم در وصف مصیبت‌های بزرگ چون مرگ عزیزان، سرداران و بزرگان است.

.

رضا نیازی در گفت‌و گو با خبرنگار موج خبر اظهار داشت: آیین سنتی «مور و هور» از آئیین‌های سنتی است که در سراسر استان  لرستان تحت عناوین مختلف  برگزار می شود ولی در شهرستان های کوهدشت ، نورآباد و سلسله به طور ویژه در سالروز رحلت امام (ره)  هنرمندان ارادت خود را به  مقام شامخ امام به منصه ظهور گذاشته و با آرمان‌های رهبر کبیر انقلاب تجدید بیعت می کنند.

معاونت هنری ارشاد اسلامی لرستان عنوان کرد:  علاوه بر برنامه‌های آئینی، سنت‌های دیگر همچون «کوتل و چمر» در شهرستان‌های استان برگزارمی‌شود.

انتهای پیام/645

 

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir