توصیف قرآن و حدیث درباره اولین مکانی که سر از آب بیرون آورد

توصیف قرآن و حدیث درباره اولین مکانی که سر از آب بیرون آورد
شناسه خبـر : ۱۴۳۶۹۴ یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۰

روز بیست و پنجم ذی القعده در تقویم دینی، مصادف با دَحو الأرض است. توصیفاتی از این روز در قرآن و روایات دیده می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی موج خبر، روز بیست و پنجم ذی القعده در تقویم دینی، مصادف با دَحو الأرض است. دحو (بر وزن مَحو) به معنى گستردن است. بعضى آن را به معنى تکان دادن چیزى از محل اصلی‌اش تفسیر کرده‏‌اند و چون این دو معنى لازم و ملزوم یکدیگرند، به یک ریشه باز مى‏‌گردند. خداوند در قرآن از این روز بزرگ یاد کرده، آنجا که فرمود «وَ اَلْأَرْضَ بَعْدَ ذلِکَ دَحاها» (نازعات30)؛ یعنی زمین را بعد از آن گسترش داد». علی اکبر قرشی در تفسیر احسن‌الحدیث در توضیح این آیه می‌نویسد «و زمین را بعد از آفریدن آسمان، دَحاها: بگسترد و منبسط کرد به جهت آرام گرفتن خلایق در آن. جمهور علما برآنند که آفرینش زمین پیش از خلق آسمان و گستردن آن بعد از آن است. چنانچه روایت شده که حق تعالى زمین را بیافرید و همه را در زیر کعبه جمع و بعد آسمان را بیافرید و جبرئیل را فرمود تا زمین را از زیر خانه کعبه منبسط ساخت. (ج12، ص66)

علاوه بر این، به دحو الأرض در روایات ائمه علیهم‌السلام اشاره شده است؛ به عنوان نمونه امیرالمؤمنین علیه‌السلام در خطبه89 نهج‌البلاغه فرمود «مَدْحُوَّةً فِی‏ لُجَّةِ تَیَّارِه‏»؛ یعنى زمین به حالت گسترده در دریایى موّاج و روان آرام گرفت. در خطبه 70 فرمود «اللَّهُمَّ دَاحِیَ الْمَدْحُوَّاتِ وَ دَاعِمَ‏ الْمَسْمُوکَات‏»؛ اى خدایى که گسترنده‌ی گسترده‏‌ها و برپا کننده بالا رفته‏‌هایى.»

مَدْحُوَّةً از ریشه‌ی «دحو» به معنای مبسوط و گسترده است. (فرهنگ نهج البلاغه، رحیمی نیا) و دَاحِیَ بر وزن فاعل به معنای گستراننده است که در اینجا خداوند است.

امام رضا علیه‌السلام ضمن توصیف روز بیست و پنجم ذی‌القعده، یکی از رویدادهای آن را دحو الأرض و از آداب این روز را روزه‌داری معرفی کردند. محمّد بن عبداللَّه صیقل می‌گوید: امام رضا علیه‌السلام، در روز بیست و پنجم ذیقعده به میان ما آمد و فرمود: «صوموا؛ فإِنّی أصبَحتُ صائِماً. قُلنا جُعِلنا فِداک، أی یومٍ هُوَ؟ فقالَ یومٌ نُشِرَت فیهِ الرَّحمَةُ، و دُحیت فیهِ الأَرضُ و نُصِبَت فیهِ الکعبَةُ وَ هَبَطَ فیهِ آدَمُ»؛ امروز را روزه بگیرید، من هم روزه هستم. گفتیم: قربانت شویم، امروز چه روزى است؟ فرمود: «روزى است که در آن رحمت منتشر شد و زمین گسترش یافت (دحو الأرض) و کعبه برپا شد و آدم علیه السلام [به زمین‏] هبوط کرد». (إقبال الأعمال، ج‏1، ص 31) از این روایت بر می‌آید که دحو الأرض مقدم بر نصب کعبه و بعد هبوط آدم علیه‌السلام بر روی زمین بوده است.

در روایتی دیگر می‌خوانیم حسن بن على وشّاء روایت می‌کند «من کودک بودم که با پدرم در شب بیست و پنجم ماه ذی القعده در خدمت امام رضا علیه‌السلام شام خوردیم. حضرت فرمود: امشب حضرت ابراهیم و حضرت عیسى علیهماالسلام متولد شده‌اند و زمین از زیر کعبه پهن شده است؛ پس هر که روزش را روزه بدارد، چنان است که شصت ماه روزه داشته باشد.»

انتهای پیام/

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir