پایتخت آبشارهای ایران /«بیشه» لرستان در میان رود و ریل

پایتخت آبشارهای ایران /«بیشه» لرستان در میان رود و ریل
شناسه خبـر : ۱۳۹۸۸۰ شنبه ۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۵

آبشار خروشان و بی‌همتای بیشه زیباترین طبیعت هستی را در دل خود جای‌ داده‌است.

به گزارش موج خبر از خرم‌آباد، سرزمین چهارفصل لرستان به‌دلیل آب‌‌وهوای کوهستانی و معتدل زیباترین طبیعت هستی را در دل کوه‌ها و دشت‌ها جای‌ داده‌است.

آبشارهای خروشان و بی‌همتایی در پایتخت طبیعت ایران وجود دارد تا عزم هر گردشگری برای حضور در لرستان جزم شود و از زیبایی‌های طبیعت در این استان رؤیایی شگفت‌زده شود.

آبشارهای لرستان هرکدام زیبایی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد، جاذبه‌هایی که در فصول مختلف آمادۀ میزبانی گردشگران است و هرکدام گویی تابلوی نقاشی است که همه را به تماشای این‌همه زیبایی فرامی‌خواند.

آبشار بیشه با چشم‌اندازی زیبا یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر و نادر در لرستان است، این آبشار که در نزدیکی دورود است سالانه پذیرای مسافران زیادی از نقاط مختلف کشور می‌شود.

جاذبه‌ای بکر در لرستان

 آبشار بیشه در 65 کیلومتری خرم‌آباد- دورود در کنار راه‌آهن تهران- جنوب و نزدیکی ایستگاه بیشه قرار دارد. این آبشار با ارتفاع 48 متر و عرض 20 متر یکی از عریض‌ترین آبشارهای کشور است.

چشمه‌های پرآب متعددی در بالای آبشار بیشه از دل کوه می‌جوشد و زمزمه‌کنان در وسط ایستگاه قطار این آبشار را تشکیل می‌دهد. در کنار کوه‌های بلند و جویبارهای زلال، نسیم خنکی در دل درختان سرسبز می‌تراود که بیشه را دل‌نشین می‌کند و رودخانه و نهرهای خروشان این منطقه جنگلی- کوهستانی را دیدنی‌تر می‌کند.

عطا حسن‌پور، مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان، در گفت‌وگو با خبرنگار موج خبر با اشاره به  ثبت جهانی روستای بیشه گفت: مقدمات ثبت جهانی این روستا از سال گذشته شروع شد و از بین 200 روستای کشور هشت روستا برای ثبت جهانی انتخاب شد.

او اضفه کرد: ثبت جهانی روستای بیشه  توسط سازمان جهانی WTO که دفتر آن در ریاض مستقر است انجام می‌شود و روستای کندوان سال گذشته ثبت جهانی شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان یادآور شد: امسال با همکاری فرماندار خرم‌آباد با معاون وزارتخانه میراث دیدار داشتیم و این فرصت به ما داده شد تا بیشه در فهرست قرار گیرد و ثبت جهانی شود.

رویداد جهانی رود و ریل در روستای بیشه

او بیان کرد: ما سه ماه فرصت داریم شرایط لازم را برای ثبت جهانی روستای بیشه فراهم کنیم و پایداری زیست‌محیطی اقتصادی و اجتماعی، شاخص‌های بهداشتی و امنیت، داشتن جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی، توسعه و یکپارچگی زنجیرۀ ارزش از اقدامات موردنیاز است.

حسن‌پور گفت: رویداد جهانی «رود و ریل» 30 فروردین 1403 با حضور دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی برای اولین بار در ایران و لرستان با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی و در روستای بیشه برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان اضافه کرد: دستگاه‌های اجرایی اقدامات انجام‌شده برای روستای بیشه را توسط رسانه‌ها منعکس کنند تا در پرونده ثبت جهانی بیشه قرار گیرد.

انتهای پیام/ 645

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir