وضعیت بار‌ش‌های ‌لرستان/ برف الیگودرز را سفیدپوش کرد

وضعیت بار‌ش‌های ‌لرستان/ برف الیگودرز را سفیدپوش کرد
شناسه خبـر : ۱۳۹۷۴۲ چهارشنبه ۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۵

بارش‌های سیل‌آسای اواخر اسفند ۱۴۰۲ در لرستان روستاها را در محاق انسداد برد و رودخانه‌ها را طغیان داد.

به گزارش موج خبر از خرم‌آباد، سامانۀ بارشی‌ای که از 29 اسفند در استان‌های غربی کشور فعال شد 54 میلی‌متر بارندگی را در لرستان تا پایان موج نخست بارش‌ها ثبت کرد.

بارندگی‌های 29 اسفند در خرم‌آباد، پلدختر و معمولان از شدت بیشتری برخوردار بود و آب‌گرفتگی معابر و سیلابی‌شدن مسیل‌ها را در همان ساعات ابتدایی در لرستان رقم زد.

بارش‌های سیل‌آسای روز آخر اسفند روستاهای لرستان را در محاق انسداد برد و  راه ارتباطی روستاهای بخش پاپی را تخریب کرد. روستای کمپ گنج‌علی از نخستین روستاهایی بود که به‌دلیل بیم از رانش زمین در بامداد 29اسفند تخلیه شد و 12خانوار این روستا در زائرسرای امامزاده محمد اسکان یافتند.

موج نخست سامانۀ بارشی با ثبت 25.4 میلی‌متر محور روستای امامزاده محمد‌بن‌حسن الیگودرز را بست و رواناب و طغیان رودخانه‌ها در لرستان را شدت داد تا راه پنج روستای معمولان  مسدود شود.

میراث کشکان از سیل

کشکان با طول 290 کیلومتر و شیب 26 درصدی سیل‌خیزترین رودخانۀ لرستان است که با موج نخست بارش‌ها در روز گذشته طغیان کرد و روستاهای مجاور را در هراس سیل 1398 قرار داد.

رودخانۀ کشکان دبی سیلی با بیش از 5000 مترمکعب در ثانیه را بهار 1398 تجربه کرد و بستر رودخانۀ خرم‌آباد نیز در چند نقطه جابه‌جا شد تا این رودخانه در مسیر جدیدی پدیدار شود.

58 سیلاب با میانگین دبی لحظه‌ای 1062/78 مترمکعب از سال 1398 تا 1342 در کشکان رخ داده‌است و دبی لحظه‌ای این رودخانه در سیل 1398 به‌دلیل نبود سد مخزنی ذخیره‌ای به 3350مترمکعب در ثانیه با خسارت 10301/4 میلیارد تومانی رسید.

سیل 1398 لرستان را در حالی در بهت خسارت 15هزار میلیارد تومانی برد که حالا بارش‌های سیل‌آسای اسفند 1402 بار دیگر این استان را در وضعیت هشدار قرار داده‌است تا زیرساخت‌های آسیب‌زا تاب‌آوری لرستان را در برابر بلایای طبیعی پدیدار کند.

کولاک برف بامدادی

مهدی پازوکی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان، در جمع خبرنگاران، با اشاره به ادامۀ بارش‌ها در این استان، گفت: محور پنج روستای معمولان هم‌اکنون بازگشایی شده‌است.

او با اعلام کولاک برف در گردنۀ گله‌بادوش الیگودرز تأکید کرد: تردد در این محور فقط با زنجیرچرخ امکان‌پذیر است و رانندگان از تردد غیرضروری در محورهای لرستان خودداری کنند.

پازوکی تأکید کرد: راه ارتباطی شش روستای لرستان در شهرستان‌های الیگودرز، پلدختر و معمولان به‌دلیل بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها مسدود شده‌است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان متذکّر شد: 12خانوار روستای کمپ گنج‌علی کوهدشت و دو خانوار از ساکنان روستای سرنجه و زیرانبار پلدختر به‌دلیل رانش زمین در مکان‌های امن اسکان یافتند.

او بیان کرد: تمام عوامل امدادی، عملیاتی و نیروهای راهداری لرستان برای پیشگیری از هرگونه حادثۀ احتمالی تا پایان فعالیت سامانۀ بارشی در حال آماده‌باش هستند.

توقف فعالیت پروژه‌های عمرانی

احمدرضا دالوند، معاون هماهنگی امور عمرانی لرستان، در جمع خبرنگاران، با اعلام آمادگی کامل مدیران این استان برای مقابله با سیل احتمالی، گفت: فعالیت تمام پروژه‌های عمرانی متوقف شده‌است.

او اضافه کرد: نیروهای راهداری، امدادی و پلیس‌راه در محورهای لرستان مستقر هستند و هیچ‌گونه مشکل حادی از شهرهای این استان تا این لحظه گزارش نشده‌است.

در حال تکمیل...

انتهای پیام/ 644

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir