«شیلان» در ژانر سینمای نوجوان و خانواده منتشر شد/ با ضعف فیلم نامه در حوزه نوجوان مواجه هستیم

«شیلان» در ژانر سینمای نوجوان و خانواده منتشر شد/ با ضعف فیلم نامه در حوزه نوجوان مواجه هستیم
شناسه خبـر : ۱۳۵۵۶۸ چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۵

«شیلان» فیلمنامه ای در ژانر سینمای نوجوان و خانواده با رویکرد هویت ملی و توجه به نقش و جایگاه پدر در خانواده به قلم صدیقه حسن زاده منتشر شد.

صدیقه حسن زاده، نویسنده و فیلمنامه نویس، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی تسنیم، خبر از انتشار جدیدترین کتابش با عنوان «شیلان» داد و گفت: «شیلان» فیلمنامه ای در ژانر سینمای نوجوان و خانواده با رویکرد هویت ملی و توجه به نقش و جایگاه پدر در خانواده است.

وی افزود: شیلان به معنی خوان و سفره گسترده در زبان ترکی و کردی است و از آنجا که خانواده‌ای بعد از سال‌ها مهاجرت به سرزمین مادری خود باز می‌گردند؛ شیلان به مثابه ایران آغوش گرم خود را برای فرزندانش باز کرده است.

این نویسنده درباره ماجرای این فیلمنامه اظهار داشت: شخصیت اول این فیلمنامه پسر نوجوان 16 ساله‌ای است که در تقابل بین زندگی مدرن کشوری که در آن متولد شده است و زندگی سنتی زادگاه پدری خود در منطقه‌ای از جلفا، در تلاش برای درک نسبت خود با فرهنگ و آداب و سبک زندگی سرزمین مادری است و در این چالش ناخودآگاه مجبور می‌شود برای حفظ میراث پدری در نبود پدرش از شیلان و خواهر و برادرش محافظت کند. 

حسن زاده گفت: در این فیلمنامه با قرار دادن شخصیت نوجوان قصه در موقعیت‌هایی سخت و تصمیماتی چالش برانگیز سعی داشته‌ام این شخصیت را در بوته آزمایش رابطه پدر و پسری محک بزنم.

این نویسنده درباره اهمیت نوشتن فیلمنامه برای کودک و نوجوان اظهار داشت: ما در حوزه سینمای کودک و نوجوای یک خلأ جدی داریم که  در واقع ضعف فیلم نامه و موضوعات متناسب با نیاز و سلیقه  نوجوان ها است.  سینمای ما به فیلم‌هایی احتیاج دارد که قصه داشته باشد و در این قصه  به معضلات و مسائل نوجوانان پرداخته شود. الان در این حوزه تولیدات خیلی کم است و اصلا با اقبال سینماگراها مواجه نمی‌شود.

گفتنی است فیلمنامه شیلان به قلم صدیقه حسن زاده که به تازگی توسط نشر چکانه منتشر شده است، جایزه ویژه فیلمنامه را در پنجاه و سومین جشنواره فیلم رشد در دی ماه سال جاری از آن خود کرده است.

انتهای پیام/

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir