اعلام اسامی برگزیدگان تندیس ملی "فرشته سلامت"/ ۱۱۸ پرونده فعالیت‌های داوطلبانه از ۴۳ دانشگاه بررسی شد

شناسه خبر : ۹۷۹۷۳ پنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۴۱

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت درباره میزان مشارکت در تندیس ملی "فرشته سلامت" اشاره کرد: در این تندیس از ۴۳ دانشگاه ۱۱۸ پرونده به دست ما رسید. البته دو دانشگاه به صورت مکتوب انصراف خودشان را از حضور در این تندیس ملی اعلام کردند. بدین ترتیب از بین ۱۱۸ پرونده ۴۷ پرونده از غربال‌گیری اولیه گذشت و در مرحله دوم از بین ۲۵ پرونده ۱۴ برگزیده نهایی برای تندیس ملی "فرشته سلامت" انتخاب شدند.

به گزارش مفدا، دکتر حسن زائری‌لطف مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت اجرای تندیس ملی "فرشته سلامت" فعالیتی در راستای پویش دانشجویی مقابله با کرونا دانست و گفت: برپایی تندیس ملی "فرشته سلامت" به پیشنهاد دانشگاه شهید بهشتی به منظور تکریم دانشجویان فعال در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا و ارج نهادن به روحیه کار داوطلبی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی و ترویج فرهنگ ایثار و از خود گذشتگی طراحی و اجرا شد. ما از تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی درخواست کردیم تا سه پرونده از فعالان خود را که در جهت مقابله با کرونا فعالیت دارند برای ما ارسال کنند. بعضی از دانشگاه‌ها یک پرونده و برخی دیگر سه پرونده را برای  داوری برای ما ارسال کردند.

زائری‌لطف درباره معیارهای داوری تندیس ملی "فرشته سلامت" توضیح داد: حضور در طرح غربالگری، برگزاری یا مشارکت در برنامه‌های امیدبخش و شادی‌آفرین مذهبی، فرهنگی و اجتماعی، راه‌اندازی وبینار آموزشی، طراحی بروشور، تراکتریال پمفلت و...، تولید محتوای آموزشی یا پژوهشی، حضور داوطلبانه در نقاهتگاه، حضور داوطلبانه در فعالیت‌های هلال احمر، حضور در فعالیت‌های جهادی، مشارکت در ضدعفونی کردن مکان‌های عمومی و اختصاصی دانشگاه‌ها، حضور در فعالیت‌های خیریه، سامانه ۳۰۴۰، اختراع، ابداع و نوآوری از جمله شاخص‌های ما در ارزیابی فعالیت‌های داوطلبانه بود.

او ادامه داد: بسیاری از دانشجویان به صورت داوطلبانه و بدون چشمداشت در مراکز درمانی حضور پیدا کرده و سرمایه اجتماعی و مشارکت اجتماعی را بالا بردند. در طول اجرای تندیس ملی "فرشته سلامت" انتقاد به حقی از طرف دانشجویان به ما شد که بسیاری از دانشجویان برای انجام کار داوطلبانه دنبال مستندسازی نبودند که نشان از جان برکف بودن فعالیت‌های آنان دارد. حتی دانشجویان زیادی تاکنون گمنام مانده‌اند و پرونده خودشان را برای ما نفرستاده‌اند.

زائری‌لطف حضور در فعالیت‌های فرهنگی را در انجام کارهای داوطلبانه موثر دانست و گفت: تعدادی از دانشجویانی که در نهادهای فرهنگی فعالیت دارند جزء برگزیدگان تندیس ملی "فرشته سلامت" محسوب می‌شوند. این موضوع نشان می‌دهد دانشجویانی  که دغدغه کار فرهنگی دارند در فعالیت‌های داوطلبانه حضور گسترده‌تری داشته‌اند.

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت درباره میزان مشارکت در تندیس ملی "فرشته سلامت" اشاره کرد: در این تندیس از ۴۳ دانشگاه ۱۱۸ پرونده به دست ما رسید. البته دو دانشگاه به صورت مکتوب انصراف خودشان را از حضور در این تندیس ملی اعلام کردند. بدین ترتیب از بین ۱۱۸ پرونده ۴۷ پرونده از غربال‌گیری اولیه گذشت و در مرحله دوم از بین ۲۵ پرونده ۱۴ برگزیده تندیس ملی "فرشته سلامت" انتخاب شدند.

زائری‌لطف  با اشاره به گسترش فعالیت‌های داوطلبانه گفت: هر ساله تندیس ملی فداکاری توسط جهاددانشگاهی برگزار می‌شود. امسال اغلب دستگاه‌های عضو ستاد این جشنواره که از دستگاه‌های مختلف هستند تعدادی از دانشجویان ما را به عنوان نماینده خود معرفی کردند. این معرفی از سوی نظام پزشکی، کمیته امداد، بنیاد شهید و... صورت گرفت که دانشجویان ما را به عنوان نماینده خود معرفی کردند.

او افزود: ما علاوه بر ۱۴ نفر برگزیده ۴ نفر از دانشجویانی که در تندیس ملی فداکاری حضور تاثیرگذاری داشتند را شایسته تقدیر دانستیم. خوشبختانه با موافقت خانم دکتر لاری وظیفه خودمان دانستیم که از این چهار نفر تقدیر کنیم. البته بسیاری از این دانشجویان توسط دانشگاه‌های خودشان مورد تقدیر قرار گرفتند. اما به زودی اختتامیه تندیس ملی "فرشته سلامت" را به صورت مجازی و حضوری برگزار خواهیم کرد و از برگزیدگان و از تمام ۱۱۸ نفری که پرونده‌های خوبی را برای ما ارسال کردند تقدیر خواهیم کرد.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت درباره داوران تندیس ملی "فرشته سلامت" عنوان کرد: مرحله نخست داوری‌های در سطح وزارت بهداشت انجام شد و داوران ما از بین کسانی انتخاب شدند که در سطح مدیران فرهنگی دانشگاه‌ها بودند. ما از ظرفیت مدیران و کارشناسان دانشگاه‌ها بهره گرفتیم که از نزدیک با شرایط دانشجویان در ایام شیوع کرونا آشنایی داشتند. سیده مریم حسینی معاون مدیرکل فرهنگی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت نیز به نمایندگی از وزارتخانه در کنار سایر داوران حضور داشتند و کار داوری با حضور  ۵ نفر از این عزیران انجام شد.

کد خبرنگار:۵۸۰۱۰۱