دروازه‌های باز لرستان به روی کرونای جهش یافته

شناسه خبر : ۷۱۸۰۲ سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۱

خرم‌آباد - شلوغی بازار و خریدهای نوروزی از موج چهارم کرونا خبر می‌دهد، خریدی که با چند ثانیه غفلت، کرونا و رنگ و بوی مرگ را به خانه می‌برد.

به گزارش موج خبر شلوغی خیابان ها و ترافیک شدید شهر خرم آباد در این روزها خبر از رسیدن نوروز دارد، مردم برای خریدهای عید به بازار آمده اند اما آیا ارزش دارد برای شادی لحظه ای فرارسیدن نوروز، جانمان را تقدیم کرونا کنیم؟ کرونایی که در یک سال گذشته نشان داده است با هیچ کس شوخی ندارد و پیر، جوان و حتی در موج چهارم کودکان را به کام مرگ می کشاند.

شوخی نیست، پروتکل های بهداشتی را رعایت کنید، ماسک بزنید، دست هایتان را مرتب بشویید، از اجتماع پرهیز کنید، به مراسم عروسی و عزا نروید و هزاران بار این جمله ها را در یکسال گذشته شنیده ایم اما برخی گوش شنوا ندارند، هیچ یک از این موارد را رعایت نمی کنند و همین مساله باعث شده است کرونا تاکنون سه موج همه گیری را پشت سربگذارد و اکنون خود را برای موج چهارم آماده کرده است.

این روزها ترافیک خودروها و ازدحام جمعیت خیابان های شهر خرم آباد به حدی است که انکار کرونا وجود ندارد و مردم با خرید نوروزی می خواهند شادی عید را دوچندان کنند، غافل از اینکه شهری شلوغ با جمعیتی که بسیاری از آنها ماسک نزده است، غافلگیر خواهد شد.

به قول قدیمی ها شهر جای سوزن انداختن ندارد، مردم چنان شانه به شانه هم راه می روند و در پاساژ و مغازه ها کنار هم می ایستند انگار کرونا رخت بربسته است و عید نوروز باید سفره های رنگین با جمعیت زیادی خانواده ها گسترده شود.

این بار هم کرونا رنگ باخته است، مردم مساله ویروس را ساده گرفته اند، غافل از این هستند که ویروس جهش یافته کرونا پشت دروازه های لرستان و ممکن است هر لحظه موج چهارم کرونا استان را فراگیرد و این بار جوانان و کودکان را هم درگیر کند.

باتوجه به هشدارهای فراوان مسئولان بهداشتی مبنی بر اینکه کرونای جهش یافته پشت دروازه های لرستان است، مردم باید بیشتر رعایت کنند اما این شلوغی بازار خرم آباد چیز دیگری می گوید اینکه مردم اعتقادی به کرونا ندارند و فکر می کنند این ویروس جهش یافته مانند کووید ۱۹ است و راههای مقابله با آن را می دانند.

با تمام این هشدارها و تذکراتی که مسئولان اجرایی و بهداشتی لرستان به مردم می دهند اما برخی چنان بی خیال از کنار این ویروس می گذرند که انگار جزیی از خانواده شان شده است و کمتر به این هشدارها توجه می کنند غافل از اینکه کرونای جهش یافته در استان های خوزستان و ایلام ورود کرده است و این زنگ خطری برای لرستان به شمار می رود.

کنترل ورودی های لرستان

سیدموسی خادمی استاندار لرستان می گوید: ورودی‌های استان از سمت خوزستان باید کنترل شود تا بتوان از شیوع ویروس جهش یافته کرونا جلوگیری کرد چون رشد سریع بیماری در خوزستان و افزایش آمار ابتلا ، تعداد بستری و فوت، ناشی از  ویروس جهش یافته انگلیسی بود.

خادمی با اشاره به اینکه لرستان به دلیل همسایگی و مجاورت با خوزستان به شدت در معرض خطر قرار دارد، اظهار داشت: از مردم استان درخواست می شود به هیچ وجه به خوزستان سفر نکنند.

وی گفت: همچنین از مردم خوزستان انتظار می‌رود تا حد امکان به استان های مجاور و لرستان  سفر نکنند و باید ورودی شهرستان پلدختر از سمت خوزستان به شدت کنترل شود.

وی افزود: در سطح استان نیز باید تمهیداتی فراهم و از ورود وسائط نقلیه جلوگیری شود، نیروی انتظامی نیز موظف است با همه خودورهایی که پلاک مربوط به شهرهای قرمز خوزستان دارند طبق مصوبات برخورد کند.

استاندار لرستان با بیان اینکه آمار مراجعان به مراکز درمانی در استان رو به افزایش و نگران کننده است اظهار داشت: برخی از شهرهای با وضعیت آبی به زرد تبدیل شده اند که در صورت ادامه این روند، سرایت بیماری رو به افزایش خواهد بود.

خادمی گفت: وضعیت قرمز کرونا در خوزستان هشداری جدی برای لرستان است پس نباید شرایط عادی تلقی شود، مردم رعایت بیش از پیش پروتکل های بهداشتی را در دستورکار داشته باشند چراکه کرونا تمام نشده است و شواهد از بازگشت موج جدیدی حکایت دارد.

لرستان رتبه دوم ابتلا به کرونا را دارد

محمدرضا نیکبخت رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز گفت: لرستان از نظر ابتلا به کرونا در کشور دارای رتبه دوم اما آمار مرگ و میر استان در رتبه های میانی کشور است.

وی ادامه داد: از ابتدای آذرماه با آغاز طرح شهید سلیمانی در لرستان کاهش قابل توجهی از شیوع ویروس نسبت به ماه های قبلی حاصل شد به نحوی که ۱۷ هزار و ۱۱۴ نفر ابتلای قطعی در آبان ماه به ۶ هزار و ۴۸۸ نفر در آذر کاهش یافت.

وی با اشاره به کاهش ۶۳ و ۷۸ درصدی مبتلایان کرونا در آذر و دی نسبت به آبان ماه اظهار داشت: تا ۲۷ بهمن ماه جاری ۲ هزار و ۷۱۳ نفر مبتلای جدید شناسایی شد که از آمار دی ماه کمتر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان افزود: مرگ قطعی به دلیل کرونا در این استان طی آبان ماه سال جاری ۳۱۵ نفر، آذر ۲۱۴ و دی ۵۱ نفر بود و در بهمن ماه نیز تاکنون ۲۴ نفر بر اثر کووید ۱۹ در استان جان باختند.

نیکبخت با بیان اینکه پنج آزمایشگاه تشخیص تست کرونا در لرستان وجود دارد افزود: میانگین روزانه قطعی کرونا در آبان ماه ۵۵۸ نفر و در بهمن ماه با کاهش ۸۲ درصدی به ۱۰۰ نفر رسیده است.

وی ادامه داد: آبان ماه میانگین مرگ و میر روزانه بر اثر کرونا در لرستان ۱۱ نفر بوده که تا ۲۴ بهمن ماه به ۹۲ درصد و کمتر از یک نفر رسیده است.

وی گفت: با اجرای طرح شهید سلیمانی یک هزار و ۲۰۰ تیم تشکیل شد و ۲۳ هزار و ۶۱۷ نفر از بیماران زمینه ای، سالمندان و مادران باردار در منزل مراقبت شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با ابراز نگرانی در مورد موج چهارم کووید ۱۹ و شیوع کرونای انگلیسی در استان تصریح کرد: اختلاف در پدیده های ژنتیکی و تغییر رفتار ویروس باعث شده بیش از پیش آمادگی های لازم را داشته باشیم.

نیکبخت افزود: روزهای آینده می تواند روزهای سختی باشد چراکه قدرت بیماری زایی و کشندگی ویروس جدید ده‌ها برابر بیشتر است و حتی یک لحظه نباید غفلت کرد.

حجت الاسلام سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم‌آباد نیز گفت: رعایت مقررات ستاد ملی کرونا وظیفه همه مردم است که باید به آن عمل کنند، امروز ویروس کرونا در جهان سبب ابتلا و فوت شده است که باوجود مجاهدت های فراوانی که در سطح کشور و استان صورت گرفته است اما بسیاری، پروتکل ها را رعایت نمی کنند. 

وی افزود: با تلاش دانشگاه علوم پزشکی لرستان، سپاه پاسداران، بسیج، هلال احمر، جوانان انقلابی مساجد، نیروهای نظامی و انتظامی و همه اقشار مختلف مردم امروز وضعیت شیوع کرونا در لرستان از قرمز به زرد و آبی تبدیل شده که این مهم با اقدامات فراوانی صورت گرفته است.     

حجت الاسلام شاهرخی یادآور شد: مجموعه زیادی از دستگاه های دولتی و مردمی با اجرای طرح شهید سرافراز سردار سلیمانی تلاش کردند که امروز شاهد استانی زرد و آبی هستیم و این تنها با رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک، شستن دستها و جلوگیری از تجمعات امکان پذیر است. 

وی گفت: متاسفانه شاهد اجتماعات در آرامستان ها و رعایت نکردن فاصله اجتماعی هستیم که این باعث می شود، شرایط زرد و آبی به قرمز تبدیل شود که کسب و کار در شهرهای نارنجی و قرمز تعطیل خواهد شد و تعداد زیادی بیکار می‌شوند.   

امام جمعه خرم‌آباد تاکید کرد: نباید به نحوی رفتار کرد که کسب و کار اصناف و خیلی از اقشار ضعیف تعطیل شود چراکه این تعطیلی آثار و پیامدهای منفی بر زندگی مردم کم درآمد خواهد داشت.   

کرونای انگلیسی پشت دروازه های لرستان

مریم کوشکی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز گفت: تعداد مبتلایان کرونا در استان با افزایش ۱۵۸ بیمار جدید تا دوم اسفند ماه به ۶۶ هزار و۴۵۳ نفر رسید.

وی ادامه داد: اکنون ۱۴۴ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند، تاکنون یک هزار و ۳۴۵ نفر از مردم این استان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

کوشکی با بیان اینکه کرونای انگلیسی پشت دروازه های لرستان قرار دارد اضافه کرد: مردم استان از با دوری از تجمعات و دورهمی و رعایت پروتکل های بهداشتی از خود و فرزندانشان مراقبت کنند.

وی ادامه داد: بر همین اساس از تمامی مردم لرستان تقاضا می‌شود در خصوص رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی و استفاده مداوم از ماسک، کاهش ترددهای غیر ضروری، مسافرت های بین شهری و حذف تجمعات خطر آفرین از جمله حضور در آرامستان‌ها اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی یادآور شد: با ادامه روند موجود، احتمال بازگشت استان به شرایط نارنجی طی هفته های آینده محتمل است که افزایش تعداد مبتلایان و مرگ و میر را به دنبال خواهد داشت.

نظارت بر بازار تشدید می شود

 منوچهر اسبکوه رییس اتاق اصناف لرستان نیز در این باره به ایرنا گفت: شلوغی بازار به دلیل بی‌توجهی مردم و اصناف رخ داده است چراکه مردم اهمیتی به موضوع کرونا نمی‌دهند.

وی اظهار داشت: به همین منظور ۲ گروه گشت نظارتی در خرم‌آباد با هرگونه نقض پروتکل‌های بهداشتی در سطح بازار مقابله می کنند و در صورتی که اصناف و بازاریان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، در سه مرحله تذکر شفاهی، کتبی و پلمب مغازه با آنها برخورد می‌شود.

وی تصریح کرد: از ۱۵ اسفندماه که خرید نوروزی مردم بیشتر و وضعیت بازار شلوغ تر می‌شود برنامه نظارتی، شدیدتر خواهد شد و حتی اگر یک فرد هم ماسک نداشته باشد با آنها برخورد می‌شود.

وی ادامه داد: اکنون ۸۵ درصد اصناف و بازاریان پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند و با ۱۵ درصدی که به پروتکل ها اهمیت نمی دهند، از ۱۵ اسفندماه برخوردهای شدیدتری خواهد شد چرا که موج چهارم کرونا در راه و ممکن است وضعیت حادتر شود.

رییس اتاق اصناف لرستان ابراز امیدواری کرد با تدابیر سختگیرانه ای همچون پلمب واحدهایی که رعایت پروتکل ها را در دستور کار خود قرار نمی دهند، بتوان وضعیت بازار را تا حدودی سامان داد تا مردم و صاحبان واحدهای صنفی کمتر دچار مشکل شوند.

براساس اعلام معاونت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد استانی شهرستان های خرم آباد، بروجرد، الیگودرز، کوهدشت، پلدختر،دلفان و سلسله در وضعیت زرد و شهرستان های  دورود، ازنا، رومشکان و چگنی در وضعیت آبی قرار دارند.