نقش پروژه‌های آبخیزداری در کنترل سیلاب/ ۴۳۰ میلیارد هزینه شد

شناسه خبر : ۴۹۱۱۳ چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۵

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با اشاره به نقش موثر پروژه‌های آبخیزداری در کنترل سیلاب در مرکز این استان، گفت: در این راستا ۴۳۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

به گزارش موج خبر، شیرزاد نجفی، گفت: در بارش‌های اخیر شهر خرم آباد، اثر بخشی سازه‌های آبخیزداری در کنترل سیل و رواناب در حوزه آبخیز شهر خرم آباد قابل مشاهده بود.

وی، به بارش‌های ۴۷.۸ میلی متری هشتم و نهم آذرماه در شهر خرم آباد اشاره کرد و افزود: شاهد آن بودیم که، اثربخشی عملیات آبخیزداری در حوزه شمال شهر خرم آباد شامل حوزه‌های «فلک الدین»، «سرمرغ»، «زرین چغا»، «ریمله»، «سرآسان»، «آبشار طلایی» و «کرگانه» باعث حفاظت از منابع آب و خاک در بالادست حوزه شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان، بیان داشت: با انجام عملیات بیومکانیکی و مکانیکی شامل احداث سازه‌های خشکه چین، بانکت و همچنین احداث سازه‌های سنگی ملاتی و خاکی، حجم وسیعی از رواناب در پشت سازه‌های احداثی جمع آوری و سبب کنترل رواناب و سیلاب و تأخیر در ورود سریع رواناب به رودخانه خرم آباد شده به نحوی که با این حجم بارش، شاهد کمترین رواناب در رودخانه خرم رود بودیم.

نجفی، افزود: در سیل سال ۹۸ خسارات جبران ناپذیری به تأسیسات، اماکن، جاده‌ها، پل‌ها، اراضی کشاورزی، باغات و…وارد شد که در صدد آن هستیم با کمک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و استاندار با ایجاد و اجرای پروژه‌های آبخیزداری خصوصاً در مناطق و حوزه‌های سیل خیز استان مانند خرم آباد، پلدختر و چگنی کمترین خسارت به استان وارد شود.

وی، عنوان کرد: در سال ۹۸ و ۹۹ بیش از ۴۳۰ میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری شهری و کنترل سیلاب در ۱۳ حوزه شهر خرم آباد شامل حوزه‌های «فلک الدین»، «سرمرغ»، «زرین چغا»، «ریمله»، «سرآسان»، «کرگانه»، «قلعه گل»، «کاکاشرف»، «پیرجد»، «کرگاه»، «شوراب»، «قلعه جغد» هزینه شده است.