شناسایی یک‌هزار و ۴۷۶ مورد مشکوک به کرونا در طرح محله‌محور لرستان

شناسه خبر : ۴۸۷۳۴ سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۴۳

خرم‌آباد - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: یک‌هزار و ۴۷۶ شهروند مشکوک به کرونا با اجرای طرح محله محور شناسایی شده اند و مراحل قرنطینه در منزل را طی می‌کنند.

به گزارش موج خبر ، مریم کوشکی روز سه‌شنبه با اعلام این مطلب افزود: از زمان شروع طرح محله محور شهید حاج قاسم سلیمانی تاکنون ۵۳ هزار و ۶۴۱نفر در منزل غربالگری شدند که یک‌هزار و ۴۷۶ نفر انان مشکوک به کرونا بودند.

وی اظهار داشت: در این مدت هشت هزار و ۱۸۴ نفر با تشخیص تیم های مراقبتی توسط پزشکان طرح ویزیت شده اند که ۸۳۵ مورد آن در منزل انجام و تاکنون ۲۰ هزار و ۷۸۷ بسته معیشتی توسط تیم های حمایتی بین افراد کم بضاعت توزیع شده است.

کوشکی تصریح کرد: مهمترین افراد پرخطر در استان شامل ۳۸ هزار نفر بیمار دیابتی، ۸۲ هزار بیمار دارای فشارخون بالا، ۲ هزار و ۷۹۳ بیمار سرطانی، ۱۸۷ هزار سالمند، بیش از ۱۲ هزار مادر باردار و بیش از هشت هزار بیمار زمینه ای هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد: نظارت تیم های بازرسی بهداشت محیط در زمان اجرای این طرح تشدید و تاکنون ۱۳ هزار و ۳۷۱ بازرسی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی انجام شده است که از این تعداد ۱۵۵ واحد متخلف پلمب و ۳۴۱ مورد برای ادامه روند اعمال قانون به مراجع قضایی معرفی شده اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با قدردانی از همکاری و مشارکت سپاه حضرت ابوالفضل(ع) استان و سایر دستگاه های اجرایی جهت اجرای طرح محله محور گفت: با روند اجرایی این طرح،کاهش قابل توجه تعداد افراد مبتلا و مرگ ناشی از کرونا  پیش‌بینی می شود.

طرح کنترل محله محور کرونا با همکاری یکهزار و ۱۹ تیم مراقبتی از ابتدای آذر در ۷۷۱ نقطه لرستان آغاز شده است.

این طرح به منظور مدیریت و کنترل اپیدمی ویروس کرونا به شیوه محله و خانواده محور و با مشارکت سازمان بسیج سپاه حضرت ابوالفضل (ع) و سایر ادارات انجام می شود.

لرستان بر اساس تعداد پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت به ۷۷۱ محله تقسیم و به ازای هر پایگاه سلامت سه تیم مراقبتی، یک تیم حمایتی و یک تیم نظارتی تشکیل شده است که تیم های مراقبتی متشکل از مراقبین سلامت و نیروهای داوطلب بسیجی و شامل ۲ هزار و ۳۸ نفر هستند.

همچنین وظیفه ساماندهی تیم های حمایتی بر عهده سازمان بسیج سپاه است و ۸۳۶ نفر در قالب ۷۷۱ تیم نظارتی طرح محله محور مشارکت دارند.

این طرح به منظور بیماریابی و پیشگیری از شیوع کرونا برنامه‌ریزی شده است که در قالب آن تست های تشخیص سریع درب منازل و مراقبت های پزشکی در منازل نیز انجام می شود که بیماران تازه مرخص شده، گروه های پرخطر و موارد مشابه با شناسایی و اعلام تیم های مراقبتی توسط پزشک و پرستار در منزل مراقبت می شوند که به ازای هر مرکز جامع سلامت یک پزشک و یک پرستار مستقر شده است

۵۵ هزار و ۷۳۴ بیمار مبتلا به کرونا تا  پایان روز هشتم آذر در این استان شناسایی شده است که یک‌هزار و ۱۴۰ نفر آنان جان باخته‌اند.