کابوس مردم خرم آباد از تکرار سیل+تصاویر

شناسه خبر : ۴۳۳۶۳ چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۴۷

 ساکنان ساحل خرم‌رود خرم‌آباد که این روزها در هراس تکرار دوباره سیل به سر می‌برند، منتظرند تا با شنیدن خبر خوش‌ لایروبی رودخانه به اطمینان خاطری دست یابند.

لرستان یکی از پنج استان سیل‌خیز کشور است و تقریباً تمام شهرها و 80 درصد روستاهای پرجمعیت استان در کنار رودخانه‌های دائمی و پرآب بنا شده‌اند به طوریکه هر ساله توسط سیل‌های فصلی تهدید می‌شوند.

در سیل فروردین 98 که خسارت‌های سنگینی هم برجای گذاشت بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که «عدم لایروبی رودخانه خرم‌آباد» یکی از عوامل اصلی وقوع سیل بوده بنابراین لایروبی رودخانه در اولویت اقدامات مسئولان قرار گرفت و قرار بود امسال تا قبل از شروع فصل بارندگی‌ها این کار به پایان برسد.

امسال که لایروبی رودخانه به آب منطقه‌ای لرستان سپرده شده بود این کار به طور کامل انجام شده و مسئولان مربوطه این اطمینان خاطر را به مردم داده‌اند که از جانب رودخانه هیچ خطری آنها را تهدید نمی‌کند و در مقابل سیلاب احتمالی در امان هستند هر چند هنوز حرف و حدیث‌هایی در رابطه با کیفیت اجرای این کار وجود دارد و همچنان میان شهرداری و آب منطقه‌ای اختلافاتی هست که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:

علیرضا صادقی، معاون فنی و عمرانی شهرداری خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: لایروبی رودخانه، وظیفه آب منطقه‌ای است و شهرداری هیچ مسئولیتی در قبال این قضیه ندارد.

لایروبی رودخانه به نحو مطلوب انجام نشده

وی افزود: متأسفانه آب منطقه‌ای لرستان آنطور که باید بحث لایروبی را انجام نداده و در برخی نقاط  مانند کرگانه اصلاً کار انجام نشده و سایر نقاط هم به طور کامل و اصولی لایروبی نشده است.

صادقی عنوان کرد: آب منطقه‌ای به بهانه‌هایی مثل نبود اعتبار از اجرای وظایف خود طفره می‌رود در حالیکه براساس رأی شورای حل اختلاف ادارات، بحث لایروبی وظیفه آب منطقه‌ایست و باید در این رابطه پاسخگو باشد.

وی خاطرنشان کرد: ما حتی به فرمانداری، استانداری و بازرسی نامه زدیم، بنرهایی هم در سطح شهر نصب کرده‌ایم تا مردم بدانند که امسال آب منطقه‌ای باید لایروبی رودخانه را انجام دهد.

رستم کوشکی، رئیس شورای شهر خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: وظیفه دستگاه‌ها و ارگانها را امثال من و مدیران تعیین نمی‌کنند، شورای حل اختلاف تعیین تکلیف کرده که آب منطقه‌ای وظیفه دارد حریم رودخانه را امن کند و به لایروبی بپردازد که این یک قانون است.

وی افزود: در بحث لایروبی رودخانه که توسط آب منطقه‌ای انجام شده آن چیزی که مطلوب ما و مردم بوده اتفاق نیفتاده، شاید این مسئله به دلیل کم‌تجربگی بوده که انتظار داریم شهرداری بر روند لایروبی نظارت کند و تجربیات خود را در اختیار آب منطقه‌ای قرار دهد.

کوشکی عنوان کرد: شهرداری در زیر پل «انقلاب» در حال اجرای طرحی است که با گود گردن کف رودخانه، یک کانال مرکب در بستر رودخانه ایجاد کند که با این کار فاصله بین کف رودخانه و پل بیشتر می‌شود در نتیجه با افزایش بارندگی‌ها و بالا آمدن آب مشکلی ایجاد نمی‌شود و مثل سال گذشته آن پل به عنوان یک مانع برای گذر آب عمل نمی‌کند.

شناسایی نقاط حادثه خیز در مسیر رودخانه

وی خاطرنشان کرد: ممکن است امسال میزان بارندگی‌ها به حدی باشد که کنترل آن سخت باشد بنابراین باید آمادگی مقابله با حوادث احتمالی را داشته باشیم بنابراین از تمام مسئولانی که به نوعی با این موضوع مرتبط‌ اند انتظار داریم همکاری کنند تا امسال زمستانی امن داشته باشیم.

رئیس شورای شهر خرم‌آباد تصریح کرد: در جلساتی که با شهرداری و معاونت عمرانی استان داشتیم، بر این موضوع تأکید شد که اشتباهات گذشته تکرار نشود و شهرداران مناطق را موظف کردیم که آمادگی خود را حفظ کنند و هر شرایطی را پیش بینی کنند.

وی بیان کرد: از آب منطقه‌ای هم بابت لایروبی رودخانه تشکر می‌کنیم و انتظار داریم کمک کنند تا کار لایروبی بهتر انجام شود و انتظارات مردم را در این رابطه برآورده کنند؛ البته با شهرداری هم صحبت کرده‌ایم که بر کار آب منطقه‌ای نظارت کند و چنانچه تجربه کافی ندارند به آنها کمک کند تا این  کار به نحو احسن و مطلوب انجام شود.

حسن‌نژاد، مدیر عامل آب منطقه‌ای لرستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: مطابق بند 2 و 14 ماده 55 قانون شهرداری‌ها اتخاذ تدابیر مناسب جهت جلوگیری از سیلاب در محدوده‌های شهری و وظیفه لایروبی رودخانه در تمام کشور بر عهده شهرداری‌هاست و حتی در بحث حفاظت از جان مردم و مقابله با سیلاب‌هایی با دوره بازگشت بالاتر از 25 سال هم آنها مسئول‌اند.

وی ادامه داد: در آخرین مصوبات ستاد بحران که به ریاست «اسماعیل نجار»، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در تاریخ 23 مهر ماه 1399 به تمام استان‌ها ابلاغ شده، وظیفه همه دستگاه‌ها در رابطه با رودخانه‌ها در محدوده‌های شهری و روستایی و خارج از آن به صورت شفاف مشخص شده و شهرداری‌ها مسئول، ساماندهی، آزادسازی تصرفات و لایروبی در محدوده‌های شهری هستند.

حسن‌نژاد در رابطه با رأی شورای حل اختلاف ادارات، تصریح کرد: آن رأی، یک نظریه مشورتی بود که در حال تجدید نظر است ولی به هر حال ما بر حسب احترامی که برای این رأی قائل بودیم لایروبی رودخانه خرم‌آباد را در سال جاری انجام دادیم.

انجام لایروبی رودخانه خرم‌آباد به طور فنی و براساس اصول مهندسی

وی خاطرنشان کرد: در ابتدا به دنبال اعتباری برای انجام این کار بودیم ولی متاسفانه موفق به دریافت آن نشدیم ضمن اینکه هیچ امکانات و ماشین‌آلاتی هم برای لایروبی در اختیار نداشتیم بنابراین با کارگاه‌های تولید شن و ماسه به توافق رسیدیم که در ازای لایروبی رودخانه شن و ماسه بگیرند.

مدیر عامل آب منطقه‌ای لرستان بیان کرد: رودخانه را به چندین بخش تقسیم کرده و هر قسمت را به یک کارگاه شن و ماسه واگذار کردیم نتیجه این شد که برای اولین بار رودخانه خرم‌آباد به طور فنی و براساس اصول مهندسی رودخانه لایروبی شد.

وی اظهار کرد: در تمام استان نقاط حادثه‌خیزی که مشکل گذر آب دارند را شناسایی کرده و به نهادهای متولی از جمله شهرداری اعلام کرده‌ایم چون به هرحال در مسیر رودخانه پل‌ها و سازه‌های تقاطعی وجود دارند که باید تخریب شوند یا ارتفاع و دهانه‌های آن اصلاح شود.

حسن‌نژاد گفت: در بخش «کرگانه» بنا به تصمیم ستاد مدیریت بحران لایروبی انجام نشده چون آن قسمت نیاز به نظافت دارد و این کار برعهده شهرداری است؛ در پایان مجدداً تأکید می‌کنم طبق قانون، رسیدگی به امور داخل شهر و مراکز جمعیتی وظیفه شهرداری‌، خارج شهر بر عهده آب منطقه‌ای و در روستاها به عهده دهیاری‌هاست.

گزارش از نسیم کریمی صابر| تسنیم