تدوین برنامه توسعه منطقه‌ای لرستان

شناسه خبر : ۲۹۵۳۶ چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۵۱

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با مشارکت فرمانداران شهرستان‌ها، برنامه توسعه منطقه‌ای ویژه تامین اشتغال و معیشت مردم تدوین و اجرا می‌شود.

به گزارش موج خبر، عیسی منصوری شامگاه چهارشنبه در نشست با نماینده ولی فقیه در لرستان با اشاره به اینکه یک برنامه کلی تحت عنوان اشتغال فراگیر در کشور در حال اجراست، اظهار داشت: مهم‌ترین مؤلفه این است که در هر استان رشته فعالیت‌هایی که دارای تأثیر بیشتری بر اقتصاد و اشتغال استان هستند را در اولویت قرار می‌دهیم و به توسعه آنها توجه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه برنامه اشتغال روستایی و عشایری را در دستور کار داریم، تصریح کرد: در لرستان با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از جمعیت روستایی و عشایری است سهم عمده‌ای در نظر گرفته شده و تاکنون ۲۵۰ میلیارد تومان در این بخش پرداخت شده است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: به دلیل شرایط خاص لرستان، در گام اول ۱۰۰ میلیارد و سپس ۱۵۰ میلیارد به این رقم اضافه کردیم، ۵۰ میلیارد اختصاصاً بعد از اتفاق سیل اختصاص یافت که غالباً تسهیلات کم بهره با سود ۴، ۶ و ۱۰ درصدی است.

منصوری با اشاره به اینکه برنامه توسعه مشاغل خانگی در دست اجرا داریم که بخشی از آن وام و بخشی هم مربوط به توسعه مشاغل خانگی شامل آموزش، ارتقای مهارت و تکنولوژی و… است، گفت: در شهرستان‌ها هم سهم مشاغل روستایی بالا است و در شهرهایی مثل کوهدشت در حوزه تولید پوشاک اتفاقات خوبی افتاد.

وی با بیان اینکه در بازدید از شهرستان‌های کوهدشت، رومشکان، پلدختر و… اعلام کردم که روال پرداخت تسهیلات سر جای خود است، اینکه به بخش خصوصی کمک کنیم سر جای خود است، اما اینها هنوز جریان خوبی از اقتصاد را ایجاد نکرده اند و تحولی ایجاد نکرده اند، تصریح کرد: منابع و تسهیلات کم نیامده است، واقعاً کارهای خوبی در این حوزه انجام شده است؛ اما اینها کافی نیست.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه کارخانه زدن و وام دادن مشکل را حل نمی‌کند، افزود: از قبل در قالب طرح «تکاپو» ظرفیت‌های مناطق مختلف لرستان مطالعه و مشخص شده است؛ به طور مثال در منطقه رومشکان مردم کشاورز به آب کافی دسترسی ندارند، اگر این امکان فراهم شود یعنی اقتصاد اشتغال رونق گرفته است.

منصوری با بیان اینکه امکان ایجاد ایستگاه مشترک پمپاژ آب باید در چنین مناطقی فراهم شود، تصریح کرد: در پلدختر و رومشکان امکان توسعه صنعت حمل و نقل وجود دارد، اما هیچ شرکت حمل و نقل بخش خصوصی در این مناطق نداریم.

وی با اشاره به اینکه مردم را از مسیر قدیمی پلدختر بی نصیب از عبور و مرور کرده ایم، با اجرای آزادراه خرم آباد- پل زال دو هزار خانوار حاشیه محور قدیمی بی نصیب از اشتغال شدند، الگویی پیشنهاد داده ایم تا معیشت این خانواده‌ها تأمین شود، گفت: الگوهایی خدمت دوستان داده ایم، هرچه طرح بدهید نیاز به وام داشته باشد تأمین می‌کنیم، ظرف دو هفته با محوریت فرماندار این طرح‌ها باید تدوین شود و این برنامه با حضور دستگاه‌ها و نهادهای ذی ربط و مشارکت‌ها به کار گرفته می‌شود تا برنامه توسعه منطقه اجرایی شود.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: این قول را می‌دهم، آنجا که بخش خصوصی نیاز به تأمین منابع داشته باشد، ما کوتاهی نخواهیم کرد.

منصوری با اشاره به اینکه نوع ورود ما به طرح‌ها، تأمین اشتغال و معیشت مردم است، نوع طرح‌ها هم از این جنس باید باشد، گفت: بعد از دو هفته به ازای هر شهرستان یک برنامه یک صفحه‌ای به اضافه لیستی از برنامه‌های اجرایی را ارائه خواهیم داد تا با مشارکت همه اجرایی شود.