رشد ۴ برابری حجم آب دریاچه ارومیه

شناسه خبر : ۱۴۵۴۳۰ جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۰

وزیر نیرو گفت: با اجرای پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه امید می رود هر سال شاهد افزایش تراز و احیای دریاچه ارومیه باشیم.

به گزارش موج خبر، علی اکبر محرابیان بیان کرد: موضوع احیای دریاچه ارومیه از موضوعات مهمی بود که از ابتدای شروع دولت با تاکیدهای رئیس جمهور شهید در دستور کار قرار گرفت. در اولین سفر حضرت آیت الله رئیسی و طی بازدیدی که از منطقه انجام شد، طرح‌های بسیاری در این زمینه پیش‌بینی شده بود، در نتیجه تکمیل‌ آنها در دستور کار قرار گرفت. وزیر نیرو ادامه داد: مرحله اول طرح‌های انتقال آب در اسفند 1401 با حضور آیت الله رئیسی به بهربرداری رسید و در همان سفر بر تکمیل این طرح‌ها تاکید شد.

وی افزود: یکی از طرح‌های باقی مانده طرح بند و تونل بادین آباد بود که زمان تقریبی برای تکمیل این طرح 3 سال پیش‌بینی می‌شد، ولی با توجه به شرایط دریاچه اعتبار مناسبی از جانب رئیس جمهور عزیز تخصیص داده شد؛ پس با سرعت بسیار خوب و همکاری قرارگاه خاتم الانبیا در حداقل زمان ممکن این پروژه تکمیل و امروز بهره‌برداری شد.

محرابیان تشریح کرد: این بخش از اجزای احیای دریاچه ارومیه آخرین بخش است و بعد از اجرای آن، اقدامات موجود نرم‌افزاری خواهد بود. بدون شک در مدیریت منابع آب به ویژه مصرف آن در بخش کشاورزی و دیگر اقدامات باید طوری عمل کرد که احیا تکمیل شود.

می ادامه داد: در نتیجه طبیعی است که تراز دریاچه ارومیه هر سال مثبت و بالاتر خواهد رفت و شاهد احیا خواهیم بود. در مقایسه با شرایط گذشته باید گفت که حجم آب دریاچه نسبت به مهرماه 4 برابر افزایش را تجربه کرده و مساحت آن هم 3 برابر شده است.

وی ادامه داد: امیدواریم با اجرایی این پروژه‌ها که امروز به بهره‌برداری کامل رسیده است، هر سال شاهد افزایش تراز و حرکت سریعتر به سمت احیایی دریاچه ارومیه باشیم.

انتهای پیام/