حکم یک قاضی ضامن حفظ جان نوزادان شد

شناسه خبر : ۱۴۵۲۷۲ سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۳۸

یک قاضی دادگاه ارومیه با صدور احکام جایگزین حبس برای اورژانس یک مرکز درمانی، تجهیزات مناسب برای انتقال و درمان نوزادان بیمار تهیه کرد.

به گزارش موج خبر، محمد علی خادم قره‌باقی رئیس شعبه ۱۱۲ دادگاه کیفری ۲ ارومیه که سابقا دادستان ماکو بوده و در صدور آرای جایگزین حبس در استان آذربایجان غربی مشهور است، گفت: در راستای تأکیدات رئیس قوه قضائیه و برنامه عملیاتی دستگاه قضائی، در حال حاضر بیشتر محاکم به سمت صدور آرا جایگزین حبس حرکت کرده‌اند و در دوران کرونا با توجه به اینکه بیمارستان‌ها نیاز به اقلام مراقبتی و بهداشتی داشتند، زمانی به ارومیه مأمور به خدمت شدم، شروع به صدور آرا جایگزین حبس برای تهیه اقلام مورد نیاز بیمارستان‌ها کردم.

وی با اشاره به مزایای آرای جایگزین حبس صادر شده، اظهار کرد: با صدور آرای جایگزین حبس کمک بسیار خوبی به بیمارستان‌ها، مدارس، دانش‌آموزان بی‌بضاعت و تجهیز امکانات آموزشی برای مدارس و کانون پرورش فکری شد.

خادم قره‌باقی در پاسخ به این سوال که برای چه جرایمی، آرای جایگزین حبس صادر می‌شود، اظهار کرد: آرای جایگزین حبس با رضایت محکوم و برای جرایم کم اهمیت و خرد صادر می‌شود و همچنین متهم نیز نباید سابقه داشته باشد و قاضی باید تشخیص دهد که جامعه از صدور این حکم متضرر نشود.

صدور آرای جایگزین حبس اجباری است یا با رضایت متهم؟

این قاضی دادگاه با توضیح اینکه آرای جایگزین حبس چه تأثیری بر متنبه شدن فرد دارد، بیان کرد: متهمینی که برای آن‌ها رأی جایگزین حبس صادر می‌شود، معمولاً مجدد دست به ارتکاب جرم نمی‌زنند، چرا که این احکام با رضایت خودشان است. در تمام پرونده‌هایی که قابلیت صدور آرای جایگزین حبس داشته باشند، رأی صادر می‌کنم.

وی افزود: در یکی از پرونده‌ها، متهم را ملکف به خرید یک دستگاه مخصوص در اورژانس برای انتقال نوزادان به بیمارستان مکلف کردم، چرا که بدون این دستگاه ممکن بود جان کودکان بد حال و بیمار به خطر بیفتد، این حکم بازتاب بسیاری خوبی در سطح استان آذربایجان غربی داشت.

قاضی دادگاه با بیان اینکه قضات باید به سمت صدور آرای جایگزین حبس بروند، گفت: با توجه به کثرت متهمان در حال حاضر فضای کافی برای متهمان در زندان وجود ندارد و امکان بازاجتماعی شدن فرد پس از زندان رفتن هم کاهش می‌یابد، با صدور آرای جایگزین حبس جامعه و فرد از آسیب‌های اجتماعی دور می‌شوند.

وی در پایان گفت: زمانی که دادستان ماکو بودم کارهای شاخصی برای هلال احمر با صدور آرای جایگزین حبس انجام شد و در هنگام شیوع ویروس کرونا با آرای جایگزین حبس بسیاری از بیمارستان‌های کم برخوردار شهرستان تجهیز شدند و این موضوع با رضایت محکومین بود.

منبع: مهر