کار را که کرد؟ آنکه تمام کرد/ سخنان ۱۹ سال قبل رهبری درباره انتخابات دو مرحله‌ای

شناسه خبر : ۱۴۵۱۷۰ یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۴

در این یک هفته بایستی بر ۲ مسیر "رأی خوب" و "مشارکت حداکثری" تأکید کرد. ۲ مسیر پربرکتی که در آینده مردم ایران تأثیر بسزایی خواهد داشت.

سرویس سیاست مشرق _ انتخابات دو مرحله‌ای برای مردم و فعالان سیاسی یک چالش مهم است. چالشی که باید تلاش کند تا به انرژی انتخاباتی بیافزاید و فضایی را طی یک هفته در کشور طوری رقم بزند تا در نتیجه انتخابات؛ نظام اسلامی و مردمسالاری پیروز شود.

انتخابات دو مرحله‌ای در ایران، رخداد پرتجربه‌ای نیست.

طی سه دهه اخیر فقط در انتخابات سال ۸۴ بود که انتخابات دومرحله‌ای را تجربه کردیم.

انتخاباتی که در دور نخست آن، محمود احمدی‌نژاد و مرحوم هاشمی رفسنجانی گوی سبقت را از دیگران ربودند و از آنجا که هیچ نامزدی نتوانسته بود حائز اکثریت مطلق آرا شود؛ این دو نفر به مرحله دوم رفتند.

آن یک هفته مرحله دوم در انتخابات سال ۸۴ حاوی تجربه‌هایی است که خوانش آنها برای یک هفته پیش رو ضروری به نظر می‌رسد.

یکی از جالب‌ترین تجربه‌های آن یک هفته در دور دوم انتخابات سال ۸۴؛ مصاحبه رهبر معظم انقلاب با خبرنگار صدا و سیما پس از شرکت در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ است.

ایشان در آن مصاحبه فرموده بودند:‌ با حضور مردم رئیس جمهور انتخاب خواهد شد و کار هفته‌ی گذشته تمام خواهد شد و به قول معروف، «کار را که کرد؟ آن‌که تمام کرد.»

معظم‌له تصریح کردند: هرچه مردم بیشتر شرکت کنند و رئیس جمهوری که امروز از آراء مردم کسوت ریاست جمهوری را خواهد گرفت، با آراء بیشتری انتخاب شود، برای صیانت کشور، برای عزت ملت ایران و برای پیشبرد هدفهای والای این ملت بهتر خواهد بود و دوست و دشمن روی آن رئیس جمهور حساب بیشتری باز خواهند کرد؛ لذا امروز وظیفه‌ی دیگری پیشِ روی ماست و آن این است که ما حتماً شرکت کنیم و رأی بدهیم.

رهبر انقلاب افزودند: آنچه هفته‌ی گذشته مردم نشان دادند و بسیار تحسین‌برانگیز بود، متانت مردم بود. با این‌که هوا گرم بود و حضور در صف‌های طولانی دشوار بود، اما مردم این دشواری را تحمل کردند و با صبر و حوصله و متانت کار را به نیکی پایان بردند. من امیدوارم و از خدای متعال توفیق میخواهم و از مردم خواهش میکنم که این هفته و این جمعه هم همان روش را در پیش بگیرند؛ با متانت و صبر و حوصله و حلم و ظرفیت برخورد کنند. طرفداران این دو نامزد محترم هیچ حرکت و عملی که نشان‌دهنده‌ی تعرض به نامزد دیگر است، نسبت به دیگری انجام ندهند؛ و همین‌طور هم خواهد بود. من مطمئنم که مردم ما بسیار متین، هوشمند و عاقل هستند؛ می‌دانند که در این شرایط، نیاز کشور به چیست. امروز نیاز کشور به آرامش و حالت سکینه‌ی مردم است و این را بایستی در صندوق‌های رأی رعایت کنند. [۱]

این بیانات ۱۹ سال قبل رهبر انقلاب؛ چراغ راهی برای همه ما طی یک هفته آینده و در دور دوم انتخابات است.

کار انتخابات ۱۴۰۳ همچنان ناتمام مانده است و ملت باید کار نیمه تمام را تمام کند.

در این یک هفته بایستی بر دو مسیر "رأی خوب" و "مشارکت حداکثری" تأکید کرد. ۲ مسیر پربرکتی که در آینده مردم ایران تأثیر بسزایی خواهد داشت.

هیچ رجل سیاسی و فعال انتخاباتی نباید در این یک هفته احساس خستگی و یأس کند.

نگرش سیاسی در تفکر شیعی همواره و در هر موقعیتی قائل به انتخاب و مشارکت است.

اگر گزینه مطلوب کسی در دور اول انتخابات حضور نداشته یا پیروز نشده؛ اکنون باید از بین دو گزینه موجود به گزینه بهتر رأی داد. و گزینه بهتر همواره یعنی گزینه‌ای که از آسیب‌ها و ایرادات کمتری برخوردار باشد.

بر این منطق باید تأکید داشت و مردم را به مشارکت حداکثری در انتخابات فرا خواند.

***

1_https://khl.ink/f/17909