۲ هزار هکتار جنگل و مرتع لرستان طعمه حریق شد

شناسه خبر : ۱۴۵۱۵۱ یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۱۲

خرم آباد - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری لرستان گفت: ۲ هزار هکتار از اراضی ملی جنگلی و مراتع استان امسال طعمه حریق شده که عامل این آتش سوزی ها انسانی بوده است.

حسین میرزایی روز یکشنبه در گفت گو با ایرنا افزود: بیشترین مساحت آتش سوزی ها در شهرستان‌های چگنی، پلدختر و کوهدشت بوده و تاکنون ۲۳ مظنون به آتش سوزی عمدی جنگل‌ها و مراتع در استان شناسایی و از طریق مراجع قضایی تحت تعقیب قرار دارند.

وی با اشاره به وجود ۱۵۰ نقطه بحرانی به وسعت تقریبی ۶۰۰ هکتار در استان تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر آتش بُر به روش‌های مختلف با اولویت مناطق بحرانی در اراضی ملی لرستان ایجاد شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان ادامه داد: ۹۰ نیروی واکنش سریع فصلی به مدت چهار ماه برای اطفای آتش سوزی ها بکارگیری و ۳۵۰ نیروی مردمی نیز ساماندهی شده که آتش سوزی های وسیع و پی در پی خستگی این افراد را به همراه داشته است.

میرزایی یادآور شد: خسارت عمدی به سرمایه های ملی و منابع طبیعی در مورد حریق بنا به ماده ۴۵ و ۴۶ قانون حفاظت و بهره برداری و ماده ۶۷۵ قانون مجازات اسلامی، از ۲ تا پنج سال حبس برای متخلفان به دنبال دارد.

وی افزود: بیشترین جنگل های ناحیه زاگرس در لرستان قرار گرفته است به نحوی که از مجموع ۶ میلیون هکتار شناسایی شده، یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار در لرستان وجود دارد و با توجه به وجود ۹۰۰ هزار هکتار مرتع، این سطح از آتش سوزی ها، سینه زاگرس را تنگ و تنفس زمین را سخت کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: شعله های آتشی که از روی عمد و در پس آن به دلیل ناآگاهی این افراد به جان زمین زاگرس افتاده است ، به هر حال با زحمت و رنج بسیار خاموش می شود، اما زخم این نوع طرز تفکر و بی خیالی و بی مسوولیتی نسبت به طبیعت و موهبت های الهی بر چهره فرهنگ و محیط زیست می نشیند ، بنابراین آگاه سازی اقشار مختلف نسبت به ارزش طلایی زاگرس، اهمیت بسیاری دارد که در این راه باید فرهنگ سازی کرد.

سال گذشته یک هزار و۲۰۰ هکتار جنگل و مراتع لرستان در آتش سوخت.