بازنمایی واقعه گوهرشاد از زبان دختر روس

شناسه خبر : ۱۴۵۱۳۹ شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۲۵

«پرواز مسکو» تازه‌ترین رمان انتشارات سوره مهر به بازنمایی واقعه مسجد گوهرشاد در دوره پهلوی می‌پردازد. این اثر به قلم زکیه عباسی نوشته شده است.

به گزارش موج خبر، کتاب «پرواز مسکو» رمانی از زکیه عباسی به تازگی در انتشارات سوره‌ مهر منتشر و راهی بازار نشر شد. 

این رمان به قلم نویسنده جوان کشورمان زکیه عباسی با محوریت ظلم رژیم پهلوی علیه مردم مشهد و واقعه گوهرشاد نگارش شده است. 

«پرواز مسکو» با درون‌مایه‌ مذهبی و با تکیه بر ادیان الهی از جمله اسلام و مسیحیت سعی در پیوند، میان این دو دین توحیدی را دارد. 

داستان از جایی آغاز می‌شود که پدر و دختری از روسیه در حرم مطهر امام رضا (ع) برای مسلمان شدن، شهادتین می‌خوانند اما در این بین دختر روس (ساشا) متوجه می‌شود پدرش جاسوس انگلیس است و برای پیشبرد اهداف آن‌ها در ایران به مسلمان شدن تن داده است. همین اتفاق باعث می‌شود ساشا برای برگشت به مسیحیت به دنبال تحقیق و مقایسه میان مسیحیت و اسلام برود. در دل این جست‌و‌جوها ساشا با خانواده شیخ‌ علی‌اکبر که خانواده‌ای مذهبی و انقلابی در مشهد هستند، آشنا و پس از علاقمندشدن به پسر شیخ (سجاد) نهایتا یکی از شاهدان عینی واقعه گوهرشاد می‌شود. 

رمان در 14 فصل در مکان‌های مختلف و از زبان دو راوی «دانای کل» و «ساشا» روایت می‌شود. وارد کردن حادثه‌ای تاریخی و پرداختن به ابعاد مختلف آن یکی از ویژگی‌های رمان «پرواز مسکو» است که با زبان داستان و درگیرکردن مخاطب با موضوعات ملموسی مثل عشق و نفرت برای خواننده بازگو می‌شود. 

فصل پایانی کتاب با عنوان «مسیح حرم» به واگویه‌های ساشا در میان آتش و گلوله حادثه غمناک گوهرشاد پرداخته که با از دست دادن همسرش، عمق جنایتی که در مسجد گوهرشاد رخ داده را به ورطه زبان می‌کشد. 

«پرواز مسکو» در 229 صفحه، با شمارگان 1250 نسخه و با قیمت 215 هزار تومان در بازار نشر موجود است.

انتهای پیام/