تکمیل زیر ساخت پروژه توکنایز کردن داراییهای با ارزش

شناسه خبر : ۱۴۵۱۰۰ جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۵

دستیار وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه، زیر ساخت پروژه توکنایز کردن داراییهای با ارزش در دولت پیگیری شده در مراحل پایانی قرار دارد، گفت: بر این اساس امکان دریافت وام خرد با ارائه این توکنها فراهم خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی موج خبر، دستیار وزیر اقتصاد در خصوص مکانیزم در نظر گرفته شده برای حل مسئله دریافت وام‌های خرد گفت: در گذشته مردم در بانک کارگشایی که زیر نظر بانک ملی فعالیت میکرد، طلا خود را به عنوان وثیقه ارائه میکردند و به ازای ان  وام دریافت می‌کردند. در پروژه توثیق، فرد دارایی با ارزش خود مانند خانه، ماشین، طلا، سهام عدالت و ... را به مراکز مشخصی ارائه می‌دهد و در این مرحله دارایی توکنایز(واحدبندی) می‌شود.

وی افزود، در حقیقت با تکمیل نهایی این پروژه که هم اکنون در وزارت اقتصاد پیگیری میشود، اگر قصد دارید یک وام 500 میلیون تومانی بگیرید نیازی به وثیقه گذاشتن یک خانه 5 میلیاردی نیست.

فاضل مریدی گفت: به طور مثال یک خانه 5 میلیارد تومانی را به هزار واحد 10 میلیون تومانی تقسیم می‌کنیم. در نتیجه می‌توان به همان میزان مورد نیاز آن دارایی به خصوص را وثیقه کرد و باقی آن آزاد خواهد ماند.

به گفته دستیار وزیر اقتصاد، زیر ساخت های این پروژه آماده است و اگر دولت سیزدهم یک سال دیگر ادامه پیدا می‌کرد کار تا حد زیادی جلو می‌رفت. ذیل این پروژه که یک تحول در حوزه تامین مالی محسوب میشود صاحبان کالا می‌توانند، کالای موجود در انبار خود را به عنوان وثیقه دریافت وام، ارائه کنند.

چندی قبل احسان خاندوزی در این خصوص گفته بود، با راه‌اندازی این سامانه و در فاز اول، جمعیت حدود 50 میلیون نفری سهامداران کشور می‌توانند در تعامل با نظام بانکی به صورت برخط، بدون تشریفات حضوری و مسیرهای پر پیچ و خم اداری وکاغذ بازی‌های رایج در شبکه اداری کشور از دارایی‌های خود برای وثیقه‌گذاری استفاده کنند.

انتهای پیام/