آهنگ ناموزون هدر رفت در موسیقی زلال آب

شناسه خبر : ۱۴۴۵۴۴ سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۵

خرم آباد - ایرنا - هدررفت آب از سوی برخی مشترکان پرمصرف بخش کشاورزی و شرب در حالی نادیده گرفته شده که بحران کمبود این مایه حیات به یکی از مهمترین چالش های پیش روی کشور تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، خود را مشترک آب می داند و مالک تمام و کمال آن بدون قائل شدن حقی برای دیگران، ماشینش را با آب لوله کشی می شوید، ساعت ها برای شستنش وقت صرف می کند و با کف بسیار سر تا پای ماشین را برق می اندازد.

هر صبح عادت دارد همه جای حیاط را با شلنگ آب بشوید و می گوید منزل را تمیزتر نشان می دهد و جان را تازه می کند، برای آبیاری درخت و گل های توی باغچه نیز شلنگ آب را باز می گذارد و سراغ کارهایش می رود و گاه پیش آمده که همچنان لوله آب باز بوده و یادش رفته که آن را ببندد.

همه ما در زندگی روزمره خود با آدم هایی که بدون توجه به کمبود آب، مصرف بی رویه آن را حق طبیعی و مسلم خود می دانند روبرو شده ایم و در بین اقوام و دوستان و حتی خانواده خود چند نفری از مصرف کنندگان بی رویه آب را سراغ داریم.

این افراد بدون توجه به چالش کمبود آب و نگرانی برای نسل های آینده همچنان به مصرف بی رویه آب شرب بهداشتی و سالم برای انجام کارهای روزمره خود ادامه می دهند و معتقدند که کمبود آب حرف بیهوده ای از سوی مسوولان برای کمتر مصرف کردن آن است و حتی برخی از آنها با بی تفاوتی می گویند مشکل آیندگان به خودشان ربط دارد و با پیشرفت علم راهی برای آن پیدا خواهند کرد.

در شرایطی که همه معتقدند جنگ آیندگان بر سر آب خواهدبود حفظ و نگهداری از این منبع طبیعی و صرفه جویی در مصرف آن از اهمیت بسیاری برخوردار و ضروری است که از هم اکنون فرهنگ مدیریت مصرف آب را به آیندگان بیاموزیم.

مصرف آب لرستانی ها بالاتر از استاندارد کشوری

در لرستان وضع به مراتب نامناسب تر است چرا که برخی از شهروندان معتقدند این استان بیشترین منابع آب زیرزمینی را دارا است و هرگز مشکلی درخصوص کمبود آب نخواهد داشت غافل از اینکه با روی آوردن به مصرف بی رویه منابع زیرزمینی در آینده چالش های جدی در خصوص تامین آب جمعیت شهری و روستایی استان ایجاد خواهد شد.

در حالیکه بهترین راه حل از هم اکنون تمرین و تکرار مدیریت مصرف آب است تا به عادتی ماندگار تبدیل شود کارشنان بخش آب می گویند هر شهروند لرستانی در شبانه روز ۱۷۱ لیتر مصرف می کند در حالی که استاندارد کشوری آن ۱۵۰ لیتر است.

حدود سه تا پنج درصد مشترکان آب این استان جزو پرمصرف ها هستند که مصرف بی رویه آب از سوی این مشترکان و عدم صرفه جویی در مصرف می تواند در آینده استان را با چالشی جدی در تامین مایه حیات مواجه نماید.

یاسر اکبریان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: آب لوله کشی استان از ۶۴۱ حلقه چاه، ۱۷۶ باب چشمه و ۱۷ دهنه قنات تولید و در نهایت ۶۴ درصد آب شبکه از طریق چاه، ۳۴ درصد از طریق چشمه و ۲ درصد نیز توسط قنات ها تامین می شود.

وی کل تولید آب شبکه لوله کشی لرستان در سال گذشته را ۱۸۴ میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: طی سه ماهه ابتدایی امسال بیش از ۳۱ میلیون مترمکعب آب آشامیدنی و سالم در استان تولید شده در حالیکه این رقم طی مدت مشابه سال قبل ۳۰ میلیون مترمکعب بوده است و اکنون افزایش سه درصدی دارد.

پنج درصد مشترکان آب بیش از ۲ برابر الگو، مصرف دارند

وی متوسط سرانه تولید آب در استان را ۲۲۶ لیتر دانست و تصریح کرد: این مقدار آب به ازای هر روز است که در فصول گرم بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش می یابد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان با بیان اینکه مشترکانی که در طول بازه زمانی ۴۵ روزه ۲۴ مترمکعب مصرف داشته باشند به عنوان کم مصرف شناخته می شوند عنوان کرد: سه تا پنج درصد از مشترکان آب استان بیش از ۲ برابر الگو، مصرف دارند که به صورت پلکانی مشمول جریمه های سنگین و میلیونی خواهند شد.

اکبریان افزود: سال گذشته ۵۰ درصد از مشترکان، الگوی مصرف را رعایت کرده اند اما چنانچه پر مصرف ها، هدر رفت آب را کاهش ندهند با اخطار و سپس قطع آب جریمه می شوند.

وی در خصوص آبیاری فضای سبز نیز افزود: ۸۷۰ اشتراک فضای سبز استان ۱۹۰ هکتار را تحت پوشش قرار می‌دهد اما بهای آب مصرفی در فضای سبز تجاری نیست چراکه بیشتر فضاهای سبز کنتور ندارند.

اکبریان با اشاره به اینکه هفته مدیریت مصرف بهینه آب از ۲۵ خرداد شروع شده است اظهار کرد: شعار هفته مدیریت مصرف بهینه آب « آب، محور امنیت و ضامن توسعه است» و این یعنی باید در مدیریت مصرف دقت هوشمندانه داشته باشیم که سال گذشته نیز در این زمینه از ۱۰۰ مشترک خوش مصرف به صورت نمونه بابت خوش حساب بودن و کم مصرف کردن تقدیر شد.

آبیاری باغات با استفاده از آب شرب بهداشتی

مشکل به همین جا ختم نمی شود و در روستاها نیز وضعیت به مراتب بغرنج تر است چراکه برخی مشترکان غیرمجاز بدون توجه به اینکه آب لوله کشی و تصفیه شده چقدر برای صنعت آب کشور هزینه بردار است، پا را از این فراتر نهاده و مزارع خود را با استفاده از آب لوله کشی و سالم آبیاری می کنند و سالانه میلیون ها متر مکعب آب را با آبیاری زمین های خود هدر می دهند.

در سال های گذشته نیز خبرهایی در خصوص شکستن لوله های انتقال آب برای آبیاری مزارع در برخی روستاهایی استان نیز به گوش می رسید، افرادی که بدون توجه به حق دیگران اقدام به برداشت غیرمجاز آب آشامیدنی بهداشتی و تحمیل هزینه های گزاف بر دوش شرکت آب و فاضلاب می کنند و سالانه میلیون ها متر مکعب آب سالم را هدر می دهند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان نیز مهمترین چالش شرکت را استفاده از آب شرب برای آبیاری باغات و اراضی کشاورزی عنوان و تصریح کرد: انشعابات غیرمجاز در روستاها باعث شده حجم زیادی از آب روستاها برای مصارف غیرمجازی همچون آبیاری باغات و اراضی کشاورزی هدر برود.

انشعابات غیرمجاز و غارت آب

اکبریان وجود انشعابات غیرمجاز را غارت آب دانست و افزود: اشتراک های غیرمجاز باعث هدررفت آب شده و شرکت را در خدمت رسانی مطلوب به سایر مشترکان با چالش مواجه می نمایند.

وی با بیان اینکه ایجاد انشعاب‌های غیرمجاز، بیشتر در حاشیه شهرها اتفاق می‌افتد اظهار داشت: به دلیل مسایل قانونی، امکان واگذاری انشعاب در این مناطق وجود ندارد و همین امر منجر به افزایش انشعابات غیرمجاز می شود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۳۲ هزار اشتراک غیرمجاز آب و فاضلاب در استان شناسایی شد تصریح کرد:۶۰ درصد از این انشعابات متعلق به روستاها بوده است و شهرستان خرم آباد بیشترین اشتراک غیرمجاز را دارد که تاکنون ۱۲ هزار انشعاب آب از این مجموع مجاز شده است.

لزوم همکاری دستگاه قضا برای شناسایی انشعابات غیرمجاز

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان گفت: به قطعیت می توان ادعا کرد در هیچکدام از روستاهای تحت پوشش شرکت مشکل کمبود آب وجود ندارد بلکه انشعابات غیرمجاز مساله اصلی است که چنانچه دستگاه قضا همکاری لازم را در این زمینه داشته باشد تاافراد متخلف شناسایی و وادار به مجاز کردن انشعاب شوند در هیچ روستای تحت پوششی دغدغه آب شرب وجود نخواهد داشت.

اکبریان بیان کرد: با شناسایی انشعاب‌های غیرمجاز گامی اساسی در راستای حذف آنها برداشته می شود چرا که باعث تضییع حقوق دیگران شده و شبکه آب استان را دچار اختلال کرده است .

وی با اشاره به اهمیت صرفه‌جویی در مصرف آب افزود: نصب سایه بان برای کولرها، استفاده از دستگاه‌های کاهنده روی شیر آلات منازل، عدم استفاده آب شرب برای شستن وسایل نقلیه و عدم استفاده از آب آشامیدنی برای آبیاری باغات و کشاورزی منجر به صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود.

اکبریان عمده ترین برنامه های گذر از تنش آبی در تابستان امسال را حفر و تجهیز چاه های جدید، مدیریت فشار شبکه، پیمایش و نشت یابی فعال شبکه و خطوط، تکمیل پروژه های خطوط انتقال آب و بهسازی و بازسازی تاسیسات عنوان کرد.