رشد نرخ سوادآموزی لرستان در سایه اقدامات جهادی دولت سیزدهم

شناسه خبر : ۱۴۴۰۲۸ یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۲۰

خرم آباد - ایرنا - افزایش نرخ باسوادی تابش نور دانش و آگاهی رسانی، دستاوردی جهادی از همت والای دولت سیزدهم در راستای ریشه کنی محرومیت و بیسوادی در استان لرستان است.

به گزارش ایرنا حرکت انقلابی سوادآموزی از نخستین اقدامات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بود که در راستای ریشه کنی فقر و محرومیت شکل گرفت و زخم کهنه بیسوادی و جهالت در سایه اختلاف طبقاتی التیام داده شد و در دولت سیزدهم با فعالیت های جهادی و ایجاد طرح های اثربخش این حرکت انقلابی به نتایج پرثمر و مطلوبی دست یافت.

سوادآموزی دستاورد نقش آفرین انقلاب اسلامی است که در سال‌های گذشته همچنان با نوری تابان در عمیق ترین لایه های جامعه می درخشد و نور دانش و آگاهی رسانی را در میان دلها روشن نگه داشته است، پیشرفت و توسعه هر جامعه در گرو سواد و علم اندوزی مردمان آن است و هرچه تابش نور علم و دانش در میان اقشار مختلف جامعه پرنورتر باشد توسعه و تعالی امر بدیهی و دست یافتنی‌تر خواهد بود.

اکنون به مدد سالیان خدمات پربرکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و در تداوم آن دولت جهادی سیزدهم ریشه کنی بیسوادی و آگاهی رسانی با سرعتی درخور را در این سرزمین گسترش داده تا جایی که اکنون اکثریت جامعه افراد باسواد شمرده می شوند.

نهضت سوادآموزی از نخستین اقدامات اصولی و ریشه ای انقلاب اسلامی بود، این نهاد با فرمان تاریخی امام خمینی (ره) در هفتم دی ۱۳۵۸ با هدف ریشه کنی بیسوادی در کشور شکل و اکنون فعالیت ۴۴ ساله آن در افزایش دانایی و سوادآموزی جامعه بسیار موثر بوده است.

سوادآموزی دریچه‌ای برای بهبود اطلاعات و آمادگی برای همراهی با برنامه‌ ریزی‌ها و سیاستگذاری‌های اجتماعی است و تشکیل این نهاد استمرار پیام خودباوری و تداوم شعار استقلال و آزادی بود و رسالت خطیر آن ریشه کنی مطلق بیسوادی است.

نرخ باسوادی از مهمترین شاخص‌های توسعه بشمار می رود که ارتقای آن فرهنگ‌سازی و همراه کردن مردم با برنامه‌ریزی‌ها را نیز تسهیل می‌کند، ایران اسلامی در سال های گذشته جهش بزرگی در ارتقای این نرخ داشته و اکنون دولت سیزدهم درصدد است تا با شتابی مضاعف باسوادی ایرانیان را به سرانجام شایسته برساند.

نهضت سوادآموزی به عنوان صدقه جاریه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی با ارائه خدمات متنوع آموزشی، فرهنگی، مهارتی به صورت رایگان در حال خدمت جهادی به مردم است و در این مسیر حمایت های مسوولان و خیرین می تواند باعث کارآمدی بیشتر خدمات شود.

آموزش خواندن، نوشتن، حساب کردن، قرآن خواندن، اجرای طرح نماز کلید بهشت، آموزش مهارت های زندگی و حقوق شهروندی، مهارت های فنی جهت اشتغالزایی خانواده ها، رایانه، آموزش خاص زنان عشایری و روستایی، راه اندازی مراکز یادگیری محلی دولتی تنها بخش کوچکی از خدمات نهضت سوادآموزی است.

با حرکت جهادی تلاشگران حوزه سوادآموزی و همچنین توسعه مدارس و دانشگاه‌ها در پرتو گفتمان اول شدن سوادآموزی، شاهد آن هستیم که یک انقلاب بزرگ در حوزه سواد رخ داده و اگرچه جمعیت ایران از مرز ۸۵ میلیون نفر عبور کرده ولی نرخ باسوادی کشور در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال نزدیک به ۹۸ درصد است.

طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۵۵ بیش از نیمی از جمعیت ایران بیسواد بود که این مهم توزیع یکسانی نداشت و در میان روستاییان و زنان، بیش از بقیه اقشار بیسوادی بیداد می کرد، به طوری که میزان باسوادی در میان مردان ۲۳ درصد از زنان بیشتر بود.

تنها یکسال پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، گفتمان علم آموزی به اولویت اول کشور تبدیل و با فرمان هوشمندانه و تاریخی حضرت امام خمینی (ره) نهضت سوادآموزی فعالیت جهادی خود را آغاز کرد، فعالیت های نهضت سوادآموزی به شکلی اثرگذار بود که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۶۵ میزان باسوادی کشور از ۴۷/۵ درصد سال ۱۳۵۵ به ۶۱/۸ درصد ارتقاء یافت.

فعالیت های جهادی نهضت سوادآموزی که علاوه بر سواد خواندن، نوشتن و حساب کردن با سرفصل های جدیدتری مانند آموزش نماز، آموزش رایانه، حلقه‌های کتابخوانی، خواندن با خانواده و مهارت های زندگی و فنی آموزش فرش بافی، برق ساختمان، تربیت فرزند، آموزش خاص زنان عشایری، آموزش خاص زنان روستایی تلفیق شده و تا آنجا رسید که نرخ باسوادی در سال ۱۳۹۰ به حدود ۹۰.۷ درصد و اکنون در حال گذشتن از مرز ۹۷ درصد است.

همین مدت آمار بیسوادی در روستاها و همچنین در میان زنان به قدری کاهش یافته که نمود عینی آن را می توان در شرکت گسترده دختران در آزمون های سراسری مشاهده کرد.

نهضت سوادآموزی حرکتی پایدار است که در میان مردم سرعتی بس شگرف داشته به شکلی که حداقل ۶ جایزه بین المللی را از سازمان های یونسکو و آیسسکو دریافت و اینک بنا بر منویات رهبر معظم انقلاب حوزه سوادآموزی تمام تمرکز خود را بر توسعه و تعمیق سواد گذاشته و با رویکرد پژوهش محوری در حال شناسایی، جذب و آموزش بیسوادان و کم سوادان است.

بنا بر منویات مقام معظم رهبری سوادآموزی تنها یک خدمت اجتماعی نیست، بلکه ابزاری حتمی برای ماندن انقلاب است. بی سوادی برای یک جامعه مسلمان انقلابی، مایه ننگ است بی سوادان و با سوادان، تلاش کنند این لکه ننگ را بشویند. حرکت سوادآموزی کاری خوب و صدقه جاریه است. حرکت سوادآموزی، ایجاد ارزش و قیمت در محیط جامعه است ، لذا هرچند زحمت دارد ، به ثواب الهی و به پیشرفت ها کار می ارزد نهضت سودآموزی بر بخش عظیمی از مردم کشور ما حق حیات دارد. به خاطر اینکه به آنها سواد، کلید تفکر و فراگیری بخشیده است. نهضت سوادآموزی ، به امروز و فردا مربوط نمی شود، امری ماندگار است که زمانش معلوم نیست. از این کار دلسرد نشوید، تا بتوانید در مجموعه سوادآموزی، نشاط جدیدی به وجود بیاورید و این عده ای را هم که باقی مانده اند با سواد کنید. در مورد سوادآموزی، در درجه اوّل ، توسعه سواد و در درجه دوم ، تعمیق سواد مورد نظر است. نباید کار متوقف شود. باید ترتیبی داده شود که گذراندن دوره ابتدایی برای همه الزامی شود. داشتن گواهینامه دوره ابتدایی – حداقل – یک چیز واجب و لازم شمرده شود مثل شناسنامه، مثل گواهی رانندگی، همه باید این را داشته باشند.

دولت مردمی که با شعار "ایران قوی" شکل گرفته بود علم و فناوری‌ را لازمه تحقق این شعار برشمرد و از همان ابتدا، گام‌های بلندی را برای ریشه‌کنی بی‌سوادی در جامعه برداشت که برگزاری نخستین جلسه «شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی» پس از ۶ سال وقفه گواه دغدغه‌مندی دولت سیزدهم در این بخش است.

بهره مندی ۳۳ هزار نفر از دوره های سوادآموزی در لرستان

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش لرستان گفت: ۳۳ هزار و ۱۰۴ نفر طی دولت سیزدهم از دوره های سوادآموزی در این استان بهره مند شدند.

منصور بازگیر بیان کرد: نخستین گام برای موفقیت در زندگی فردی و همچنین توسعه‌ پایدار و همه جانبه جامعه ، گسترش و تعمیق سوادآموزی و در این راستا شایسته است همه‌ مردم و مسوولان با رجوع به فتوای تاریخی امام خمینی (ره) در خصوص نهضت سوادآموزی به صورت جهادی همکاری کنند.

وی با اشاره به اینکه در راستای توسعه عدالت آموزشی و گسترش و اشاعه آموزش های سوادآموزی طی دولت سیزدهم اقدامات قابل توجهی انجام شده است اظهار داشت: این مدت آمار بی سوادی در روستاها و همچنین میان زنان به قدری کاهش یافته که نمود عینی آن را می توان در شرکت گسترده دختران در آزمون های سراسری مشاهده کرد و در لرستان نیز قبولی بی نظیر بالای ۶۰ درصدی بی سوادان و کم سوادان ثبت شده است.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش لرستان با اشاره به افزایش مراکز یادگیری محلی دولتی به تعداد سه مرکز در شهرستان های خرم آباد ناحیه ۲ و شهرستان الشتر به تعداد ۲ مرکز، ادامه داد: در مجموع هفت مرکز یادگیری محلی دولتی در استان وجود دارد که قبلا چهار مرکز بود و در دولت سیزدهم سه مرکز به این تعداد افزوده شده است.

بازگیر با بیان اینکه هدف مراکز آموزش به سواد آموزان در راستای ریشه کن کردن بی سوادی و آموزش مهارت های فنی و زندگی است عنوان کرد: آموزش های قالی بافی، تعمیر پکیچ، تعمیر موبایل، چرم دوزی منبت کاری ، برق ساختمان با همکاری اداره کل فنی و حرفه ای و کمیته امداد جهت اشتغال زایی سواد آموزان ارایه شده است.

وی با اشاره به ارایه طرح های مختلف سوادآموزی در سطح استان افزود: در راستای تحت پوشش بردن طرح های مختلف سواد آموزی طی دولت سیزدهم در قالب طرح ریاست جمهوری زنان و دختران عشایری یک هزار و ۴۰۰ نفر، در قالب طرح نماز کلید بهشت ۱۲ هزار و ۵۹۷ نفر، با اجرای طرح خواندن با خانواده ۲ هزار و ۲۷۴ نفر ، ۱۵۰ حلقه کتابخوانی، مسابقات انشانویسی سه هزار و ۲۴۴ نفر، مسابقات کتابخوانی به تعداد سه هزار و ۲۵۳ نفر تحت پوشش قرار گرفتند.

بازگیر با اشاره به برگزاری دوره های مختلف برای آموزش دهندگان گفت: توانمندسازی آموزش دهندگان نهضت سواد آموزی به تعداد چهار هزار و ۹۰۰ ساعت، تشویق سوادآموزان برتر در طرح ها و فعالیت های مختلف و اهدا جوایز در مراحل شهرستان و مناطق، استان و کشور از دیگر برنامه های سواد آموزی استان طی دولت سیزدهم بوده است.

وی اظهار داشت: طی سال تحصیلی جاری ۱۳ هزار و ۶۴۳ نفر و در سال گذشته ۱۰ هزار و ۸۰۸ نفر و در سال تحصیلی ۱۴۰۱ -۱۴۰۰ نیز هشت هزار و ۶۵۳ نفر تحت پوشش قرار گرفته که در مجموع در مدت سه سال گذشته ۳۳ هزار و ۱۰۴ نفر تحت پوشش قرار گرفته است.

تقویت طرح شتاب بخشی سواد آموزی در مناطق روستایی وعشایری

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش لرستانبیان کرد: در راستای ریشه کنی بیسوادی در این استان گسترش تعالیم آموزش و پرورش در اکثر مناطق روستایی و عشایری جهت سوادآموزی، وجود زمینه های همکاری مشترک آموزشی و فرهنگی سوادآموزی با سایر دستگاه های اجرایی استان، ایجاد عزم ملی و بسیج منابع و امکانات، فرصت ها و ظرفیت های موجود در درون و بیرون آموزش و پرورش و ظرفیت های استان اعم از دولتی و غیر دولتی برای ریشه کنی بیسوادی در گروه هدف سواداموزی در اولویت قرار گرفته است.

بازگیر اظهار داشت: ایجاد تنوع در شیوه های جذب و آموزش بیسوادان با استفاده از روش های تشویق، ترغیب و الزام برای جذب گروه هدف مانند طرح پالایش اسمی و محله محور، وجود افراد باسواد تحصیل کرده بومی استان برای همکاری در امر سوادآموزی (به شرط بهبود وضعیت حق-الزحمه)، سوادآموزی و با سوادی کامل گروه سنی ۴۹ - ۱۰ ساله به منظور تسریع در ریشه کنی بیسوادی استان، سوادآموزی و باسوادی ۲۰ درصد از گروه سنی ۵۰ تا ۶۰ ساله، ایجاد عدالت آموزشی با کاهش اختلاف درصد بیسوادی استان با میانگین کشور با بسیج منابع و ظرفیت های موجود، ارتقاء سطح سواد در دوره های بالاتر (انتقال)، تحکیم و تثبیت سواد، ارتقاء فرهنگ عمومی جامعه از دیگر اقدامات انجام شده جهت افزایش نرخ باسوادی در این استان بوده است.

وی افزود: در این راستا شناسایی و استفاده از امکانات و ظرفیت های استان، اعم از دولتی و غیر دولتی برای شتاب بخشی به سوادآموزی، مسدود کردن مبادی ورودی بیسوادی با تحت پوشش قرار دادن کامل کودکان لازم التعلیم، انجام فعالیت های تبلیغی و ترویجی به صورت عام و خاص از طریق صدا و سیمای مرکز استان، استفاده از شیوه انگیزشی، تشویقی و الزام برای جذب افراد بیسواد، ایجاد انگیزه در معلمان و مدیران مدارس برای مشارکت بیشتر در اجرای برنامه های سوادآموزی، تنوع بخشی به واگذاری فعالیتی دستگاه های اجرایی و گروه های مختلف اقشار جامعه، توجه به توانمندسازی نیروی انسانی و افزایش کیفیت خدمات آموزشی، با سواد کردن افراد بیسواد مطلق با عنایت و توجه ویژه مسئولین کشوری و اعضاء شورای پشتیبانی سوادآموزی استان به شتاببخشی سواد آموزی و ارتقاء شاخص باسوادی که اهداف کمی با تامین و تخصیص اعتبارات موردنیاز، همکاری دستگاه های اجرایی و همراهی بخش غیر دولتی و آحاد جامعه با پیش بینی سه سال تهیه و ارائه شده است.

امسال۱۳ هزار و ۶۴۳ نفر از دوره های سواد آموزی بهره مند شدند

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش لرستان گفت: ۱۳ هزار و ۶۴۳ نفر از افراد بیسواد و کم سواد استان در سال تحصیلی جاری از خدمات متنوع نهضت سوادآموزی بهره مند شده اند.

بازگیر با بیان اینکه سال تحصیلی جاری در مجموع ۹۴۳ کلاس تلفیقی سوادآموزی در استان تشکیل شد، افزود: نرخ باسوادی در لرستان سال ۱۳۹۰ حدود ۹۰.۷ درصد و هم اکنون در حال رسیدن به ۹۸ درصد است.

وی اظهار داشت: این مدت آمار بیسوادی در روستاها و همچنین میان زنان به قدری کاهش یافته که نمود عینی آن را می توان در شرکت گسترده دختران در آزمون های سراسری مشاهده کرد و در لرستان نیز با قبولی بی نظیر بالای ۶۰ درصدی بیسوادان و کم سوادان، پرونده سال تحصیلی گذشته بسته شده است.

وی با بیان اینکه سال تحصیلی جاری بسیار متفاوت تر از سال های گذشته به شیوه جدیدتر در حال برگزاری است، عنوان کرد: در شیوه جدید به نام "طرح کلاس گذاری محله محور" ادارات نهضت سوادآموزی شهرستان ها و مناطق، با مراجعه به سامانه، اقدام به استخراج فهرست افراد بیسواد یک محله کرده و آنرا به آموزش و پرورش ارائه می دهند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش لرستان اضافه کرد: بعد از آن با مراجعه به آدرس این افراد نسبت به جذب و آموزش آنها اقدام می شود بنابراین در این طرح، همزمان کار پالایش وضعیت سواد افراد انجام و از طرفی فرد آموزش دهنده، مانند گذشته وقت زیادی را برای پیدا کردن افراد بیسواد صرف نمی کند.

بازگیر افزود: حدود ۵۰۰ نفر از آموزش دهنده های غیر فعال امسال با مشارکت در طرح پالایش فعال شده اند.

نرخ باسوادی ۱۰ تا ۴۹ سال لرستان ۹۶.۷۶ درصد است

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش لرستان گفت: نرخ باسوادی گروه سنی ۴۹ - ۱۰ سال ۱۴۰۱ در استان ۹۶.۷۶ درصد بود ولی اکنون چون جامعه هدف تغییر پیدا کرده و تعداد بی سوادان در استان افزایش یافته لذا نرخ باسواد گروه سنی ۱۰ سال و بالاتر اکنون ۸۵/۸۰ است.

وی با بیان اینکه تعداد آموزش دهنده های سال ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ یک هزار و ۱۷۲ نفر است اظهار داشت: بالاترین نرخ باسوادی استان مربوط به خرم آباد با ۹۷ درصد و پایین ترین مربوط به شهرستان چگنی است که البته آمار ویسیان نیز با چگنی در نظر گرفته شده و دورافتادگی و محرومیت روستاهای شاهیوند از عوامل اصلی پایین بودن این آمار است.

وی افزود: نرخ باسوادی ۱۰ تا ۴۹ سال استان در ابتدای دولت سیزدهم ۹۴.۷۲ درصد بوده است که اکنون با اقدامات جهادی و تلاش آموزش دهنده های استان این آمار به ۹۶.۷۶ درصد رسیده است.