افزایش قیمت گاز طبیعی در اروپا به دنبال توقف عرضه نروژ

شناسه خبر : ۱۴۳۸۰۰ چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۰۰

شاخص گاز طبیعی هلند که شاخص تجارت گاز در اروپاست ۱۰.۴ درصد بخاطر قطع شدن ناگهانی عرضه گاز نروژ افزایش یافته و به ۴۰ دلار و ۹۴ سنت در هر مگاوات ساعت رسیده است.‌

به گزارش موج خبر به نقل از رویترز قیمت گاز طبیعی در اروپا در روز دوشنبه به بالاترین رقم طی 6 ماه گذشته رسید که دلیل آن مختل شدن عرضه نروژ در بحبوحه توقف‌های غیرمنتظره بود.
شاخص گاز طبیعی هلند که شاخص تجارت گاز در اروپاست 10.4 درصد افزایش یافته و به 40 دلار و 94 سنت در هر مگاوات ساعت رسیده است.‌ این افزایش قیمت پس از آن صورت گرفت که جریان گاز طبیعی نروژ به شدت در روز دوشنبه کاهش یافت. این بیشترین افزایش قیمت گاز اروپا از ماه دسامبر بوده است.
قیمت شاخص گاز در انگلیس هم به دنبال مختل شدن عرضه گاز نروژ به این کشور 15 درصد افزایش یافته است.

گسکو، بزرگترین اپراتور شبکه گاز نروژ اعلام کرد فعالیت در تاسیسات دریایی اسلیپنر متوقف شده که فعالیت پایانه صادرات گاز نیهامنا را هم تحت تاثیر قرار داده است.
آلفرد هانسن، مدیر عامل گسکو گفت حادثه‌ای در تاسیسات اسلیپنر اتفاق افتاده که باعث تعطیلی آن شده است.
قطب اسلیپنر نقطه اتصال خط لوله‌هاییست که تاسیسات نیهامنا در ساحل غربی نروژ را به پایانه ایسینگتون انگلیس متصل می‌کند.
طبق اطلاعات گسکو، هر دوی این پایانه‌ها در روز دوشنبه تعطیل بودند و ثبت سفارش برای گاز نروژ نسبت به روز جمعه به شدت کاهش یافته است.
نروژ پس از حمله روسیه به اوکراین و کاهش صادرات گاز این کشور به اتحادیه اروپا بزرگترین عرضه‌کننده گاز به این قاره است.
این توقف برنامه‌ریزی نشده آسیب‌پذیری اروپا را در وابستگی به واردات گاز طبیعی نشان می‌دهد.
مدیران مالی همواره نگران بوده‌اند که توقف‌های برنامه‌ریزی نشده در نروژ در فصل تابستان، تقاضای بالاتر برای گاز طبیعی در آسیا و پایان قرارداد فعلی انتقال گاز روسیه از طریق اوکراین در پایان 2024 می‌تواند عرضه گاز به اروپا را مختل کرده و قیمت‌ها را افزایش دهد.
انتهای پیام/64