وزیر راه و شهرسازی از آغاز ساخت خطآهن رشت ـ آستارا از ابتدای ۲۰۲۴ میلاد با مشارکت روسها و توافق با ارمنستان برای تکمیل کریدورهای گذرگاهی شمال به جنوب خبر داد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی موج خبر، مهرداد بذرپاش با بیان اینکه گستره وزارت راه و شهرسازی برای حضور شرکتهای دانشبنیان و استفاده از ظرفیتهای آنها در حوزههای روشهای تأمین مالی، مصالح ساخت، ارزانسازی و... در پروژه بزرگ نهضت ملی مسکن بالاست، اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی پیشران پیشرفت کشور است.
وی ادامه داد: این وزارتخانه نهضت ملی مسکن را بهعنوان بزرگترین پروژه ساختوساز کشور در دست اجرا دارد.
وی با یادآوری اینکه ساخت خانههای ویلایی و یک طبقه نیازمند دانش و فناوری روز دنیاست به بزرگی ابعاد طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و افزود: در طرح مسکن مهر 8 هزار هکتار زمین تأمین شد، اما در نهضت ملی مسکن تاکنون 53 هزار هکتار زمین در نهضت ملی مسکن تأمین شده است، ضمن اینکه 500 هزار زمین روستایی نیز تا پایان سال واگذار میشود.
وی افزود: این ارقام نشاندهنده ابعاد بزرگ پروژه نهضت ملی مسکن است و قطعاً باید در قیمت تمامشده ساخت و روشهای نوین تأمین مالی از ظرفیتهای صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده کنیم.
بذرپاش ضمن تأکید بر اهمیت جمعآوری اطلاعات مربوط به املاک در حوزه مقابله با احتکار خانه و زمین، گفت: طبق مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری هر زمینی که 10 سال از پروانه ساخت مسکونی آن گذشته باشد و مالک به ساخت آن اقدام نکرده باشد، در این شورا تغییر کاربری خواهد گرفت و این گام بلندی برای مقابله با احتکار زمین است.
وزیر راه و شهرسازی یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت مسکن را عدم اجرای قانون مالیات بر خانههای خالی و بهتبع آن احتکار مسکن اعلام و اضافه کرد: کشورهای مختلف دنیا از این روش برای ساماندهی و کنترل بازار مسکن استفاده میکنند. برای آنکه بتوانیم در بخش قیمت مسکن ورودی موفقیتآمیز داشته باشیم ورود به شناسایی احتکارهای حوزه زمین و ملک و عدم عرضه آنها در بازار است.
بذرپاش در ادامه با اشاره به افزایش 35درصدی سقف وام ساخت صنعتی مسکن از تصویب آییننامه نحوه تعامل وزارت راه و شهرسازی با شرکتهای دانشبنیان در حوزه مسکن و حملونقل خبر داد و اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی بهعنوان پیشران پیشرفت کشور دو رکن فناورپایه بودن و مردمپایه بودن دارد که اجرای رکن فناورپایه بودن نیازمند تجدیدنظر در رویکردهای ماست و باید تحولی در رفتارهای مدیریتی ما برای اجرای اسناد، مقررات و توافقنامهها و بخشنامهها ایجاد شود.
وی با یادآوری اینکه در بخش حملونقل، کلان پروژه ایران راه را در دستور کار داریم، گفت: برای اینکه بدانیم وضعیت ما در کریدورهای بین المللی و منطقهای چگونه است باید ترانزیت، ظرفیتهای ثروت آفرینی ترانزیت و میزان افزایش آن در یک سال اخیر را بررسی کنیم که سیاست همسایگی با کشورهای همسایه و توافقات انجام شده در یک سال اخیر چقدر سهم ترانزیت ما را افرایش داد، کدام محورهای ترانزیتی برای ما تهدید است و کدام فرصت.
وی با اشاره به افزایش 33 درصدی ترانزیت وزنی کشور این رشد را ناشی از تعاملات ایران با کشورهای منطقه عنوان کرد و گفت:کشورهایی مثل روسیه خود به افزایش میزان حمل و ترانزیت کالاها از طریق ایران اذعان کرده اند.
وی در خصوص زیرساختهای حملونقل و ترانزیت کشور توضیح داد: از همه ظرفیتها برای توسعه کریدورهای حملونقلی دریایی، ریلی، زمینی و هوایی باید استفاده کنیم. پروژه رشت به کاسپین را باید تا پایان سال به اتمام برسانیم تا از دریای جنوب به دریای آزاد متصل شویم و حتما باید شهرفرودگاهی مناسب داشته باشیم.
بذرپاش تاکید کرد: راه آهن چابهار_ زاهدان به سرخس در اولویت فورق دولت و وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و پروژه شلمچه_ بصره که میتواند یک شاهراه ترانزیتی برای اتصال به مدیترانه باشد بعد از 45 سال به نتیجه رسید.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: عملیات اجرایی خط آهن رشت-آستارا در توافق با روسیه از ابتدای سال میلادی جدید آغاز خواهد شد و توافق با ارمنستان منجر شد که برای اولین بار با شرکتهای ایرانی قرارداد بیش از 20 میلیون دلاری برای تکمیل کریدورهای گذرگاهی شمال به جنوب امضا شود.
وی همچنین توافق با ترکمنستان برای انعقاد قرارداد راهسازی با شرکتهای ایرانی به میزان 550 میلیون دلار را در تاریخ کشور بی سابقه دانست و گفت: این قراردادها هم نقش کریدوری ایران را تکمیل میکند و هم منجر به حضور و معرفی ایرانیها در دنیا خواهد شد.
به گفته بذرپاش، استفاده از شرکتهای دانش بنیان در کریدورها علاوه بر بخشهای زیرساختی باید، حوزه نرم افزاری از جمله صدور بارنامه و تسهیل تردد در پایانههای مرزی و ... را هم شامل شود و نرم افزار توسعه و رونق ترانزیت باید در کنار توسعه زیرساختهای ریلی، جادهای، هوایی و دریایی توسعه یابد.
انتهای پیام/