٣٠٠ هکتار از باغات گردو در لرستان اصلاح شده است

شناسه خبر : ۱۲۰۵۰۸ پنجشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۰

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه در مجموع بیش از ۳۰۰ هکتار از باغات گردوی استان اصلاح شده است، گفت: سال ۱۴۰۲ نیز ۶۰ هکتار از باغات گردو در سراسر استان اصلاح شد.

محمد حسن کیانی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار موج خبر با بیان اینکه شرایط آب و هوایی لرستان است را برای کشت گردو مستعد کرده است، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۴ هزار هکتار از اراضی باغی استان به کشت گردو اختصاص پیدا کرده است و سالانه ۲۲ هزار تن گردو برداشت می‌شود.

وی عنوان کرد: لرستان رتبه دوم تولید گردو را در کشور به خود اختصاص داده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: با توجه به اینکه کیفیت، کمیت و اقتصادی بودن در زیر بخش باغبانی به ویژه در بخش صادرات مهم است، بنابراین در حوزه کاشت درختان نیاز به بازنگری است.

کیانی‌فر بیان کرد: در گذشته یکی از چالش‌‌های عمده کاشت نهال‌های بذری بود که به دلیل تفرق صفات گردوهای تولیدی از لحاظ کمی و کیفی مشتری پسند نبودند.

وی خاطرنشان کرد: اما ‌سازمان جهاد کشاورزی استان اقدام به شناسایی باغات بذری و بی کیفیت کرد و با درخواست خود باغدار در بخش اصلاح و احیا باغات اقدام به اصلاح باغات قدیمی و غیر مرغوب کرد. یکی از این اقدامات انجام پیوند سرشاخه کاری است.

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه سازمان جهاد کشاورزی اقدام به تهیه پیوندک‌های مناسب و سازگار با شرایط آب و هوایی استان از مراکز پژوهشی و تحقیقی و باغات‌ مادری مورد تایید معاونت باغبانی کرده است، گفت: پیوندکاران بومی استان که دوره‌های آموزشی را طی کرده و از مهارت کافی برخوردار هستند، اقدام به پیوند و اصلاح گردوی نامرغوب به گونه‌های مرغوب و بازار پسند که قابلیت صادراتی دارند از جمله چندلر، فرنور و فرانکت می‌کنند.

کیانی‌فر گفت: این ارقام مقاومت بالا در مقابل سرمازدگی زمستانه دارند، همچنین نسبت به سرمای دیر رس بهاره مقاوم است. از طرفی عملکرد چند برابری نسبت به بذرهای نهالی برخوردار هستند، بنابراین ارزش اقتصادی بیشتری برای باغداران دارند.

وی بیان کرد: در این راستا مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی در پاییز باغات را شناسایی و بنابر درخواست باغداران مدیریت باغبانی اقدام به عقد قرار داد و تهیه پیوندک می‌کند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان، افزود: در اسفند ماه پیوندکاران قطع اولیه را انجام و با مناسب شدن شرایط در فروردین ماه اقدام به انجام عمل پیوند سرشاخه کاری می‌‌کنند.

کیانی‌فر با اشاره به اینکه در مجموع بیش از ۳۰۰ هکتار از باغات گردوی استان اصلاح شده است، گفت: سال ۱۴۰۲ نیز ۶۰ هکتار از باغات گردو در سراسر استان اصلاح شده‌است.

وی با بیان اینکه هزینه سرشاخه کاری به صورت مشارکتی بین باغدار و سازمان جهاد کشاورزی لرستان است، عنوان کرد: این برنامه تا اصلاح کامل باغات بذری ادامه دارد و فروش هر گونه نهال بذری به دلیل کیفیت پایین ممنوع است. 

پایان پیام/