معاون ‌اقتصادی ‌وزارت کشور: به دنبال اتصال اوراسیا به آب‌های آزاد خلیج فارس هستیم

شناسه خبر : ۱۱۹۲۶۵ سه شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۴۲

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور با بیان اینکه ایران بازار دسترسی به جمعیت مذکور است، گفت: اقدامات لازم برای اتصال اوراسیا به آب‌های آزاد خلیج فارس در حال انجام است.

به گزارش موج خبر از خرم‌آباد، محسن کوشش تبار در آیین افتتاح نمایشگاه توانمندی های صادراتی لرستان با حضور تجار عراق با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران خواستار داشتن همسایگان قوی و تاثیرگذار  و آرامش و امنیت در منطقه است، اظهار داشت: روابط بین‌الملل سبب ارتباط بین دولت‌ها بوده و حکمرانی‌ها برای آن تصمیم می‌گیرند. 

وی با بیان اینکه اگر این روابط شکل نگیرد ارتباطات بین ملت‌ها به سختی حاصل می‌شود، افزود:‌ جمهوری اسلامی خواهان داشتن همسایه‌ای مقتدر و عراقی متحد، منسجم و قوی است. 

کوشش تبار با بیان اینکه ایران هیچ همسایه‌ای را ضعیف نمی‌خواهد، بیان کرد: ایران به دنبال آرامش و امنیت در منطقه است و در این راه عزیزانش در جنگ با داعش با همین نگرش در کشور عراق شهید شدند. 

وی ‌با بیان اینکه روزهای رعب‌آور عراق را کسی فراموش نخواهد کرد، افزود: ما برای امنیت به عنوان زمینه‌ساز اقتصاد موفق در این کشور تلاش می‌کنیم. 

وی با تاکید بر اینکه ایران مدعی کیفیت در محصولات است، تصریح کرد: تاریخ گذشته ما می‌گوید چه جایگاهی در تجارت جهانی داشته‌ایم و جاده ابریشم را ما بودیم که معنا بخشیدیم. 

معاون اقتصادی وزارت کشور با بیان اینکه کریدور و شریان های تجاری طی سال‌های اخیر در همه ایران رونق جدی گرفته است، تصریح کرد: نگاه تجار عراق نباید به 80 میلیون نفر جمعیت ایران باشد بلکه جمهوری اسلامی 15 همسایه با مرزهای آبی و خاکی با حدود 400 میلیون جمعیت دارد که دارای بالاترین سرانه درآمد در دنیا هستند. 

کوشش تبار با بیان اینکه ایران بازار دسترسی به جمعیت مذکور است، افزود: اقدامات لازم برای اتصال اوراسیا به آب‌های آزاد خلیج فارس در حال انجام است. 

وی با بیان اینکه با توجه به عضویت ایران در شانگهای، جمهوری اسلامی یک شریک تجاری بالقوه و همه این ظرفیت در خدمت تاجران عراق است، بیان کرد: ظرفیت‌های ایران در حوزه فناوری های انرژی بسیار مطلوب شده است. 

کوشش تبار با بیان اینکه هزینه تولید در ایران پایین است، تصریح کرد: در آینده نه چندان دور بسیاری غبطه خواهند خورد که چرا وارد مبادلات تجاری با ایران نشده‌اند. 

وی با اشاره به رفتارخصمانه و خبیثانه پارلمان اروپا درباره عزیزانی که از عراق تا سوریه ایستادند، گفت: تحریم سپاه پاسداران در پارلمان اروپا یک اقدام نادرست است چراکه تاریخ و وجدان انسان بیدار تحریم‌پذیر نیست. 

وی با اشاره به فعالیت 7 هزار شرکت دانش‌بنیان و دانش‌محور در ایران، عنوان کرد: جمهوری اسلامی هیچ کوتاهی در انتقال فناوری به عراق ندارد و از ارتباط تجار عراقی استقبال می‌کند.

کوشش تبار گفت: زیر ساخت، راه، انرژی ارزان، نیروی کارآمد و باسواد، بازار فعال متنوع و همسایگان بسیار دارد و انتظار می رود این جلسه آغازی برای پایان فاصله بین لرستان و عراق باشد. 

وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی ایران پارلمان بخش خصوصی و داعیه‌دار تحولات و فعالیت‌های کشاورزی است، افزود: حوزه اقتصادی وزارت کشور هم در این راستا کمک و حمایت های لازم را خواهد داشت.

انتهای پیام/641/